03
apr

Point of view: afl. 27 ‘Wezenlijke vooruitgang creëer je met open innovatie’

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1044
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In een nieuwe reeks interviews ‘Wat de toekomst ons toeroept’, luisteren we naar wat we van de toekomst kunnen verwachten. Welke talenten, competenties en houding kunnen ons verder helpen om wendbaar en succesvol te zijn én te blijven?

Jos van Langen onderzoekt ontwikkelingen in de wereld van HRD en organisatieveranderingen. Dit keer onderzoekt hij de thema’s: open innovatie en waardecreatie voor klant en stakeholder.

Hans Meeske

Dit gesprek is met Hans Meeske, CEO van Holland Innovative en aanjager van open innovatie. Samen bespreken ze het nut en de noodzaak om Nederlandse bedrijven naar een hoger plan te tillen.

Vanuit welke droom en behoeften is Holland Innovative ooit begonnen?

In 2006; het is typisch zo’n zolderkamerverhaal. Ik kwam zelf uit de achtergrond van machinebouw equipmentengineering, met de ervaring dat er tussen machinebouw en productontwikkeling een flinke kloof zat. De bazen van die twee afdelingen hadden in principe altijd ruzie. Onderling met collega’s uit beide afdelingen probeerden wij juist wel samen te werken en bruggen te slaan. We keken iets verder dan het eigen belang. Heel bewust, na 15 jaar Philips, ben ik gestart met een nieuw bedrijf voor productengineering en proces development.

Wat was bij de opstart jullie visie?

Ik had het gevoel dat er behoefte was aan een meer integrale benadering en dat er meer synergie nodig was tussen product en proces. Die visie hebben we in de markt gezet. Eerst ben ik alleen gestart vanaf mijn zolderkamer en na één jaar waren we al met vier mensen. Inmiddels zijn we met dertig mensen werkzaam vanuit Eindhoven, waarvan vijf in Enschede voor de medisch technische markt, en hebben we ook nog een team van vijf mensen in Duitsland.

We hebben een model ontwikkeld om die integrale aanpak bij de klant te borgen, dat we het Holland House noemen. Het is eigenlijk een fundament om product en proces door middel van projectmanagement te verstevigen. We helpen vooral de projectmanager van de organisatie naar een hoger niveau te tillen. Dat doen we door onder andere het leiderschap en gedrag van deze projectmanager en zijn gehele team sterker te maken. Zowel op project- als op procesniveau.

Onze klant is specialist op het gebied van zijn product. Voor hen is het weer lastiger om het product altijd te laten doen waarvoor het is ontworpen. Die voorspelbaarheid en betrouwbaarheid – reliability – daar ondersteunen wij ze met onze experts in.

 Welke meerwaarde bieden jullie hiermee?

We werken nauw samen met de Universiteit van Stuttgart omdat de automotive industrie daar vandaan komt. Die up-to-date kennis passen wij weer toe in onze projecten bij klanten. Daarnaast geven we die kennis, ervaring en aanpak door in allerlei trainingen. Zo helpen we klanten de levensduur van hun systemen te vergroten en zijn we in staat problemen op te lossen door het probleem in zijn essentie te doorgronden. Oorzaken zitten vaak ergens verscholen in het design.    Wij zijn een soort inspecteur Colombo die de juiste vragen weet te stellen. Binnen de juiste vraag liggen vaak de juiste antwoorden verscholen. Dus bedrijven die periodiek flinke verliezen lijden door technische faalkosten, die giga kunnen oplopen, weten wij weer richting de zwarte cijfers te brengen.

(Definitie Faalkosten: zijn kosten die ontstaan door vermijdbare fouten (falen) in het voortbrengingsproces, waardoor het product of de dienst niet tijdig of volgens de overeengekomen kwaliteit geleverd wordt, met gevolg dat herstelacties moeten plaatsvinden, zoals reparatie of opnieuw produceren.)

We willen helpen door kennis die wij hebben en samen met klanten hebben opgedaan, door te geven en over te dragen. Na de klus moet de klant het uiteindelijk zelf gaan doen. Hiermee ontwikkel je de organisatie zelf en komt de klant verder in zijn groeiproces. Wij geloven daarom sterk in open innovatie. Dat staat voor mij voor: ontmoeten, delen en verbinden. Dit is iets waar iedereen sterker van wordt. Dit staat ook centraal in de relatie met onze klanten. In onze samenwerking met instellingen en universiteiten weten wij nieuwe kennis en expertises voor de toekomst verder te ontwikkelen, om vervolgens om te zetten in de praktijk bij onze klanten en in onze trainingen.

Waar staat Nederland momenteel met haar innovatievermogen en innovatiekracht?

We zijn vooral sterk in onze openheid en het samen met elkaar doen. Wij werken ook in Duitsland en daar is het heel anders. Ze zijn wel jaloers op onze eigenschappen en manier van doen. We zijn sterk in elkaar opzoeken en het leggen van verbinding. Dat laatste mag van mij nog wel veel meer gebeuren. Want daar ligt juist ieders kans. Maar in dat delen zit in ons land nog wel wat spanning.

Jij komt veel bij organisaties binnen. Hoe kunnen die spanningen opgeheven worden, zodat het potentieel vrij komt?

Ik zie een trend dat organisaties behoefte hebben aan een sterke in-company aanpak en -samenwerking. Men zoekt naar houvast en methoden om intern het projectmanagement en productontwikkeling meer te professionaliseren. Wij ondersteunen ze juist met deze processen door middel van coaching en begeleiding van projecten. Door deze actieve samenwerking intern is het voor de klant effectiever, ook qua kosten.

Maar als jullie stoppen, valt het kaartenhuis dan niet in elkaar? De training als een eenmalig wasstraatje?

Wij sturen meer op partnerschap met de klant, dat is duurzamer. We meten ook de trainingsresultaten en stimuleren medewerkers juist naar de vervolgtraining te komen. Anders stagneert de hele organisatieontwikkeling. Investeren is juist nodig voor continuïteit en om de gemaakte successen te waarborgen. Zo verzilver je vooruitgang.

Welke rol speelt de afdeling HR in dit gehele proces?

Dat is een issue die we verder onderzoeken en die we meer willen terugzien. We hebben vorig jaar vanuit een innovatieworkshop een event ontwikkeld: ‘High Tech meets Talent’, specifiek voor HR-professionals. We willen meer events ontwikkelen waarin we gezamenlijk verder kunnen optrekken.

Wat is eigenlijk jouw oproep?

Wij werken wel in projecten en techniek, maar eigenlijk zijn wij een talentontwikkelmachine. We zijn actief op zoek naar verbinding met HR en willen meer gezamenlijk met open innovatie doen. Het gaat vooral over ‘Wat zijn succesvolle deployment strategies’ en hoe kun je die verzilveren? In 2018 gaan we events ontwikkelen om dit te kunnen bewerkstelligen.

Mooi, wat is je tip voor organisaties die via open innovatie zich willen versterken en verdiepen?

Ik ben een grote fan van The golden circle van Simon Sinek. Ik vind de ‘Why’-vraag enorm belangrijk en essentieel. Ik ben geregeld ook onze eigen mensen aan het uitdagen om hen verder te helpen in hun ontwikkeling. Die Why is de noodzakelijk drive waaruit wij werken. Die bedoeling, purpose, geeft je uiteindelijk energie en (werk)blijheid. De motor achter resultaat.

Wat is dan jouw brandstof om hiermee bezig te zijn?

De passie om goed met je vak bezig te zijn en oplossingen aan te dragen die ieder dient. Klanten vragen regelmatig specifiek naar een van onze mensen. En zeggen dan: ‘Ik weet dat Piet bij jou zit, die is de beste in problemen oplossen. Dus ik heb hem nodig, kun je die sturen?!’ Ons DNA zit in de persoonlijke ontwikkeling van onze eigen mensen. Dit heeft ook direct invloed op de ontwikkeling van onze klanten, ofwel onze partners. Want dat is waarnaar wij streven. En als de ‘Why’ steeds belangrijker wordt, begin ik sneller te schakelen.

Waardeer dit blogbericht:
0

Jos van Langen is al jaren zeer gepassioneerd bezig met kennisoverdracht, gedragsbeïnvloeding & Visual Learning. In 2013 is zijn Inspiration Toolbox verschenen. De Inspiration Toolbox (handboek, dvd en kwartetspel) is bestemd voor leidinggevende en HR specialisten en gaat over het creëren van meer 'bevlogenheid en betrokkenheid' binnen organisaties. Daarnaast maakt hij met Reikwijdte Uitgeverij, educatieve video's die gebruikt kunnen worden binnen uiteenlopende trainingstrajecten.


Why:
Ik wil graag het leervermogen van mens & organisatie verbreden. Want zo creëer je en ontstaat er nog meer Reikwijdte!


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties