07
mrt

Hoe zet je data effectief in voor de ontwikkeling van medewerkers?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1350
  • 0 reactie
  • Afdrukken

E-learnings zijn inmiddels geen nieuw fenomeen meer. Een beetje organisatie biedt verschillende e-learnings aan om medewerkers op een snelle manier iets te leren. Maar hebben die e-learnings eigenlijk wel nut? En kunnen we er eigenlijk veel meer mee doen dan vaak wordt gedaan?

De voordelen van e-learnings zijn welbekend: het is snel, effectief en bespaart je organisatie kosten. Maar wanneer een e-learning is afgerond, kun je er dan nog verder iets mee als organisatie? Dat kan zeker! Veel organisaties laten de data die door e-learnings is verzameld links liggen. En dat is zonde. Want juist uit deze data valt veel winst te halen. Het is dus tijd om over te stappen op data-driven learning. Dat is niet alleen gunstig voor de medewerker, maar juist ook voor de organisatie. Waarom?

Data, data, data

Tot kort geleden dachten we altijd dat ogenschijnlijk kleine elementen in een geheel er niet toe deden. Maar er blijkt dat bij grote datasets kleine elementen juist meer betekenis krijgen. Dat geldt ook voor leren. Het verzamelen van data wordt daardoor interessanter naarmate de hoeveelheid toeneemt. Niet alleen het leercomponent van deze e-learnings zijn dus interessant voor organisaties, ook de verzamelde data die daar achter ligt.

Dan moet er vervolgens ook nog iets gedaan worden met de data. Omdat in organisaties vaak geen grote datasets aan statistieken beschikbaar zijn, is het absolute noodzaak om de juiste vragen te stellen. Zo zegt ook statisticus Rens van de Schoot, associate professor aan de Universiteit Utrecht: ‘Bij zo’n onderzoek met een kleine dataset is de vraagstelling heel belangrijk.’ Van de Schoot richt zich dus niet op Big Data – een populaire term in HR waar graag mee wordt rondgestrooid – maar juist op small data. ‘Kleine datasets zitten vaak dicht op de maatschappij, maar het gaat wel om grote vragen.’

Deze insteek kan HRook overnemen. Data is er, dankzij de e-learnings, meer dan genoeg. De data die verzameld wordt kan gebruikt worden om te verbeteren, te innoveren, maar ook om in te grijpen waar nodig. Hoe staat het ervoor met de medewerker? Waar kan hij of zij zich verbeteren en excelleert hij of zij in?

Vergeet Big Data, richt je op Small Data

Het is dus juist van belang voor HR om te gaan werken met small data. Big data kan veel ruis bevatten, informatie die helemaal niet relevant is om te analyseren, verouderd is, of waar fouten in zijn gemaakt. Bij small data is die kans ook aanwezig, maar is de fout veel sneller en makkelijker te herkennen.

Daarbij is het ook van belang om data uit verschillende bronnen te halen. Maar wat kán je dan precies met deze data? Combineer de data die je tot je beschikking hebt. Dat kan op individueel niveau. Denk aan de ontwikkeling van een medewerker, maar ook bijvoorbeeld ziekteverzuim. Valt er tussen de twee een correlatie te zien? Onderlinge verbanden zijn dankzij deze small data veel beter te herkennen.

Ook kan je overkoepelend data inzetten en herkennen. Denk aan a/b-testen op meerdere groepen. Heeft de ene training meer impact op verkoop dan de andere? Zorgt een bepaalde e-learning voor een hogere omzet? De mogelijkheden zijn legio.

Verbanden zien en begrijpen

Met deze verdiepingsslag ontstaan nieuwe inzichten doordat er verbanden gelegd kunnen worden die eerst niet mogelijk waren. Denk aan data uit andere businessonderdelen: de NPS, de omzet, de tevredenheid op het werk. Hoe hangen deze met elkaar samen? En welke conclusies kunnen hier uit getrokken worden?

Data-driven learning is bovendien een manier voor HR en L&D om niet meer (enkel) af te gaan op het onderbuikgevoel, maar om de vermoedens die ze hebben te staven aan data. Het geeft een organisatie dus inzicht in haar medewerkers, de ontwikkeling en de performance. Het onderstreept des te meer nut en noodzaak van e-learnings in je organisatie.

E-learnings zijn dus veel meer dan alleen een nuttig middel om de kennis van je medewerkers bij te spijkeren. De data die verzameld wordt is van grote toegevoegde waarde voor je organisatie. Het schept overzicht, inzicht en maakt de weg vrij voor innovatie. En dat begint allemaal bij een simpele e-learning. Toegankelijker dan dat, kan bijna niet.

Op 26 april organiseert RMMBR een (gratis!) ochtendsessie rondom Learning Analytics met twee topsprekers. Heeft data en learning je interesse? Check dan dit event en mail voor een uitnodiging.

Beeld: Helloquence // Unsplash

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: E-learning Leren

I have a passion for interactive media. 


The ability to reach and interact with a large group of people is exiting. It becomes inspiring when you are able to start a dialog with your audience - and move them into a certain direction. It enlightens you when the direction into which you point them has true value for them. Based on my previous and current business engagements and ventures my experience lies within: marketing & communications, sales, concept development, business development.


Specialties:


- 'Setting up shop' - starting new initiatives and grow them into self sustainable businesses
- Business development 
- Marketing & sales
- EdTech & Social media
- Digital learning


 

Reacties