05
juli

De weg naar tevredenheid

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 748
  • 0 reactie
  • Afdrukken

We willen allemaal dat het leven zo plezierig mogelijk is. Dus je doet datgene wat je het meest oplevert in termen van tevredenheid. Nu is uit onderzoek bekend dat ons denken en gedrag voor een groot deel op onbewust niveau plaatsvindt. Sommige onderzoeken geven zelfs aan dat dit voor maar liefst 95% het geval is. Onze overwegend onbewuste handelspatronen (strategieën) geven dus ruimte voor vergroting van onze tevredenheid.

Arnold

Het bewust worden van onze handelspatronen en de opbrengsten daarvan vormen derhalve de sleutel tot het creëren van tevreden medewerkers, je persoonlijke tevredenheid en het verhogen van het rendement voor het bedrijf waar je werkzaam bent. Een voorbeeld: op de afdeling waar Arnold werkt, zijn van de zes mensen twee ziek en één heeft ontslag genomen. Dit speelt al drie maanden en er is nog geen vervanging. Even voor de duidelijkheid: Arnold bestaat niet echt, hij is een fictief persoon. De reden dat ik hem hier heb geïntroduceerd is omdat iedereen zich wel in iets van hem herkent.

Een tandje bijzetten

Arnold gaat na de personeelsbijeenkomst meteen aan het werk. Ik kan het me niet veroorloven om de boel te laten versloffen, denkt hij. Juist nu moet ik laten zien wat ik kan. Bovendien wil ik mijn collega’s niet in de steek laten. Zij kunnen er niets aan doen dat er zieken zijn en dat er veel werk ligt. In de weken daarna zet Arnold een extra tandje bij. Hij neemt het werk van collega’s die het niet meer kunnen bolwerken over en komt ’s avonds vaak pas laat thuis. Zijn vrouw zegt dat hij rust moet nemen en dat hij tegen zijn baas moet zeggen dat het zo niet langer kan. Maar Arnold is bang dat zijn baas dan ontevreden is en dat maakt de kans dat hij een slechte beoordeling krijgt alleen maar groter. Dus gaat hij door, hoewel hij merkt dat hij steeds vermoeider wordt.

Het verleden

Waarom doet Arnold dit en wat levert zijn handelen hem op? De reden van zijn handelen ligt voor een deel in het verleden (ook genetische factoren spelen een rol). Toen Arnold op de basisschool zat, had hij drie grote wensen: hij wilde voetballer worden, wilde gitaar leren spelen en wilde een keer naar Euro Disney. Soms sprak hij daar heel voorzichtig met zijn ouders over, maar die gingen daar niet echt op in. Gitaarles nemen en op een voetbalclub gaan, waren sowieso onmogelijk omdat zijn ouders zijn hulp nodig hadden om op zijn zusje te passen. Steeds als hij dat deed, kreeg hij van zijn moeder een knuffel en een compliment.

Hierdoor begon er in Arnolds hersenen een verbinding te ontstaan tussen een situatie (iemand vraagt op hulp), bepaald gedrag (je eigen behoeftes opzijzetten) en een bepaalde opbrengst (waardering, een compliment).

Arnold is zich waarschijnlijk niet bewust van zijn handelen en de oorzaken daarvan – en hij is niet de enige. Hoewel zijn gedrag hem in het verleden wel veel heeft opgeleverd, werkt zijn strategie in het heden in de situatie op zijn werk niet. Gelet op deze achtergrond is het derhalve begrijpelijk dat Arnold zichzelf geweld aandoet door zich weg te cijferen, overwerkt en tegen een burn-out kan aanlopen.

Inzicht in het handelen

Voor de HR-managers of lijnmanagers is het waardevol om inzicht te hebben in hun eigen en zeker ook het handelen van de collega’s of medewerkers. Zij kunnen door deze kennis beter herkennen, bijsturen en veranderen en bij ziekte de medewerker in staat stellen in korte tijd en duurzaam weer aan de slag te gaan. Het inzicht in de achtergrond van menselijk gedrag vormt immers een belangrijke factor in het realiseren van productieve, sociale en gezonde medewerkers.

Waardeer dit blogbericht:
0

Arjen Sernee is geboren in Haarlem, gehuwd, en is opgevoed door zorgzame ouders. Hij heeft 35 jaar ervaring opgedaan bij een groot bedrijf in diverse functies en werkt sinds 2003 als eigenaar van en psycholoog bij zijn bedrijf Via Mentalis Consultancy. Recent is van hem het boek De weg naar tevredenheid verschenen.

Reacties