19
okt

Roadmap: van leren naar presteren

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 733
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Organisaties investeren in de ontwikkeling van medewerkers vanuit de overtuiging dat dit de resultaten ten goede komt. Toch leidt deze investering vaak niet tot de gewenste prestatieverbetering. Hoe komt dat? En wat kun je daar als trainer of L&D-professional aan doen?

Rick de Rijk (Gooiconsult) en Stefan Op de Woerd (Perflectie) stippelen de roadmap uit waarmee je het rendement op leren vergroot.

De gouden vraag

Pas als je als organisatie weet wat je wilt bereiken en het duidelijk is waar medewerkers nu staan, kun je de ontwikkelbehoefte identificeren.

Als leren ten dienste staat van presteren, zul je als organisatie scherp moeten hebben welke prestaties je eigenlijk nastreeft. Het begint dan ook met het scherp verwoorden van de doelen en het gedrag dat nodig is om dit te realiseren. Vervolgens zou elke manager zijn medewerkers de volgende vraag ‘moeten’ stellen:

Wat heb Jij Nu Nodig om je doelen te halen?

Met de nadruk op jij (dus niet: we gaan allemaal naar die training), nu (is dit het juiste moment) en nodig (dus niet: lijkt me leuk, handig of interessant). Dit is op zich natuurlijk niets nieuws, hiervoor zijn de HR-cyclus en het POP-gesprek tenslotte ooit uitgevonden. Prima instrumenten, die helaas in de meeste organisaties zijn verworden tot een invuloefening. Lees: weerstand.

Van weerstand naar leerstand

Organisaties kunnen het ook anders aanpakken. De oplossing zit hem (zoals eigenlijk altijd) dan ook niet in het systeem, maar in de mindset van de mensen. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers in de leerstand komen? Daarvoor zijn 3 dingen nodig:

  1. Daag medewerkers uit (stretch assignments).
  2. Creëer een veilige omgeving waarin fouten maken mag (waardeer leren).
  3. Prikkel medewerkers om continu te leren (reflectie & feedback).

Stretch assignments

‘Ik doe gewoon mijn werk en dat gaat goed. Dus waarom zou ik iets moeten leren?’ Tja, daar zit iets in. Tenminste, als je gelooft dat de wereld niet verandert. We weten echter wel beter. En in een snel veranderende wereld, hebben we medewerkers nodig die continu blijven leren. Dit leren kun je stimuleren met zogenaamde stretch assignments. Dit zijn opdrachten waarbij medewerkers nieuwe vaardigheden en gedrag inzetten om hun doel te kunnen halen. Ze ‘moeten’ dus wel leren. Een goede stretch assignment voldoet aan een aantal voorwaarden:

  • de gevraagde prestatie ligt in de stretch zone i.p.v. de comfort zone (je kunt de prestatie dus niet leveren door te doen wat je altijd deed). Vermijd daarbij de stress zone (de prestatie vraagt zo’n grote leerstap dat deze bijna niet mogelijk is);
  • er is sprake van een ‘contract’ tussen medewerker en organisatie: de medewerker en organisatie moeten het beide echt willen;
  • de organisatie geeft mogelijkheden om daadwerkelijk te leren wat nodig is voor de opdracht. Dit kan door middel van training, coaching of begeleiding van een ervaren collega.

Waar geleerd wordt, worden fouten gemaakt. En waar fouten worden afgestraft, wordt niet meer geleerd Deel op twitter

Waardeer leren

Waar geleerd wordt, worden fouten gemaakt. En waar fouten worden afgestraft, wordt niet meer geleerd. Om mensen in de leerstand te krijgen en te houden, is het daarom essentieel dat leren positief wordt gewaardeerd en dat fouten worden beloond in plaats van bestraft.

Een bekend voorbeeld is de jongeman die net miljoenen had verspeeld voor zijn organisatie en bij de hoogste baas op het matje werd geroepen. Dat is geen goed nieuws, denk je dan. De jongeman maakte nederig zijn excuses en gaf aan dat hij het helemaal zou begrijpen als hij ontslagen zou worden. Waarop de baas antwoordde: ‘Hoe dom zou dat zijn. Ik heb nog nooit zoveel geïnvesteerd in de ontwikkeling van een medewerker!’

Er zijn genoeg creatieve en minder creatieve manier te bedenken om leren en fouten te waarderen. Inspiratie nodig? Neem dan eens een kijkje bij het Instituut voor faalkunde of de Fouten Fabriek.

Reflectie & feedback

Fouten maken mag. Als je er maar van leert. Hiervoor is het essentieel dat je bewust oefent met nieuw gedrag en stilstaat bij de effecten daarvan. Dit vraagt om reflectie en feedback van anderen. Medewerkers die bereid zijn om kritisch naar zichzelf te kijken en bewust te oefenen met nieuw gedrag, maken uiteindelijk het verschil. Dat betekent dat je als organisatie medewerkers wil stimuleren om bewust stil te staan bij wat ze doen. Help ze daarom om van zelfreflectie een patroon te maken.

Je kunt medewerkers op een makkelijke manier ondersteunen, door gebruik te maken van innovatieve, online technologie. Er zijn inmiddels uitstekende systemen op de markt die mensen stimuleren om bewust te reflecteren en gericht feedback te vragen.

Komt het nu vanzelf goed?

Natuurlijk niet. Het creëren van een leerstand bij medewerkers gaat niet vanzelf. Het vraagt namelijk allereerst wat van de manager. Hij of zij moet tenslotte bereid zijn om medewerkers met stretch assignments aan de slag te laten gaan, fouten te belonen en reflectie en feedback te stimuleren. Waarom zouden ze dat willen? Omdat ze meer resultaat willen boeken voor minder tijd en geld. Dat wil toch elke manager?

Nou ja, zo makkelijk zal het waarschijnlijk niet zijn. Het is immers best spannend om je medewerkers stretch assignments te geven, waarvan je niet zeker weet of het ze gaat lukken. En het is niet makkelijk om je er niet mee te bemoeien, ook al weet jij precies hoe het moet (denk je, althans). Laat staan dat je met lede ogen moet aanzien hoe je medewerkers de fout in gaan en ze daar dan ook nog voor moet belonen.

Precies daarom gaan managers natuurlijk ook aan de slag met hun eigen stretch assignment. Waar zou deze over gaan? En dat is precies waar jij als trainer of L&D-professional grote waarde kan toevoegen.

Een nieuwe rol voor trainers en L&D-professionals

Staat de organisatie nog niet in de leerstand, dan heeft investeren in trainingen voor medewerkers (nog) niet zoveel zin. De volgende interventies leveren dan veel meer op:

  • Ondersteun medewerkers en managers bij het maken van stretch assignments.
  • Help medewerkers bij het vinden van de juiste leerinterventie bij de stretch assignment (en niet andersom, zoals nu vaak gebeurt).
  • Faciliteer continue reflectie en feedback (je kunt dit ondersteunen met technologie).
  • Ondersteun medewerkers en managers in de continue dialoog over leren en presteren.

Wil jij de stap zetten van leren naar presteren? Download dan nu gratis de starters guide “In 7 stappen naar effectieve stretch assignments”.

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: hr instrumenten Leren

Stefan Op de Woerd is oud-marinier, rechtsfilosoof en de oprichter van Perflectie. Hij is gefascineerd door gedragsverandering en hoe technologie mensen kan helpen bij het realiseren van hun doelen. Met Perflectie heeft hij op een unieke manier invulling gegeven aan het 70-20-10 gedachtegoed, waarbij gebruik wordt gemaakt van de laatste inzichten uit de gedragswetenschappen. En dit alles ondersteund met een innovatief, online platform.




Je kunt contact met Stefan opnemen door te bellen naar 06 24674286 of een e-mail te sturen naar: 


Reacties