19
apr

Sociale Innovatie als winnende strategie

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1163
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Wat betekent sociale innovatie? En wat kan de toegevoegde waarde voor jouw organisatie zijn? Wellicht nog relevanter is het proces van sociale innovatie. In beweging zijn en blijven. Het ‘hoe’. Door Sociale Innovatie’ bij opdrachtgevers te stimuleren kun je mensen in hun kracht te zetten, ze samen brengen en daarmee doorbraken realiseren.

De afgelopen jaren is er binnen organisaties noodgedwongen veel bezuinigd, enorm afgeslankt en gestreefd naar lean and mean - er moest overleefd worden. Heel begrijpelijk, maar helaas ontstond er hierdoor minder ruimte voor andere noodzakelijke veranderingen, zoals het ontwikkelen en opstarten van nieuwe services en productcycli. Ook is er verstarring en angst ontstaan binnen organisaties door alle reorganisaties. Dat zorgt voor vastgeroeste patronen en politiek. Maar om relevant te kunnen blijven en om in te kunnen spelen op alle eisen en veranderingen van de markt is wendbaarheid nodig. En dat vraagt innovatiekracht! Verstarring en angst moeten plaatsmaken voor creativiteit en ontwikkeling. Dat wat goed gaat vasthouden, maar ook het roer 180 graden durven omgooien op momenten dat dat nodig is.

Verandering is geen kwestie van top-down

Technieken verouderen tegenwoordig soms nog vóór ze helemaal zijn ingeburgerd. Informatie over wat er letterlijk en figuurlijk ‘te koop’ is, gaat met de lichtsnelheid de aardbol rond en de vraag ernaar dient zich al even razendsnel aan. De concurrentie is groot, snel schakelen is geboden. Bijblijven en vernieuwen is de nieuwe werkelijkheid. Maar die noodzakelijke vernieuwing is geen kwestie van top-down een lijstje beleidspunten opstellen en doorvoeren. Hier is Sociale Innovatie voor nodig. De organisatie van de toekomst vraagt om hele andere vaardigheden, competenties, aansturing en tools dan dat we gewend zijn in traditionele organisaties.

Sociale Innovatie betekent dat er een omgeving wordt gecreëerd waar al het potentieel in de organisatie aangesproken wordt. Waar kennis, kwaliteiten en positieve energie sneller en slimmer bij elkaar komen, om zo beter in te kunnen spelen op de behoefte in de markt. Maar ook om een werkomgeving te creëren waar mensen het beste uit zichzelf en elkaar halen waardoor het werkplezier en de werkenergie sterk toenemen. Individueel betekent dit: onverwachte kanten van de mensen in de organisatie aanboren om tot gewenste, en soms verrassende, resultaten te komen. Al hun kennis, al hun talenten naar boven halen. En samen betekent dit: verbinding tussen al die mensen, tussen al hun talenten leggen om samen vernieuwend, dynamisch en energiek tot nieuwe inzichten en oplossingen te komen, met telkens dat up-to-date aanbod waar de markt om vraagt. Met als belangrijke katalysator een omgeving waarin vertrouwen en ruimte voor creatie belangrijke pijlers zijn. Waar experimenteren, ontwikkelen, leren en elkaar inspireren wordt gestimuleerd met behulp van nieuwe methodes, organisatie vormen, technologieën en prikkelende verhalen.

Samen krachtig zijn

Sociale Innovatie gaat dus om samen krachtig zijn om daarmee doorbraken te realiseren. Het is dan ook niet langer voldoende om alle medewerkers in vastomlijnde afdelingen en functieprofielen te plotten. Dat doet de organisatie geen recht en de medewerkers al helemaal niet. Om de wendbaarheid te krijgen die in de nieuwe werkelijkheid nodig is, moeten alle talenten binnen de organisatie ingezet, betrokken en verbonden worden. Ieder vanuit hun eigen expertise en perspectief, over de traditionele silo’s van afdelingen en teams heen. Welke ideeën leven er onder de medewerkers? Waar heeft volgens hen de markt behoefte aan? En welke mogelijkheden kunnen zij bedenken om hier als organisatie goed en adequaat op in te spelen?

Er is al zoveel kennis, ervaring en inzicht aanwezig in de organisatie over hoe zaken beter, sneller en kwalitatiever kunnen. Het ligt voor het oprapen. Je moet alleen de juiste handvatten hebben om het te ontsluiten. Hierbij is het belangrijk dat er een omgeving wordt gecreëerd waar ruimte is voor creativiteit, verantwoordelijkheid en ondernemerschap kan worden gepakt en waar mensen mogen leren en fouten mogen maken. Werken op basis van angst, controle en onzekerheid is verleden tijd en moet worden losgelaten. Nu moeten we focussen op mogelijkheden, ontwikkelen en leren. Dat is waar sociale innovatie nu precies over gaat én waarom dit de winnende strategie is voor de organisatie van de toekomst.

SPRING TODAY organiseert op 23 mei a.s. Het Event ‘Sociale Innovatie als Winnende Strategie’. We gaan op deze dag aan de slag met verschillende reële organisatie vraagstukken die we samen op een innovatieve manier gaan aanpakken. We doen dat aan de hand van innovatieve tools en werkvormen. Je gaat in de huid kruipen van stakeholders, je gaat creatief zijn, samenwerken, pitchen, frustratie ervaren en bovenal veel lol en inspiratie hebben. Dit vraagt lef, positiviteit en de bereidheid om te experimenteren. Dat is sociale innovatie!

Aanmelden

Sociale Innovatie vraagt om andere bouwstenen

Maar wat betekent dat concreet voor de elementen die je nodig hebt om mensen in beweging te krijgen en te houden? En wat is het verschil tussen traditionele organisaties en organisaties die met sociale innovatie bezig zijn?

Hieronder definiëren we een aantal begrippen en zetten we de verschillen met meer traditionele organisaties op een rijtje.

Spring Today Sociale Innovatie bouwstenen

Sociale innovatie vraagt dus om andere elementen. Voor veel organisaties en mensen betekent dit uit hun comfortzone stappen. Wil je Sociale Innovatie stimuleren, dan is het belangrijk om kaders los te laten en de energie te pakken die zich voordoet. De focus is op samen kansen pakken. Niet afwachten, maar samen doen, uitproberen en ervan leren om daarna weer naar een next level te kunnen bewegen. Dat vraagt om ondernemerschap, samenwerking, reflectie en lerend vermogen, risico’s durven nemen, kwetsbaar en kritisch durven én mogen zijn, nieuwsgierigheid en openstaan voor andere ideeën, creativiteit, wendbaarheid en verantwoordelijkheid nemen.

Een sterk gedragen doelstelling of focus is daarbij een voorwaarde: wat is de stip op de horizon, waar willen we uiteindelijk naar toe bewegen? Ook coachend of faciliterend leiderschap is hierbij een belangrijke factor. Om het proces van sociale innovatie verder te ondersteunen en te empoweren zijn er inmiddels ook een heel aantal nieuwe (digitale) tools en methoden beschikbaar rondom samenwerking, communicatie en leren, tools en methoden waardoor mensen en kennis sneller en makkelijker bij elkaar worden gebracht.

Als je al deze bouwstenen benut, ben je bezig met het ‘hoe’ en met het stimuleren van sociale innovatie. Je bent bezig om met elkaar verder te komen en te ontwikkelen en om constant mee te kunnen bewegen op de vraag vanuit de markt. Want innovatie impliceert dat er altijd vooruitgang mogelijk is. Het gaat dan ook niet om ‘wat’ innovatie is, maar om het proces van in beweging zijn en blijven. Het ‘hoe’.

 

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Sociale Innovatie

Lisette is een gedreven en enthousiaste professional op het gebied van Verandermanagement, HR(D) en Het Nieuwe Werken met uitgebreide ervaring in de consultancy. Ze is de founder van SPRING TODAY.
Klik hier om nader kennis te maken met Lisette.


SPRING TODAY is een advies, interim & recruitment netwerk-organisatie die voorop loopt in de ontwikkelingen op het gebied van HR & Change Management vraagstukken met Sociale Innovatie als speerpunt. Vernieuwend en verfrissend in aanpak!

Meest recente berichten van auteur

Reacties