19
sept

40 Procent werknemers vindt opleidingsmogelijkheden onduidelijk

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2246
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Werknemers vinden dat hun werkgever de mogelijkheden om door te leren niet voldoende duidelijk maakt. Dit blijkt uit een recent onderzoek van NIDAP, uitgevoerd in samenwerking met Springest onder meer dan 3000 werknemers die zich het afgelopen jaar online oriënteerden op een opleiding. Het verbeteren van de communicatie over mogelijkheden zorgt voor een grotere flexibiliteit en mobiliteit van werknemers.

Duurzame inzetbaarheid is een thema waar veel organisaties nu extra aandacht aan besteden. De grootschalige reorganisaties in de zorg, sanering bij overheidsinstanties en de snel veranderende marktvraag in de ICT zijn allemaal voorbeelden die aantonen hoe belangrijk de flexibiliteit van werknemers is. Momenteel geeft 31 procent van de werknemers dan ook aan bezig te zijn met een opleiding en 41 procent rondde het afgelopen jaar een opleiding af.

Hoewel de helft van de werknemers vindt dat zijn werkgever voldoende actie onderneemt om doorleren te stimuleren, vindt 40 procent de mogelijkheden die hij krijgt niet duidelijk genoeg. Volgens de meeste werknemers (60%) is er dan ook geen overzicht beschikbaar van opleidingen, trainingen of cursussen die zij kunnen volgen. Bovendien geeft 57 procent aan geen opleidingsbudget te hebben en weet 18 procent niet eens of hij hier aanspraak op maakt.

Verschillen tussen sectoren

Werknemers blijken het minst ontevreden over de informatievoorziening over opleidingsmogelijkheden bij de overheid en non-profitorganisaties. Van de totale steekproef vindt 48 procent de mogelijkheden om door te leren duidelijk, bij de overheid is dit meer dan 60 procent en bij de provincies zelfs 70 procent. De landelijke overheid is de enige sector waar meer dan de helft van de werknemers aangeeft een overzicht te kunnen vinden van opleidingen. In de ICT, farmacie en dienstverlening vindt men de mogelijkheden het minst duidelijk. Maar ook werknemers in de zorg en bij financiële instellingen geven aan dat zij geen toegang hebben tot een goed overzicht, terwijl in deze sectoren juist veel behoefte is aan continue kennisgroei en vaardigheidstraining.

De potentie van e-learning

Het aanbieden van e-learning-modules zou zowel voor de vereiste snelheid van kennisoverdracht als voor kostenreductie op het gebied van HRD een uitkomst kunnen bieden. Hierbij zijn minder uren van docenten of trainers gemoeid en de opleidingen kunnen op maat gemaakt worden, afgestemd op de behoeften van de organisatie. Bij Springest merken we dat veel bedrijven zich hier nu op oriënteren en dat de leermethode door steeds meer werknemers wordt omarmd.

Willen leren, maar toch niet doen

Dit jaar besloot 17,9 procent na zijn oriëntatie op een opleiding nog niet verder te leren naast zijn baan. Vorig jaar was dit nog 21,4 procent. Redenen die werknemers hiervoor aangeven, zijn vaak dat zij een te hoge werkdruk ervaren, geen tijd hebben of geen geld. Op de vierde plaats staat dat zij geen passende opleiding konden vinden. Vorig jaar bleef 40 procent van het opleidingsbudget van werkgevers onbesteed. Er lijkt dus nog een hoop winst te behalen op dit gebied als werkgevers duidelijker communiceren over de mogelijkheden die er zijn. Ook over de aftrekbaarheid van kosten op het gebied van opleiding zouden werknemers beter geïnformeerd kunnen worden.

Veel bedrijven beschouwen een leven lang leren al als noodzakelijk voor hun werknemers om bij te blijven, zowel in het belang van de werknemer als van de organisatie. Bedrijven kunnen hier nog beter op inspelen door het voor werknemers makkelijker te maken om een passende opleiding te vinden. De intrinsieke motivatie om door te leren is van veel factoren afhankelijk en per persoon verschillend, maar er zijn altijd mogelijkheden om mensen te stimuleren of ondersteunen. We zijn daarom vanuit Springest nu ook actief in gesprek met hr-professionals om best practices op dit gebied uit te wisselen.

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: E-learning Leren

Ruben Timmerman is een enthousiaste internetondernemer en de oprichter van Springest, een vergelijkingssite voor opleidingen en trainingen. Springest is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een bedrijf met ruim 30 werknemers en heeft als missie mensen op weg te helpen met leren. Ruben heeft een achtergrond in marketing en is specialist op het gebied van user experience, online marketing en learning.


Ruben heeft veel ervaring en kennis op het gebied van startup-management. Hij heeft als eerste in Nederland het Amerikaanse Holacracy-model geïmplementeerd bij zijn bedrijf. Holacracy is een manier van werken zónder top-down management-structuur, waarbij autoriteit in een organische, platte structuur in 'cirkels' (teams) en 'rollen' (verantwoordelijkheden) wordt gedistribueerd over alle medewerkers. Hierdoor is de organisatie in staat voortdurend bij te sturen. Ruben implementeerde deze structuur in 2012 om door te kunnen groeien zonder de potentiële belemmeringen van bureaucratie.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties