17
aug

Hoe kan je bezuinigen op interim-managers?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 909
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Wekelijks word ik gebeld door mensen met telkens weer dezelfde vraag. Ze willen met mij van gedachten wisselen omdat ze overwegen interim-manager te worden. En omdat ik weet dat een goede interim-manager moeilijk te vinden is en van grote waarde kan zijn voor onze opdrachtgevers, spreek ik graag met ze af.

Terughoudende werkgevers

Eenmaal in gesprek met de kandidaat interim-manager hoor ik vaak hetzelfde verhaal. Ze zijn boven de 40, goed opgeleid, hebben een mooie carrière achter de rug, zijn werkloos geworden na een reorganisatie en zitten al geruime tijd thuis. Op de één of andere manier kruipt het bloed wellicht waar het niet gaan kan en overwegen ze als zzp-er aan de slag te gaan.

Ik begrijp dat wel. Onze overheid wil ons laten werken tot we 67 jaar zijn. De praktijk is echter anders. Werkgevers zijn, laat ik het voorzichtig zeggen, erg terughoudend met het aannemen van ‘professionals boven de 40’. Kortom, de grote groep ervaren oudere professionals loopt tegen een muur aan en zoekt vervolgens naar alternatieven. Ik zou hetzelfde doen, denk ik.

Wat definieert een echte interim-manager?

Maar zijn dit wel echte interim-managers? Zijn ze werkelijk geschikt voor dit vak? Om dat te kunnen beoordelen, moet natuurlijk eerst gedefinieerd worden aan welke eisen een interim-manager moet voldoen om zichzelf ‘professioneel interim-manager’ te mogen noemen. Want, en dat is mijn stellige overtuiging, interim management is een vak en wel een heel moeilijk vak. Een vak dat zwaar wordt onderschat, niet alleen door kandidaten, maar zeker ook door opdrachtgevers. Ik kan heel wat interessante verhalen hierover vertellen. Zo hoor ik bijvoorbeeld iets te vaak: ‘stuur maar wat cv’s.

Er is veel te zeggen over de competenties en vakinhoudelijke kennis en ervaring waar een interim-manager over moet beschikken, maar dat laat ik nu even buiten beschouwing.

Onderdeel van de groep zijn?

Een onderbelicht aspect is het bijzondere psychologisch profiel waarover een interim-manager moet beschikken. Ieder mens kent diverse belangrijke basisbehoeften. Een hele belangrijke basisbehoefte is dat een mens onderdeel wil uitmaken van een groep. Maar, en dat gaat dieper, hij wil ook echt door die groep geaccepteerd worden en zich met de groep kunnen identificeren. Aan het onderdeel zijn van die groep, ontleent hij een deel van zijn identiteit. Het ergste wat je als leerkracht een kleuter kunt aandoen in groep één van de basisschool is hem uit de kring zetten. Vraag maar aan mensen wat hun eerste herinnering is van de basisschool en je hoort vaak dit soort verhalen.

En daar wringt direct de schoen. Als interim-manager hoor je niet bij de groep, nu niet, nooit niet. Sterker nog, als interim-manager moet je niet bij de groep willen horen, want dan verlies je je objectiviteit en boet je aan kracht in. Eigenlijk kun je dan je werk niet meer goed doen. Zonder het zelf te beseffen gaan veel interim-managers pleasen, omdat je toch op zoek bent naar die broodnodige erkenning waaraan we nu eenmaal allemaal behoefte hebben. Maar let wel: de één duidelijk meer dan de ander. Daarom kijk ik in gesprekken altijd zeer goed naar het psychologisch profiel van potentiële interim-managers. Daarna nemen we een assessment bij ze af. Met andere woorden: als een opdrachtgever een interim-manager heeft ingehuurd die het liefste bij de groep wil horen, onder meer te herkennen aan please-gedrag, dan rest hem maar één ding: bezuinigen op die interim-manager. 

Beeld: Kari Shea // Unsplash

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: hr instrumenten Interim

Sjaak Lekkerkerker is Directeur Interim Management bij BLMC.  Mensen verbinden en met elkaar supply chain-vraagstukken oplossen is hun passie.  Het geloof in mensen, de vernieuwende kracht van kennis en de ambitie de beste te zijn, zijn hun drijfveren in de omgang met mensen, organisaties, de omgeving en werk. BLMC werkt met een vaste pool interim managers die het maandelijkse trainingsprogramma van over ‘succesvolle verandering van mens, organisatie en ketens’ in de supply chain opgezet onder auspiciën van en o.a. uitgevoerd door prof. dr. Rob Blomme van Business Universiteit Nyenrode, volgen. 

Reacties