22
sept

De muzikale ingrediënten van recruitment

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2146
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Eind juli hoorde ik op de radio een muzikaal experiment: een uur lang voerden diverse artiesten hetzelfde nummer, Forza (It Is) van Bewilder live achter elkaar uit. Een unieke gebeurtenis bedacht door 3FM dj Roosmarijn Reijmer, die dit nummer wel ‘een uur lang op repeat kon zetten’. In dit artikel ga ik in op de parallellen tussen dit experiment en recruitment.

Aafke Romeijn, Pitto, Spinvis en Ingmar Heytze waren enkele van de bevriende artiesten uit het netwerk van Bewilder; ze kregen ieder volledige artistieke vrijheid om het nummer in hun eigen jasje te steken. Elke versie was uniek en krachtig in zijn soort. Van hiphop naar klassiek en van minimal techno naar rock. Alle uitvoeringen achter elkaar, zonder stiltes. Met als gevolg zestig afwisselende haast hypnotiserende minuten muziek.

Altijd hetzelfde liedje

Recruitment is eigenlijk niet anders. De context is altijd hetzelfde: een klant heeft onze hulp nodig en deze oproep herhaalt zichzelf. Altijd hetzelfde liedje. De samenwerkingsvormen verschillen, maar de kaders en het doel zijn gelijk: zo snel mogelijk de beste kandidaat vinden. De recruitment consultant maakt uiteindelijk het verschil.

Een goede recruitment consultant stelt zichzelf de volgende vragen: Beheers ik de spelregels en het instrumentarium? Heb ik de noten goed gelezen en begrijp ik wat er gevraagd wordt? Wie zijn mijn medespelers of betreft het een eenmansorkest? Wie stonden er in het voorprogramma? Weet ik mijn netwerk voldoende aan te spreken? En maak ik namens de klant genoeg geluid in de markt? Weet ik de kandidaat tijdens het gesprek te bekoren? Vertaal ik de boodschap goed? Of blijkt de functie voor diegene toch nog toekomstmuziek? Draai ik gedurende het proces genoeg aan de knoppen? Ben ik dirigent over mijn eigen proces of laat ik mij te veel (af)leiden door het publiek?

Luistervermogen

Allemaal factoren en spelregels die een rol spelen en bepalend zijn voor je succes als recruitment consultant. De echte hamvraag is wat mij betreft of je uiteindelijk beschikt over de juiste mate van omgevingssensitiviteit, bevlogenheid en luistervermogen. Wanneer je aan tafel zit bij je opdrachtgevers, dien je uiteraard de juiste vragen te stellen om tot het gewenste zoekprofiel te komen. En met die informatie maak je vervolgens de vertaalslag naar je kandidaten in de vorm van een advertentietekst en andere uitingen op social media, je benadering en natuurlijk ook tijdens het (kennismakings)gesprek. Op al deze momenten zit je eigenlijk constant op de stoel van je opdrachtgevers. Je luistert vanuit hun perspectief naar de input die je kandidaten je geven en maak je namens hen de inschatting of het een duurzame match zal zijn.

Stromingen

De uitdaging neemt toe als je tegelijkertijd voor meerdere opdrachtgevers aan het zoeken bent. De een is een chemisch concern, de ander een gemeentelijke instelling. Of wat te denken van een snelgroeiende multinational of een advocatenkantoor. Allemaal andere sectoren met zoveel verschillende omgevingen, een eigen cultuur, omgangsvormen, (stijl)voorschriften en visie. Bij muziek geldt vaak: Je houdt er van of niet. Je identificeert je met de stroming en de (sub)cultuur. Of niet. En dat is niet anders voor de recruitment consultant, die heeft de eervolle taak om naast de harde eisen in het profiel ook rekening te houden met de omgeving waar de kandidaat terecht komt. Wat is de cultuur binnen de organisatie? Gaat de kandidaat zich daar thuis voelen? En die inschatting kun je alleen maken als je luistert. Echt luistert. Naar je klant én naar je kandidaat. Want iedereen is uniek en dat vereist maatwerk. Het lijkt hetzelfde liedje, maar de uitvoering is toch telkens anders.

beeld: unsplash

Waardeer dit blogbericht:
0

Na afronding van de Masteropleiding Gezondheidspsychologie aan de Universiteit van Utrecht is Nienke, via een omweg in de horeca, in de uitdagende wereld van arbeidsbemiddeling terecht gekomen. Met ruim 4 jaar werkervaring als Recruitment Consultant is zij sinds maart 2016 bij Rvdb gestart. Zij richt zich op de bemiddeling van HR Business Partners en HR Adviseurs voor vaste posities binnen verschillende branches en organisaties. In haar vrije tijd schrijft Nienke voor muziekplatform 3voor12


linkedin hover 32 twitter hover 32