02
mei

Mei 1940: Churchill voorkomt overwinning Nazi-Duitsland dankzij Critical Thinking

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 576
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Regelmatig wordt verondersteld dat Critical Thinking een vaardigheid is dat pas sinds een aantal jaar belangrijk is om te ontwikkelen. Niets is echter minder waar, aangezien de wereldgeschiedenis vol staat van gebeurtenissen waarbij Critical Thinking een bepalende rol heeft gespeeld. 78 jaar geleden was het bijvoorbeeld aan de Critical Thinking vaardigheden van Winston Churchill te danken dat Nazi-Duitsland niet als overwinnaar uit de Tweede Wereldoorlog zou stappen.

10 mei 1940 is niet alleen de geschiedenis ingegaan als de dag waarop Nederland, België en Frankrijk werden binnengevallen door het Duitse leger, maar ook de dag waarop de Britse premier Chamberlain plaats maakte voor Winston Churchill. Er ontstond al snel een confrontatie tussen Churchill en Lord Halifax, die als minister van Buitenlandse Zaken vrede met Hitler wilde sluiten om daarmee vrede in Europa en de redding van bijna 340.000 Britse soldaten op de stranden van Duinkerke te realiseren. Churchill was echter van mening dat het Verenigd Koninkrijk moest blijven doorvechten, en legde daarmee de basis voor een geallieerde overwinning op Nazi-Duitsland vijf jaar later.

Op 10 mei 1940 legde Neville Chamberlain, vooral bekend vanwege zijn ‘appeasement’-politiek richting Hitler, zijn premierschap neer onder druk van de Labour Party. Hij werd direct opgevolgd door Winston Churchill. Hoewel Churchill populair was onder leden van de Labour Party, werd hij – door een aantal verkeerde beslissingen in het verleden – gewantrouwd door de meerderheid van zijn eigen Conservative Party. Op dezelfde dag werden Nederland, België en Frankrijk binnengevallen door het Duitse leger, dat vervolgens in slechts tien dagen tijd de kust van het Kanaal bereikte en daarmee voorbereidingen kon treffen voor een invasie op het Britse vasteland. Tegelijkertijd waren bijna 340.000 Britse soldaten omsingeld in Duinkerke, die op ieder moment konden worden aangevallen door de Duitse Luftwaffe.

De Britse oorlogskabinetscrisis van mei 1940

Churchill stelde vier andere leden aan voor zijn oorlogskabinet: Chamberlain en Lord Halifax van de Conservative Party en twee leiders van de Labour Party. Op 25 mei werden zij gewaarschuwd door de Britse veiligheidsdiensten over een mogelijke Duitse aanval. Halifax bezocht daarop de op dat moment neutrale Italiaanse ambassadeur in Londen om een mogelijke bemiddelingsrol voor Italië tussen Duitsland en de geallieerden te bespreken. Drie dagen van intensieve discussies binnen het oorlogskabinet volgde, waarbij Halifax dreigde dat zowel Chamberlain als hijzelf zouden opstappen indien Churchill vrede met Hitler niet zou willen overwegen. Hierdoor zou ook de positie van Churchill wegens gebrek aan Conservatieve steun onder druk komen te staan. Churchill beëindigde de crisis echter dankzij een gepassioneerde speech voor het 25-koppige reguliere kabinet, dat hij wist te overtuigen om door te blijven vechten.

Hoe kan deze situatie worden geanalyseerd op basis van het Critical Thinking RED-model?

-         Recognize Assumptions: Churchill geloofde niet dat het Verenigd Koninkrijk beter af zou zijn als het land akkoord zou zijn gegaan met de waarschijnlijke vredesvoorwaarden van Hitler dan wanneer zij tot het einde zouden doorvechten. Hij dacht verder dat de soldaten in Duinkerke konden worden geëvacueerd en dat de invloed van Halifax op de andere leden van de Conservative Party waarschijnlijk niet zo groot zou zijn als gedacht.

-         Evaluate Arguments: Churchill realiseerde zich dat een vredesverdrag zeer waarschijnlijk Duitse controle over luchtmacht- en marinebases en een fascistische regering ten gevolge had, zonder dat daar Duitse militaire verliezen tegenover zouden staan. Overleg met admiraal Ramsay gaf Churchill voldoende bewijs om uit te kunnen gaan van een redding van de soldaten in Duinkerke. Daarnaast dacht hij Halifax te kunnen verschalken door de discussie te verplaatsen van het kleine oorlogskabinet naar het grote reguliere kabinet.

-         Draw Conclusions: Churchill concludeerde dat er voldoende grond was om vredesbesprekingen af te wijzen, maar dat hij leden van het reguliere kabinet en het publiek bij de discussie moest betrekken.


Wat kun je hiervan leren? Allereerst is het van belang om - zelfs onder grote druk – alle mogelijke argumenten zorgvuldig af te wegen, en niet afgaat op een eerste ingeving of het advies van een ander. Bij het afwegen van deze argumenten is het vervolgens zaak om zoveel mogelijk bewijs te verzamelen om daarmee feiten van verkeerde aannames te onderscheiden. Hou bij het trekken van conclusies rekening met andere krachten of invloeden die de impact ervan kunnen versterken.

Banner Webinar Critical NL05xWil je meer te weten komen over Critical Thinking en hoe je een dergelijk voorbeeld voor jouw organisatie kunt uitwerken? Schrijf je dan kosteloos in voor de webinar “Critical Thinking: #1 vaardigheid van de 21ste eeuw" op donderdag 24 mei om 15.30 uur!

Waardeer dit blogbericht:
0

Nina heeft Organisatie Psychologie gestudeerd aan de Universiteit van Leiden, waar zij in 2014 haar Mastertitel behaalde. Na haar studie heeft zij als recruiter en assessment consultant gewerkt. Zij heeft ervaring met het opzetten van complexe selectietrajecten, het opstellen van een gewenst functieprofiel en het inzichtelijk maken van competenties, drijfveren en persoonlijkheid. Inmiddels heeft zij meer dan 200 assessments geanalyseerd en op basis hiervan diverse organisaties en kandidaten geadviseerd. Nina is gepassioneerd om opdrachtgevers te helpen die passend talent zoeken. Typisch Nina: vrolijk, ondernemend en servicegericht.

Reacties