16
mei

Echt waarde toevoegen vanuit hr

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3768
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Om echte waarde vanuit hr toe te kunnen voegen is een cruciale eerste stap te begrijpen hoe management, medewerkers en overige klanten waarde eigenlijk zien. Waarde wordt immers altijd door de ogen van de klant bepaald, en juist daar gaat het vaak mis.

Hr spreekt een andere taal dan haar klanten

De afgelopen tien jaar heb ik mij afwisselend als adviseur, trainer en coach bezig gehouden met het professionaliseren van hr. Klein bedrijf, groot bedrijf, profit of non-profit, keer op keer speelt hetzelfde euvel: hr spreekt een andere taal dan veel van haar klanten. Voor een hr-professional is het evident dat beleidsthema's als talentontwikkeling, duurzame inzetbaarheid en strategische personeelsplanning uitermate relevante onderwerpen zijn, zeker in de huidige markt. Vaak echter wordt het belang van relevante hr-thema's bij directie en management als veel minder ervaren. Sterker nog, de relevantie en bijdrage van hr staat nog altijd ter discussie. Waar ligt dit aan? Hoe kan hr dit omdraaien en hoe krijg je de benodigde kapitaalinjectie op het gebied van talentmanagement los bij een bestuurder die juist kostenreductie als topprioriteit op de agenda heeft?

Het toevoegen van waarde begint met inlevingsvermogen

Als je echte waarde voor een ander wilt creëren is het cruciaal je eerst te verplaatsen in de ander. Wil je waarde vanuit hr toevoegen voor de organisatie en dus ook voor de bestuurder? Bekijk dan de wereld zoals de ander hem bekijkt.

Leren je te verplaatsen in een ander betekent het ontwikkelen van inlevingsvermogen. En juist dit inlevingsvermogen is cruciaal voor iedere vorm van samenwerking. Je denkt en voelt wat je klant voelt. Je zet zijn bril op en ziet vanuit daar wat waar(-de) is. Klinkt logisch, toch gebeurt het in de (hr-) praktijk zelden.

Krachtig hulpmiddel voor het ontwikkelen van klantinzicht

Een krachtig visueel hulpmiddel om je beter te verplaatsen in je klanten is de Empathy Map. De Empathy Map is ontwikkeld door XPLANE, een bedrijf dat is gespecialiseerd in visueel denken. Het doel van een Empathy Map is gedegen inzicht te krijgen in je klanten en wat hen beweegt. Wat zegt en doet hun omgeving? Wat zeggen en doen ze zelf? Wat zijn hun zorgen en verlangens?

Wil je meer inzicht in wat een bestuurder of medewerker nu echt beweegt om te kunnen bepalen wat voor hem of haar waarde betekent zodat je hier op kunt aansluiten? Ga dan aan de slag met de Empathy Map.
Volg onderstaande stappen om de Empathy Map in te vullen

Coachcenter Customer Empathy Map

 

Stap 1: Voorbereiding

Download de Empathy Map en print hem op groot formaat, of teken hem zelf natuurlijk. Verzamel wat post-it's en stiften voor je uitwerking. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen kun je de oefening het beste met meerdere personen doen.

Stap 2: Maak je klant zichtbaar

Hoe heet hij/zij? Wat zijn de relevante kenmerken zoals functie, doelstellingen en plaats binnen de organisatie? Hoe concreter je je klant beschrijft, hoe krachtiger de uitwerking.

Stap 3: Werk de Empathy Map uit

Dit doe je door de vragen behorende bij de zes vlakken van de Empathy Map in te vullen.

  • Wat ziet hij? Hoe ziet de omgeving eruit? Door wie wordt hij omringd? Wie zijn zijn vrienden en collega's? Wat voor aanbiedingen krijgt hij dagelijks? Met welke problemen wordt hij dagelijks geconfronteerd?
  • Wat hoort hij? Wat zeggen zijn vrienden, collega's en partner? Wie beïnvloedt hem en op welke manier? Welke media kanalen zijn van invloed?
  • Wat denkt en voelt hij echt? Wat is nu echt belangrijk voor hem (en zegt hij misschien niet openlijk)? Welke emoties voelt hij, wat beweegt hem? Waar ligt hij 's nachts wakker van? Wat zijn z'n dromen? Wat verlangt hij?
  • Wat zegt en doet hij? Wat is zijn houding? Wat vertelt hij aan anderen? Hoe gedraagt hij zich in het openbaar? Welke verschillen zitten er tussen wat hij echt denkt en voelt, en wat hij hiervan laat zien aan de buitenwereld?
  • Wat is zijn pijn? Wat zijn z'n grootste frustraties? Welke belemmeringen ervaart hij in het bereiken van zijn doelen? Welke risico's beangstigen hem?
  • Wat is zijn winst? Welke visie heeft hij? Wat zijn z'n doelstellingen? Wat is zijn aanpak om deze doelstellingen te bereiken? Hoe meet hij (potentieel) succes?

 Stap 4: Vertaal je inzicht naar toegevoegde waarde vanuit hr

Nu je beter inzicht in je klant en zijn belevingswereld hebt verkregen, kun je dit vertalen naar de manieren waarop jij optimaal waarde kunt toevoegen. Hoe draagt een investering op talentontwikkeling bij aan kostenreductie op de langere termijn? Wat maakt strategische personeelsplanning relevant voor het verhogen van aandeelhouderswaarde? Door deze vertaling te maken zorg je dat jouw punt wordt gezien en je de rol kunt pakken die je wilt en moet pakken.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: HRD Leren

Nanco is expert op het gebied van duurzame verandering. Vanuit zijn eigen bedrijf, Coachcenter, richt hij zich met een klein team van (organisatie-)coaches middels coaching, training en maatwerk trajecten op persoonlijke en professionele ontwikkeling van professionals. Uitgangspunt is altijd de blijvende prestatieverbetering voor de organisatie, waarbij verandering altijd vanuit de medewerker wordt ingestoken.


Voordat hij in 2012 Coachcenter oprichtte heeft Nanco als managementconsultant gewerkt bij PwC en Business Models Inc.


   

Reacties