16
mei

Leren in organisaties en het brein

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 883
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Wat weten we over ons brein in relatie tot ons leervermogen? En wat kan er ontstaan vanuit de optimale verbinding tussen die twee? Bij deze eerste meet-up van de HR Incubator waren onder andere Nationale Nederlanden, Kuehne + Nagel, Reinaerde en Stibbe aanwezig. Benieuwd naar welke zaken deze middag aan bod zijn gekomen? Lees het in dit artikel!

De HR Incubator is een community waar we de werelden van start-ups, scale-ups, corporates en de wetenschap samenbrengen om met elkaar de innovatie van HR te versnellen en de wereld van werk te transformeren. Dat doen we door samen vraagstukken op te pakken, HR solutions (door) te ontwikkelen en de employee journey ‘future proof’ te maken. Een belangrijk onderdeel daarvan is het organiseren van meet-ups, waar we met elkaar in gesprek gaan en kennis delen. De kennis die hier uit voortvloeit delen we graag met onze hele community.

We vergeten 90% van wat we horen binnen een dag

Ysbrand van der Werf, senior scientist en universitair docent op het gebied van neurologie, neemt ons tijdens de sessie mee in wat we weten over het brein in relatie tot hoe we als HR een optimale omgeving kunnen bieden voor werknemers om te leren. Hij begint met vertellen over de leercurve van een gemiddeld persoon. Gemiddeld genomen leert men in het begin heel snel, waarna het afvlakt doordat er maar een beperkte capaciteit is. ‘Waar we het allerbeste in zijn als mens is vergeten’, zo geeft Van der Werf aan. We vergeten 90% van wat we horen binnen een dag en in een uur vergeten we al de helft. De oplossing die Van der Werf, naar aanleiding van neurologisch onderzoek, hiervoor geeft: stof herhalen en pauzes inlassen. Dus niet alles in één keer willen leren, zoals in de schoolbanken en veel reguliere trainingsprogramma’s gebeurt.

Slaap er een nachtje over

Niet alleen is van belang om te kijken naar de hoeveelheid herhaling van de stof en het aantal pauzes, ook is veelvoudig onderzoek gedaan naar de invloed van slaap op de leercurve. Zo hebben Walker, Brakefield, Hobson en Stickgold in 2003 met simpele testen het geheugen van mensen getest vóór en ná het slapen. Zo gaf ze een aantal testpersonen bijvoorbeeld een bepaalde, nieuwe fysieke taak die ze moeten uitvoeren en laat ze na oefenen een nachtje slapen. Wat blijkt? Na het slapen hadden de testpersonen 20% meer vaardigheid erbij. Tijdens je slaap reactiveer je wat je net hebt geleerd. Je zietdat terug doordat de hersenactiviteit die je had tijdens het leren van die nieuwe vaardigheid, ook tijdens de slaap weer geactiveerd wordt. Als je goed en lang genoeg slaapt, werkt je geheugen de volgende dag ook beter. ‘Dus slapen werkt twee kanten op: je slaapt voor dingen die je geleerd hebt en voor dingen die je nog moet leren.’ Maar hoeveel slaap is dan goed? Het antwoord van Van der Werf: zes uur. Veel minder of meer is slechter voor je. Dit hoeft niet te betekenen dat iedereen nu opeens zes uur moet gaan slapen, maar uit onderzoek blijkt dat mensen die zes uur slapen het langst leven.

Een optimaal organisatienetwerk

Een ander interessant thema dat in de meet-up aan bod kwam was ‘netwerken’. Je ziet ze overal. Van der Werf: ´Bekijk bijvoorbeeld “The Six Degrees of Separation”, de theorie die stelt dat iedereen maar zes handdrukken van elkaar verwijderd is. Dit kun je ook op allerlei andere situaties toepassen: het internet, sociale wetenschappen, het wegennetwerk, maar ook in organisaties.´ Van der Werf legt uit dat er verschillende rollen binnen een netwerk bestaan: klein, groot, specifiek of juist breed. En een netwerk is optimaal als er veel variatie is. Dit is ook terug te zien in organisaties. Tot slot komt hij met de conclusie dat het mooi zou zijn om binnen verschillende organisaties te onderzoeken hoe deze er als netwerk uit zien en vervolgens te kijken wat de kenmerken van slecht of juist goed presterende organisaties zijn. Met andere woorden: hoe ziet een optimaal organisatienetwerk eruit?

Six degrees of separation 01
Six Degrees of Separation

Stress en ontwikkelen

Vervolgens is het woord aan Marco Karman en Caroline Klooster van be more you. Marco trapt af: ‘Wie van jullie heeft er weleens last van stress?’ Iedereen steekt zijn hand op. ‘En wie van jullie kan zichzelf nog ergens in ontwikkelen?’ Weer gaat bij iedereen de hand omhoog. Marco geeft aan dat ze bij be more you zichtbaar maken wat er in je brein, in de neuroplasticiteit van je brein om precies te zijn, gebeurt tijdens stressvolle momenten en hoe je beter kunt presteren door dit te beïnvloeden. Stress wegnemen en blijven ontwikkelen dus.

FLOWYU

Dit doen ze op basis van een theorie die zij FLOWYU noemen, waarbij elke letter staat voor een principe dat hun aanpak kenmerkt.

F= Fight / Flight / Freeze
Ieders reactie op een plotselinge situatie is anders, maar bij iedereen veroorzaakt het stress. We leren door vallen en opstaan, dat is bij iedereen bekend. Maar door steeds te vallen, bouw je een vervelende herinnering op in je brein. Dit leidt tot emotionele triggers, een innerlijke rem, bij nieuwe plotselinge situaties waardoor je je talenten suboptimaal inzet. ‘Want je vitaliteit is je vermogen om te groeien, min je innerlijke rem,’ zo geeft Marco aan. Dit mechanisme is echter wel te reguleren.

Vitaliteit = vermogen om te groeien – innerlijke rem

Je brein is dynamisch, dat heet neuroplasticiteit, waardoor je steeds nieuwe connecties en neurale paden in je hoofd aanlegt. Als je je dus verder ontwikkelt, is het leereffect in je brein zichtbaar. Om deze nieuwe paden aan te leggen moet je echter wel veel blijven oefenen.

O = Objectief
Door de neuroplasticiteit van het brein te meten, krijgt be more you een objectief beeld van waar deze persoon op dat moment staat in zijn of haar ontwikkeling.

W = Workout
Zoals eerder aangegeven, moet je blijven oefenen om jezelf te ontwikkelen. Het is door oefening ook mogelijk om de koppeling weg te halen tussen het ervaren van stress en mogelijk nadelige acties die je jezelf hebt aangeleerd in reactie daarop.

Y = Yu
Iedereen heeft een unieke blik op het leven. Daarom past bij iedereen een andere, gepersonaliseerde aanpak.

U = Universeel inzetbaar
De theorie is voor iedereen inzetbaar, voor allerlei soorten mensen, branches en organisaties.

Aan de bedrading

En dan is het tijd om te testen. Nadat iemand als vrijwilliger is opgestaan, lopen alle deelnemers naar een kamer die speciaal is ingericht om de neurologische test, zoals be more you die normaal ook doet, uit te voeren. De vrijwilliger zit met een hoofd vol draden achter twee computerschermen en allerlei voor de deelnemers (nog) onbekende apparatuur. Na een korte uitleg gaat de test van start door de vrijwilliger een film te laten zien en beginnen allerlei lijnen te lopen in een grafiek. Aan de hand van de lijnen kan de trainer zien hoe de testpersoon reageert op stresssituaties die ontstaan door het kijken van de film. Op basis daarvan past het systeem de film geleidelijk aan, waardoor de testpersoon kan oefenen met deze stresssituaties, ter voorbereiding tot daadwerkelijke stresssituaties in het dagelijks leven. Een mooi kort voorbeeld van hoe het menselijk brein inzichtelijk te maken en te ontwikkelen is.

Aan de bedrading

Aan het denken gezet

Tot slot verzamelt de groep deelnemers zich om hun ideeën over de besproken onderwerpen te verzamelen. Ze gaven aan het interessant te vinden om te onderzoeken hoe netwerken binnen organisaties functioneren. Maar ook zouden ze de methodiek van BeMoreYou in teams willen testen. Hiermee wordt niet alleen de ontwikkeling van een individu gestimuleerd, maar gaat het hele team beter presteren en kan men elkaar ook helpen in hun ontwikkeling.

Ben jij ook aan het denken gezet? Laat het ons weten!

Waardeer dit blogbericht:

Eveline is Content Specialist bij HRcommunity, waarbij zij verantwoordelijk is voor onder andere het schrijven van blogs en magazines. Daarnaast is Eveline werkzaam (geweest) in verschillende HR-functies van de administratieve kant tot de advieskant en heeft zij in juni 2017 haar Bachelor Human Resource Management aan de HvA behaald. Ze heeft ervaring binnen en is zeer geïnteresseerd in onderwerpen zoals participatie, (re)integratie, kennisontwikkeling en organisatieverandering.

Reacties