06
mei

Point of view: aflevering 5 - 'De meerwaarde van seminars'

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1763
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Jos van Langen, oprichter van Reikwijdte Uitgeverij voor Visual & Blended Learning, onderzoekt ontwikkelingen in hr-land. Daarvoor interviewde hij Jack Fikse over e- en b-learning en Bas van der Veldt, CEO van AFAS software. Dit keer spreekt hij met Jan van Setten. Van Setten is auteur van 'Hoe krijg ik ze zover' en 'De klantenfluisteraar' en spreker op seminars.

still-Jan

Interview Jan van Setten door Jos Langen. 

Je geeft geregeld seminars over motivatie, inspiratie en klantgerichtheid. Waar komen mensen op af?

'Onlangs gaf ik samen met Jos Burgers een seminar over De klantenfluisteraars. We vroegen aan de zaal: 'Waarom betalen jullie hier duizend euro voor? Je kan ons boek ook lezen op het strand. Een all-in vakantie in Alanya is namelijk nog goedkoper.' Het antwoord was, 'Dit wordt betaald door de baas en een vakantie niet.'

Is dat de belangrijkste motivatie om naar een seminar te gaan?

'Nee, mensen blijven komen omdat ze behoefte hebben aan toelichting en uitleg. Ik zie het als diverse laagjes van bladerdeeg. Als je jezelf wilt ontwikkelen bestaat dat uit leren, bewust worden plus reflecteren en experimenteren. We willen snappen hoe zaken werken, door ze af te pellen. Ik was laatst met mijn vrouw naar een lezing van een boeddhistische monnik. Ik had mijn blocnote al klaar. Maar zijn boodschap was uiterst simpel, overduidelijk en verhelderend. Hij zei met een charmant accent: 'Where there are people, there are problems. And the overall solution is love'. In eerste instantie denk je: wat moet ik daarmee? Maar liefde is een belangrijke sleutel en kent veel verschillende vormen. Liefde voor jezelf en liefde voor dingen en liefde voor anderen.

Dus willen we weten hoe we gelukkig kunnen worden?

'Dat is inderdaad een basisbehoefte. We willen weten hoe wij moeten omgaan met onszelf, met anderen en ons werk. Geluk en zingeving zijn belangrijke drijfveren voor ons functioneren. Ook de term 'eenwording' of 'we zijn allemaal een' is een groot streven van ons. Maar daar struikelen we geregeld over, want er is vaker verdeeldheid en afsplitsing dan eenwording. We grijpen alles aan om hier meer inzicht en tools voor te krijgen.'

Maar hoe pas je dat toe in je dagelijkse leven?

'Ik zie steeds meer een verschuiving in hoe we ons gedragen. Leiderschap verandert van dirigeren naar inspireren. Vertrouwen, authenticiteit en inspireren zijn belangrijker geworden. We proberen dagelijks te beïnvloeden door zaken te behouden of juist te veranderen. In de kern gaat het erom dat we ons verbonden voelen en dat we ertoe doen. Alleen de verschijningsvormen veranderen en spelen in op de tijdgeest. De verpakking verandert maar niet de kern.'

Welke trends en ontwikkelingen zie jij in het hr-vak?

'Taal is belangrijk om te analyseren, woorden hebben betekenis en lading. Kijk naar het woord hrm en neem het deelwoord resources: bron. Die bron lijkt uitgeput. Ik zie verandering in hoe er wordt omgegaan met medewerkers. Eerst werden mensen gepamperd, nu is er meer empowerment, zelfredzaamheid en ondernemerschap. Je ziet een attitudeverandering in loopbaan en carrière. Ook de rol van hrm is aan het veranderen en dat moet ook.

Hoe verandert de rol van hr?

Hr moet zich bezighouden met inspiratie en empowerment in plaats van teveel focus op operationele aansturing. Bedrijven hebben minder procedures en regels nodig, waardecreatie wordt belangrijker. Als je hart (waarden en normen) een goede verbinding heeft met je hoofd (procedures en regels), heb je een minimum aan bureaucratie en een maximum aan drive. Onthoud daarbij dat de werkelijke functie nooit het leveren van producten en diensten is, maar het nuttige effect daarvan. Wat voor waarde voeg jij toe voor de klanten die jouw dienst of product kopen?

Ik hoor het al, het is weer tijd voor een seminar?

'Nee hoor, lees mijn boek maar. Gewoon thuis onder een schemerlamp.'

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Engagement HRD

Jos van Langen is al jaren zeer gepassioneerd bezig met kennisoverdracht, gedragsbeïnvloeding & Visual Learning. In 2013 is zijn Inspiration Toolbox verschenen. De Inspiration Toolbox (handboek, dvd en kwartetspel) is bestemd voor leidinggevende en HR specialisten en gaat over het creëren van meer 'bevlogenheid en betrokkenheid' binnen organisaties. Daarnaast maakt hij met Reikwijdte Uitgeverij, educatieve video's die gebruikt kunnen worden binnen uiteenlopende trainingstrajecten.


Why:
Ik wil graag het leervermogen van mens & organisatie verbreden. Want zo creëer je en ontstaat er nog meer Reikwijdte!


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties