21
okt

Een goed begin

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1642
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Mijn laatste leidinggevende wilde mij heel graag scheepvaartdeskundige maken. Toen hij me aannam zei hij nog dat hij mijn kwaliteiten in wilde zetten en mijn achtergrond zo interessant vond. Maar binnen een maand begon hij al over mijn gebrek aan scheepvaartkennis. Alsof ik niets aan waardevolle kennis en ervaring had meegebracht uit die twintig jaar ervoor. Hij stuurde me naar een opleiding scheepvaart en tegen het eind van mijn tijdelijk contract was hij bijzonder teleurgesteld dat ik mijn collega met veertig jaar scheepvaartervaring niet kon vervangen bij zijn afwezigheid. Exit Caroline. Twee jaar salaris ontvangen, niets geleerd, niets gebracht, niets gehaald.

Hoe het wel kan

Hoe anders was de leidinggevende bij de RET die mij, 27 jaar oud en nog groen als gras, aan het hoofd plaatste van een bedrijfsbureau. Hij schetste de situatie, vertelde het verhaal achter zijn stip op de horizon en liet mij mijn gang gaan. Niet zonder af en toe bij te sturen op het hardhandige af, niet zonder botsingen en discussies, maar na twee jaar had ik bereikt wat hij voor ogen had en promoveerde hij mij tot chef werkplaats. Nergens heb ik meer geleerd dan in die twee jaar.

Wat was het verschil?

Om te beginnen spraken we bij de RET over onze overeenkomsten in aspiratie, in onze persoonlijke missie in het leven. Dat heet heel ongrijpbaar 'de klik', maar het is eenvoudig aan te wijzen: het is de rode draad die je herkent als je terugkijkt. Hoe ben je hier terecht gekomen, welke keuzes heb je gemaakt op cruciale scharnierpunten in je leven en wat was het leidende thema? Waarom ben je vanmorgen opgestaan en wat zou je doen als je niet voor het geld hoefde te werken? Wat heb je tot nog toe gedaan en waar wil je meer van?

Aansluiting in de missie

Elke organisatie bestaat uit mensen en de samenhang daartussen. De missie van een bedrijf, waar communicatiebureaus zoveel mee verdienen en waarvan ze zelden meer kunnen maken dan uitwisselbare kreten op mokken en muismatten, moet appelleren aan ieders persoonlijke missie in het leven. Alleen dan is er een geheel mogelijk dat meer is dan de delen. Dat is die magische klik.

Onderweg veranderen van koers

Een organisatie die hierop let bij het aannemen van mensen en het begeleiden van hun loopbaan, heeft de helft al gewonnen. Dan is het ook veel gemakkelijker om van koers te veranderen zolang het doel is om de missie van de organisatie te vervullen. Want in de kern blijf je aansluiten op de persoonlijke missie van elke medewerker.

Het begin van een mooi verhaal

Omdat ik weigerde scheepvaartdeskundige te worden, heeft mijn laatste leidinggevende de wijsheid gehad mijn contract niet te verlengen. Kort daarvoor vond ik de vertaling van mijn persoonlijke missie (verhalen schrijven over de drijfveren van mensen) in een verdienmodel (verhalen schrijven voor organisaties in verandering). Ik ben mij professioneel gaan verdiepen in verhalen en ontdekte de vijf fasen, mij ingefluisterd door Aristoteles – Arie voor vrienden. De eerste fase van elk verhaal is de expositie. In deze fase beschrijft het verhaal de protagonist of de held en om met een verhaal een boodschap over te kunnen brengen moet de held de doelgroep vertegenwoordigen. Daarnaast bevat de expositie de aspiratie van de protagonist, ofwel zijn heilige graal, zijn drijfveer, zijn persoonlijke missie in het leven. Dat bleek een goed begin van een lang verhaal, waarover later meer.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Goed werkgeverschap HRD

Clineschrijft combineert interne communicatie met ervaring in techniek, organisatieadvies en leiding geven. Ik vertel verhalen op basis van de authentieke verhalen die er leven, want communicatie begint met luisteren. Zeker als je een verandering wilt realiseren. Ik vertaal de boodschap in een verhaal waarin de doelgroep de hoofdrol speelt. Een verhaal over mensen, want dat spreekt mensen nou eenmaal meer aan dan cijfers, doelstellingen of assets. Een verhaal dat past in de nieuwe cultuur, maar aanspreekt bij mensen die er al twintig jaar zitten. Een verhaal dat zoals elk verhaal draait om de verandering: de verandering die je wilt realiseren.

Reacties