19
juni

Hr als business partner? Leer luisteren!

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2304
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Hoe wordt hr een business partner? Gezien de vele trainingen, opleidingen, congressen, blogs, discussies en artikelen over dit onderwerp, blijkt deze vraag nog altijd zeer relevant. Wat maakt dat dit thema nu al decennialang zo hoog op de agenda staat? Wat maakt dat de vele interventies die worden gepleegd op zowel de ontwikkeling van hr professionals, als verdere professionalisering van de hr-afdeling als geheel, vaak niet het beoogde effect hebben?

In mijn beleving ligt een belangrijke oorzaak hiervan in het feit dat het probleem niet bij de kern wordt aangepakt. Een partner is een mede-eigenaar, een wederpartij, of in het geval van een relatie: iemand met wie men een gezamenlijke huishouding voert. Aldus Wikipedia. Het is duidelijk dat in alle gevallen de kwaliteit van het partnerschap valt of staat met de kwaliteit van de interactie en communicatie. En dit is voor de hr business partner niet anders. Bovenstaande definities zijn voor de meesten van ons immers vrij logisch te vertalen zijn naar de rol van hr business partner.

De juiste dialoog is de basis voor de hr business partner

Wil hr een volwaardig business partner kunnen zijn, dan is het allereerst van belang de juiste dialoog aan te kunnen gaan, op de juiste manier met de business te kunnen communiceren.

Goed kunnen communiceren is voor iedere vorm van samenwerking cruciaal. Laat staan voor een partnerschap. Lezen, schrijven, spreken en luisteren zijn de vier basisvormen van communicatie en daarmee van interactie. Ga maar na hoe veel tijd per dag je aan deze activiteiten besteedt. Nog voor we ons hier maar bewust van waren hebben we leren spreken en als jong kind leerden we op school al lezen en schrijven. Maar hoe vaak luisteren we eigenlijk echt naar iemand? Wanneer hebben we ooit geleerd om echt te luisteren? Ons te verplaatsen in de ander, te begrijpen wat de ander voelt en de wereld door zijn ogen te bekijken? Om verstandelijk en gevoelsmatig begrip voor de ander te hebben?

Goed kunnen luisteren is de basis van iedere goede dialoog

Er zijn helaas maar heel weinig mensen die echt goed kunnen luisteren. En als we al luisteren, is dit vaak op een zeer elementair niveau.

Luisteren op niveau 1: focus op jezelf

Als we luisteren is in de meeste gevallen onze aandacht gericht op onszelf. We luisteren naar het verhaal van de ander, maar focussen ons op wat dit voor onszelf betekent. In een gesprek zijn we zelf aan het woord, of bereiden ons voor op het antwoord dat we gaan geven. We noemen dit 'luisteren op niveau 1' of 'innerlijk luisteren'. We zijn bezig met onze eigen gedachten, gevoelens, conclusies en oordelen. Maar wat zegt dit nog over de ander?

Luisteren op niveau 2: focus op de ander

Mensen stellen zich open als er iemand echt naar ze luistert. Ze voelen zich veiliger en zekerder. Als iemand met zijn volledige aandacht bij je is, oprecht geïnteresseerd is in je verhaal en met je mee probeert te voelen, voel je je gezien en begrepen. Echt luisteren creëert een belangrijke basis voor vertrouwen en juist dit begrip en vertrouwen is cruciaal in elke vorm van partnerschap.

Deze manier van luisteren noemen we 'luisteren op niveau 2' of 'gericht luisteren'. Wie op niveau 2 luistert, concentreert zich op de ander. Niveau 2 is het niveau van belangrijke eigenschappen als empathie, samenwerking, creativiteit en innovatie.

Luisteren op niveau 3: focus op de ander én op jouzelf - het niveau van partnerschap

Zoals ik hierboven als schreef staat of valt een goed partnerschap met de kwaliteit van de interactie en samenwerking. Goed naar iemand luisteren en volledig begrijpen waar hij of zij mee zit, maakt je nog geen volwaardig hr business partner. Een belangrijkste extra stap is zelf te reageren op de informatie van je gesprekspartner en je ook weer bewust te zijn van de reactie die dit oplevert. Deze manier van luisteren noemen we 'luisteren op niveau 3' of 'universeel luisteren'. Op dit niveau ontvang je informatie waarmee je de interactie met anderen kunt beïnvloeden. Je bent je bewust van de actie, reactie en mate van interactie. Mensen die goed in staat zijn anderen te beïnvloeden zoals cabaretiers of ervaren sprekers, zijn goed in staat op niveau 3 te luisteren.

Door op niveau 3 naar je klant te luisteren, kom je erachter welke onderwerpen er spelen en welke (re-)actie van jou als hr business partner optimaal aansluit op de behoefte van je klant. Vanuit dit inzicht kun je de benodigde interventies gaan inrichten. En ja, misschien blijkt dat je inderdaad een training of opleiding nodig hebt. Deze wordt dan wel ingezet vanuit de goede basis: aansluiting op de behoefte van je klant!

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Cultuur HRD Leren

Nanco is expert op het gebied van duurzame verandering. Vanuit zijn eigen bedrijf, Coachcenter, richt hij zich met een klein team van (organisatie-)coaches middels coaching, training en maatwerk trajecten op persoonlijke en professionele ontwikkeling van professionals. Uitgangspunt is altijd de blijvende prestatieverbetering voor de organisatie, waarbij verandering altijd vanuit de medewerker wordt ingestoken.


Voordat hij in 2012 Coachcenter oprichtte heeft Nanco als managementconsultant gewerkt bij PwC en Business Models Inc.


   

Reacties