05
aug

Op zoek naar de meerwaarde van hr

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2389
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Twijfel jij er wel eens aan of hr van (meer)waarde is voor jouw organisatie? Nee? In de praktijk blijkt dat hr-professionals daar zelf wél eens over twijfelen. Sterker nog, uit een peiling van AFAS Software onder diverse hr-professionals blijkt dat ze zelfs regelmatig worstelen met het leveren van meerwaarde aan hun organisatie. Men heeft niet altijd scherp wat precies door de organisatie ervaren wordt als meerwaarde en hoe hr dit dan moet leveren. Tijd dus voor een onderzoek naar de meerwaarde van hr.

Ellen               Tony

                    Ellen Vianen                                                 Tony Tiemens

Wat er verstaan wordt onder 'meerwaarde van hr? Op jacht naar een antwoord op deze vraag interviewde ik onder meer Ellen Vianen, hr manager bij Halfords Nederland en Tony Tiemens, hr manager bij Frank's International. En wat blijkt, het is heel normaal om met dit vraagstuk te worstelen. Het definiëren van toegevoegde waarde van hr aan de organisatie blijkt complexer dan ik dacht. Eigenlijk komt uit de gesprekken naar voren dat het ultieme antwoord niet bestaat. De meerwaarde van hr uit zich in elke organisatie op een andere manier. Dit komt omdat organisaties constant in beweging zijn en omdat hr, als spil, altijd genoodzaakt is om mee te veranderen. Of het nou gaat om bezuinigingen, wijzigingen in de wet- en regelgeving, de dynamiek van de markt, fusies of internationalisering, hr moet zich flexibel opstellen en meerwaarde leveren daar waar het nodig is.

Gebrek aan zichtbaarheid

In de basis vertaalt meerwaarde zich in hoe en in welke mate hr bijdraagt aan het realiseren van de organisatiedoelstellingen. Het probleem is vaak niet óf hrm meerwaarde levert aan organisaties, maar vooral het gebrek aan zichtbaarheid van de meerwaarde is problematisch. De hr-afdeling moet deze vertaling maken en letterlijk aan medewerkers, managers en directie laten zien hoe ze bijdraagt aan het realiseren van de overkoepelende business doelstellingen.

Contact met de werkvloer

Zo vertelde Ellen dat zij, zoals in veel organisaties, genoodzaakt is meer te bereiken met minder mensen. Dit betekent dat ze goed moet sturen op loonkosten, maar er ook voor moet zorgen dat medewerkers de juiste kwalificaties hebben en dat de juiste mensen zich op de juiste plek in de organisatie bevinden. Ellen draagt zichtbaar bij aan de business doelstellingen door veel in contact te staan met de werkvloer en door middel van talentmanagement, opleiding en training zodat iedere medewerker de juiste plek in de organisatie vindt.

Focus op organisatiecultuur

En Tony, die heeft te maken met internationalisatie en moet ervoor zorgen dat hij de Nederlandse visie op hr in zijn organisatie waarborgt, zonder daarbij de internationale hr-visie uit het oog te verliezen. Hij kiest er dan ook bewust voor om in Nederland te focussen op de organisatiecultuur, terwijl andere landen gericht zijn op structuur. Door dit verschil in visie kan hr elkaar aanvullen en van elkaar leren.

Praktische tips

Hoe levert jouw hr-afdeling een relevante bijdrage aan de business? Worstel jij ook met dit vraagstuk? Lees dan de volledige interviews met Tony en Ellen. Zij zitten al meer dan twintig jaar in het vak en weten hoe het is om met de dynamiek om te gaan. Hoe maken ze het aantoonbaar en hoe blijven ze 'in control'? Het antwoord op deze vragen vind je, samen met een reeks praktische handvatten, terug in de artikelen van Ellen en Tony.

Ben je benieuwd naar het hele interview met Ellen en Tony? Klik dan op onderstaande links, bekijk de video's en download gratis de volledige artikelen.

Interview met Ellen Vianen – HR Manager bij Halfords Nederland
Interview met Tony Tiemens – HR Manager Frank's International

 

Waardeer dit blogbericht:
0

Reacties