22
okt

Point of view: aflevering 1 - ‘De kunst van het feedback geven’

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3022
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Jos van Langen, oprichter van Reikwijdte Uitgeverij voor Visual Learning, gaat op onderzoek naar ontwikkelingen in de wereld van HRD. De komende periode heeft hij 3 interviews met trainingsacteur Henk Witteman over het vak van simulaties. Henk Witteman is een ervaren trainingsacteur en werkzaam sinds 1980 voor uiteenlopende organisaties en trainingsbureaus Dit keer gaat het over 3 video's met de titel; Waarom ik niet functioneer met Medewerker Frits (gespeeld door acteur Frits Jansma) en zijn besognes met manager Henk.

Interview Henk Witteman door Jos van Langen.

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen gewoon acteren, bijv. op een podium, en het vak van trainingsacteur?

Henk: De overeenkomst is dat je bij beide een rol speelt. Bij gewoon acteren op het toneel of film speel je in dienst van het verhaal. En is het een gesloten situatie. Bij training acteren sta je geheel in dienst van het leren van de ander. Je ben veel dienstbaarder aan het leerproces van die deelnemer. Die wil je bijv. inzicht geven door te spiegelen in zijn of haar gedrag. En de consequenties daarvan. Zo laat je de ander meer zichzelf ervaren.

Je speelt in een aantal video's van Reikwijdte. En daar behandelen jullie verschillende thema's, in aflevering 1. gaat het over Feedback geven. Wat is daar nog relevant aan om het daar over te hebben?

Henk: Feedback geven en ontvangen zijn thema's die veel mensen heel lastig tot zeer moeilijk vinden. We hebben dat nooit echt geleerd. Niet op school en zeker niet vanuit thuis. De hele sociale context ontbreekt om elkaar op een prettige en goede manier feedback te geven. Daarom lopen we er geregeld tegenaan, vooral op het werk.

Wat is het geheim rondom effectieve feedback geven?

Henk: De valkuil is dat we teveel ingaan op de inhoud en te oplossingsgericht zijn. Terwijl Feedback eigenlijk veel meer gaat over het hoe, het gedrag van de ander. Het geven als zowel het ontvangen van feedback vinden we lastig omdat we het snel te persoonlijk maken. Je zegt bijv. "Ik trek het zo niet meer, hoor....etc." of "Jij ziet altijd alleen maar de negatieve kanten van de zaak..."! Er zit heel snel heel veel lading op. Feedback geven is nog steeds heel actueel. Als je het hanteerbaar wil maken en je wilt professioneel handelen, moet je kennis hebben van de feedback regels. Zo verhoog je de kwaliteit van jouw communicatie en blijf je weg van onduidelijkheid en de hele grote emoties. Je hebt verschillende modellen, bijvoorbeeld het INGE model of de 4 G's. Het maakt eigenlijk niet uit welke je gebruik. Het is alleen een tool om prettig en professioneel te handelen. Mijn tip is dus, krijg het onder de knie....daar groei je alleen maar van!

Het volgende interview met Henk Witteman gaat over 'Motiveren' aflevering 2 - 'Van waarom ik niet functioneer'

Het INGE MODEL staat voor: de 'Ik' boodschap / Nu staat voor: spreek, in het heden i.p.v. de oude koeien / Gedrag / Effect van het gedrag op mij en op anderen. - - De 4 G's staat voor: Gedrag / Gevolg / Gevoel / Gewenst gedrag.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: HRD Organiseren

Jos van Langen is al jaren zeer gepassioneerd bezig met kennisoverdracht, gedragsbeïnvloeding & Visual Learning. In 2013 is zijn Inspiration Toolbox verschenen. De Inspiration Toolbox (handboek, dvd en kwartetspel) is bestemd voor leidinggevende en HR specialisten en gaat over het creëren van meer 'bevlogenheid en betrokkenheid' binnen organisaties. Daarnaast maakt hij met Reikwijdte Uitgeverij, educatieve video's die gebruikt kunnen worden binnen uiteenlopende trainingstrajecten.


Why:
Ik wil graag het leervermogen van mens & organisatie verbreden. Want zo creëer je en ontstaat er nog meer Reikwijdte!


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties