17
juni

Point of view: aflevering 6 - 'Leren op afstand'

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2619
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Jos van Langen, oprichter van Reikwijdte Uitgeverij voor Visual & Blended Learning, onderzoekt ontwikkelingen in hr-land. Hiervoor interviewde hij Bas van der Veldt, CEO van AFAS software en Jan van Setten, auteur en spreker op seminars. Dit keer spreekt hij met Arie den Boon, MOOC-coördinator bij de Universiteit van Amsterdam (UvA).

 Arie den Boon

Interview Arie den Boon door Jos van Langen.

Massive Open Online Courses (MOOC's) rukken op. De Universiteit van Amsterdam (UvA) zet groot in met open online onderwijs. Zo wil men meer bekendheid genereren, studenten aantrekken en het effect van leren vergroten. Momenteel is de cursus 'Introduction to Communication Science' een groot succes. Arie den Boon vertelt over de toekomst van leren.

Hoe ziet een MOOC er eigenlijk uit en wat ziet de gebruiker?

Als gebruiker krijg je een aantal video's en een discussieplatform aangeboden. Het is een serie in modulevorm, waarin een docent uitleg geeft op video over het onderwerp. Na het college kunnen studenten hun kennis toetsen aan de hand van multiple-choice-vragen. In een forum kan er online door de studenten worden overlegd en worden gediscussieerd. Het forum heeft een belangrijke functie: Iedereen kan de opmerkingen volgen en daar weer op reageren. Je krijgt dan een klas-gevoel waar interactie is over de behandelde stof. En zo ontstaat er een actieve leer-relatie tussen de docent en de groep. Een MOOC duurt ongeveer zes weken en bestaat uit verschillende modulen. Wekelijks ontvangt de student zes tot acht video's. De docent praat niet alleen op camera, maar laat vooral allerlei visualisaties zien zoals schetsjes, schema's en teksten.

Wat de ontstaansgeschiedenis van MOOC's?

In 2011 is dit in de Verenigde Staten ontstaan. We zagen dat MOOC's in Amerika een grote vlucht namen en dat wilde ik ook gaan ontwikkelen. Het is echt een verrijking in vergelijking tot de klassieke hoorcolleges op de universiteit. De eerste Nederlandse MOOC van docent Rutger de Graaf met de 'Introduction to Communication Science' heeft nu al zo'n 60.000 geïnteresseerden bereikt. Je ziet daaraan dat het een grote aantrekkingskracht heeft. Nu is deze universitaire kennis voor een grote groep bereikbaar. Je ziet de brede belangstelling ook terug in de leeftijd van de deelnemers, die ligt gemiddeld zo'n vijf tot tien jaar hoger dan de leeftijd van reguliere studenten. Deelnemers zijn enorm gemotiveerd om een MOOC te volgen. Niet iedereen maakt het af, zo'n tien procent heeft het certificaat behaald. Dit lage aantal heeft te maken met het feit dat echt iedereen mee kan doen en heel veel deelnemers alleen even komen rondkijken.

Onze tegenwoordige manier van leren en consumeren, is soms wat vluchtig, we willen alleen even bladeren om snel iets te weten te komen en 'that's it'. Zelf een MOOC maken is veel werk, die maak je niet 1, 2, 3. We zijn er een jaar mee bezig geweest om het te ontwikkelen en ermee te pionieren. Nu kunnen we dat veel sneller. De meeste tijd gaat zitten in het schrijven van het script, het opnemen en de post-productiefase. Inmiddels hebben we veel ervaring opgedaan met deze en nieuwe MOOC's en hebben we een blauwdruk klaarliggen voor volgende studie-onderwerpen.

Wat is de kracht van deze manier van onderwijs en educatie?

Het begint natuurlijk allemaal met een charismatische docent. Dat maakt een onderwerp voor iedereen aantrekkelijk. De docent kijkt je aan en jij als student hebt echt het gevoel dat je individueel les krijgt. Daarna ga je in een groep op een forum de vragen beantwoorden. Dit online forum werkt heel goed en vergroot het leereffect. De student gaat met de stof aan de slag. En door kritische opmerkingen van studenten, leren we veel en kunnen we snel inhoud en effectiviteit aanpassen. Deze constante druk betekent dat de kwaliteit omhoog gaat. Het is tevens een verrijking en verdieping van ons onderwijs. Deze openheid en discussie is essentieel voor de kwaliteitsverbetering van universitair onderwijs. En wat natuurlijk ook voor deelnemers erg belangrijk is, is dat ze op ieder moment en vanuit iedere locaties een MOOC kunnen volgen.

Wat is de andere kant van het verhaal. Wat zijn de valkuilen?

We hebben veel inschrijvingen maar zien nog teveel mensen afhaken. Ze maken de cursus niet af. Ze snuffelen alleen en doen geen examen en ontvangen zo geen certificaat. Hoewel veel deelnemers helemaal geen interesse hebben in een certificaat, willen we daar toch nog aan werken. Verder is het maken van een MOOC tijdrovend en kostbaar, vooral in het begin. De eerste versie heeft zo'n € 80.000 gekost. Latere MOOC's vallen veel goedkoper uit omdat we meer ervaring en kennis hebben opgedaan. Er is momenteel grote druk om de kwaliteit van het onderwijs te vergroten. Studenten zijn namelijk kritisch en de concurrentie en aanbod van MOOC's wereldwijd is groot. Studenten kunnen steeds makkelijker shoppen en ergens anders beter gratis onderwijs vinden.

Wat kunnen deze ontwikkelingen betekenen voor organisaties?

Online onderwijs is een revolutie in leren. Organisaties steken veel energie in leren en ontwikkelen van hun personeel. Voor werknemers is een leven lang leren noodzakelijk vooral voor een lange carrière. Grote voordelen van online onderwijs zijn onder meer het vermijden van reistijden en van kosten omdat je de deur niet uit hoeft. Dit scheelt jaarlijks vele verplaatsingen naar allerlei trainingszalen. Het zal grote impact hebben op het aanbieden van online onderwijs in Nederland. Grotere groepen kunnen makkelijker onderwijs volgen op allerlei gebieden en onderwerpen. Organisaties kunnen de lesstof geregeld aanpassen op leerbehoeften en context van dat moment. Daar is dus een grote slag mee te slaan.

Hoe ziet jullie toekomst eruit?

De UvA gaat het MOOC aanbod verbreden. Wij werken nauw samen met de universiteiten van Leiden en Delft. We delen de kennis en ervaring die nodig zijn om volledig online onderwijs te ontwikkelen voor specifieke doelgroepen. Op stapel staan verschillende MOOC studierichtingen zoals pedagogiek, sociologie, rechten en statistiek. De studierichting Communicatie staat bekend als beste opleiding van Europa en staat mondiaal op de zevende plaats. Dat betekent dat we verplicht zijn om te blijven werken aan de kwaliteit.

Met onze topdocenten en studenten gaat dat goed lukken. Als aanvulling op ons eigen platform werken we nu ook samen met Coursera, een internationaal online educatieplatform. Hiermee kunnen een veel groter internationaal publiek bereiken en meer mensen kennis laten maken met ons soort onderwijs.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: E-HRM E-learning Innovatie

Jos van Langen is al jaren zeer gepassioneerd bezig met kennisoverdracht, gedragsbeïnvloeding & Visual Learning. In 2013 is zijn Inspiration Toolbox verschenen. De Inspiration Toolbox (handboek, dvd en kwartetspel) is bestemd voor leidinggevende en HR specialisten en gaat over het creëren van meer 'bevlogenheid en betrokkenheid' binnen organisaties. Daarnaast maakt hij met Reikwijdte Uitgeverij, educatieve video's die gebruikt kunnen worden binnen uiteenlopende trainingstrajecten.


Why:
Ik wil graag het leervermogen van mens & organisatie verbreden. Want zo creëer je en ontstaat er nog meer Reikwijdte!


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties