30
juni

Activeer de lerende organisatie met eigen ‘professional community’: Meer interne kennisdeling als antwoord op mismatch arbeidsmarkt

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3723
  • 2 reacties
  • Afdrukken

Het aanbod op de arbeidsmarkt sluit niet goed aan op de vraag vanuit werkgevers en dit geldt niet alleen voor de IT-sector. Volgens hr-managers is het huidige personeel onvoldoende bijgeschoold.

Gebrek aan kennis en kwaliteit is de meest gehoorde klacht blijkt uit onderzoek. Het bevorderen van interne kennisuitwisseling kan deze mismatch tegengaan. De manier om dit te bereiken? Activeer je eigen 'professional community'.

Het is een uitdaging: de persoonlijke ontwikkeling en groei van medewerkers organiseren met minder tijd en (in veel gevallen) minder geld. Toch zijn er genoeg wegen te bewandelen om personeel efficiënt en effectief bij te scholen. Nu online kennisuitwisseling tussen vakgenoten voor velen een tweede natuur is geworden, kunnen organisaties daar de vruchten van plukken. Wat men nu al doet om informatie te vinden en kennis op te doen, kan namelijk ook prima in dienst van de organisatie: leren en vervolgens het 'geleerde' online delen met collega's. Precies zoals we gewend zijn op social media. Volgens learning & development-expert Charles Jennings, bedenker van het 70:20:10-model, is hier zelfs een nieuwe rol ontstaan voor hr: het activeren en ondersteunen van de professional community.

De lerende organisatie

De werkplek wordt een leerplek. Leren vindt nu al vaker plaats in een ander verband dan de traditionele klassikale setting op locatie. Misschien gebeurt het noodgedwongen door krimpende budgetten of misschien gebeurt het bewust om het rendement van opleidingen te verhogen, maar leren in interne projectgroepen wordt normaler. Online leeromgevingen worden steeds vaker ingezet voor leertrajecten en de e-learning-modules worden ingericht naar de specifieke behoeften van een organisatie. Vaak met de kennis van collega's. Deze en andere vormen van incompany training zullen de deelname aan opleidingen buiten de organisatie deels vervangen, maar zullen vooral complementair zijn. Door interne kennisoverdracht te stimuleren kunnen organisaties het rendement van externe opleidingen en trainingen namelijk vergroten.

Interactief leren met meer digitale middelen

Leren wordt in lijn met alle technologische ontwikkelingen steeds meer een gezamenlijk digitaal proces; lesmateriaal wordt interactiever en socialer. Kennis en informatie zijn toegankelijker dan ooit en deze toegankelijkheid zal alleen maar verder toenemen. Er worden bijvoorbeeld online platforms opgericht, waar experts hun kennis delen en er worden steeds meer sites gelanceerd waar je onder meer studiehulp-tools en tutorials kunt vinden. Mogelijkheden tot interactie staan centraal bij alles wat men leert. Informatie is makkelijk te vinden en net zo makkelijk te delen. En dat doen mensen ook.

De 'professional community'

Het actief vergemakkelijken van interne kennisdeling kan een kostenefficiënte oplossing zijn om de kwaliteit van het bestaande personeel op te schroeven. Daar kunnen digitale leeromgevingen voor een groot deel aan bijdragen. Daarom zal het doelmatig delen van expertise binnen de organisatie waarschijnlijk extra aandacht krijgen de komende tijd. De nieuwe uitdaging hierbij is om werknemers de ruimte te geven hun individuele leerdoelen te ontdekken en om – online – van elkaar te leren. Zo worden werknemers meer betrokken in trainingen en wordt het voor hen ook makkelijker om nieuwe kennis naar de dagelijkse praktijk te vertalen. Dit werkt niet alleen kwaliteitsverhogend op inhoudelijk niveau, maar vergroot ook de betrokkenheid van werknemers bij de organisatie. Die betrokkenheid heeft een grote invloed op de motivatie van de werknemer om het beste uit zichzelf en het bedrijf te halen. Door de koppen online bij elkaar te steken, stel je werknemers in staat hun eigen expertise te delen en met elkaar te groeien.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: E-learning HRD Leren

Ruben Timmerman is een enthousiaste internetondernemer en de oprichter van Springest, een vergelijkingssite voor opleidingen en trainingen. Springest is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een bedrijf met ruim 30 werknemers en heeft als missie mensen op weg te helpen met leren. Ruben heeft een achtergrond in marketing en is specialist op het gebied van user experience, online marketing en learning.


Ruben heeft veel ervaring en kennis op het gebied van startup-management. Hij heeft als eerste in Nederland het Amerikaanse Holacracy-model geïmplementeerd bij zijn bedrijf. Holacracy is een manier van werken zónder top-down management-structuur, waarbij autoriteit in een organische, platte structuur in 'cirkels' (teams) en 'rollen' (verantwoordelijkheden) wordt gedistribueerd over alle medewerkers. Hierdoor is de organisatie in staat voortdurend bij te sturen. Ruben implementeerde deze structuur in 2012 om door te kunnen groeien zonder de potentiële belemmeringen van bureaucratie.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties