18
nov

Effectief leren in het nieuwe tijdperk

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2659
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De snelle veranderingen in de (werk)wereld, met als basis de snelle technologische vooruitgang, bieden een uitdaging voor organisaties om hun medewerkers up-to-date te houden. Tegelijkertijd bieden juist nieuwe technologieën de mogelijkheden om dit te realiseren. De vraag die ontstaat is: hoe ontwerp je leertrajecten die inspelen op de nieuwe manier van werken, leren en de veranderende behoefte van de lerende?

We hebben drie manieren uitgelicht.

  1. Het vindbaar maken van informatie. De explosie aan informatie vraagt niet om het ontwikkelen van nog meer informatie in leertrajecten; het vraagt om het vindbaar maken van deze informatie voor de gebruiker. Op het moment dat de gebruiker deze nodig heeft.
  2. Het regisseren van leerbehoeften. Leertrajectontwikkelaars kunnen leerbehoeftes van gebruikers regisseren. Zij kunnen de behoefte aan informatie beïnvloeden en gebruikers ontvankelijk maken voor de informatie op het moment dat zij die aanbieden.
  3. Gebruikers betrekken in de ontwikkeling van leermiddelen. Leren gaat om de match tussen de beschikbare informatie en persoonlijke leerbehoefte. De informatie is al beschikbaar. De persoonlijke behoefte kunnen we centraal stellen door de gebruiker te betrekken in de vorm en inhoud van de leermiddelen.

 

RMMBR

Waardeer dit blogbericht:
0

Kirsten Brandt is oprichter en directeur van RMMBR. Ze gelooft in de kracht van samenwerken, houdt van leren, technologie en innovaties, en probeert zowel mensen, organisaties als oplossingen te matchen om het maximale resultaat te behalen. Doelgericht en pragmatisch is haar werkwijze, met een gezonde dosis humor. Van creatieve leerconcepten bedenken tot sparren met klanten, als het maar met leren te maken heeft. En RMMBR to... learn.


linkedin hover 32 twitter hover 32