12
nov

Talent: van onschatbare waarde?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2821
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Meten, bedrijven zijn er dol op. Vooral getallen die aangeven of het bedrijf gezond is, zijn erg in trek. Toename in omzet, nettowinst en cashflow; allemaal zaken die graag en vaak gemeten worden door organisaties. Vooruitstrevende bedrijven voegen daar vaak nog de variabele duurzaamheid aan toe.

Blinde vlek

Tegenwoordig heeft praktisch ieder bedrijf toegang tot zogenaamde business intelligence-software en dashboards die prestaties en efficiëntie meten. Allemaal om betere bedrijfsbeslissingen te kunnen nemen. Maar waarom is er dan een blinde vlek als het gaat om het meten van het belangrijkste bezit van een bedrijf; werknemers? Hoe kunnen bedrijfsbeslissingen genomen worden door managers als ze de variabele talent niet meenemen in deze overweging en statistieken hierover ontbreken?

Uit recent onderzoek van CEB blijkt dat minder dan de helft van de ondervraagde organisaties gegevens over talent meeneemt in het nemen van zakelijke beslissingen. Daarentegen wil bijna 75 procent van de organisaties de manier verbeteren waarop ze talent meten.

Talent meten

Het meten van talent bestaat nu vaak uit het kijken naar de kosten per werknemer en het personeelsverloop van werknemers. En zelfs het op tijd houden van beoordelingsgesprekken lijkt een criterium te zijn. Operationele indicatoren zijn belangrijk voor het meten van de efficiëntie van
hr-management, maar ze vertellen niets over de effectiviteit van werknemers of de roi van ontwikkelingsprogramma's.

Hoe interessant zou het zijn om te weten hoe werknemers het doen in vergelijking met die van de grootste concurrent? Of hoe een talentstrategie kan bijdragen aan het behalen van business-doelstellingen? Waarom zijn er dan nog geen dashboards die tonen hoe effectief onze werknemers zijn?

Het meten van effectiviteit is prima mogelijk en de interesse vanuit het bedrijfsleven is er zeker. Psychometrische beoordeling van personen bestaat al jaren. Hiermee kun je de redenatie-capaciteiten, vaardigheden, motivatie, mate van effectiviteit in een bepaalde rol en toekomstpotentie van een medewerker meten. Door het voeren van strategisch talentmanagement zorg je ervoor dat je de juiste informatie hebt op het moment dat zich een aanstelling, promotie of reorganisatie aandient. Deze harde data helpen om organisatiebeslissingen te onderbouwen.

Een andere visie

Leidinggevenden zullen hun visie op de bijdrage van werknemers op individueel en organisatieniveau moeten veranderen. Door alert te zijn op talent onder werknemers, weten leidinggevenden precies wie er in staat is een zwak team te versterken, de productiviteit een boost te geven of wie een potentieel leider is. Ook weten ze of een werknemer klaar is voor een volgende stap in zijn loopbaan of dat er nog meer ontwikkeling nodig is om dat te bereiken.

Door business-statistieken en data over werknemers te combineren, wordt de directe correlatie duidelijk tussen het hebben van de juiste mensen op de juiste plek en het genereren van hogere omzet en meer winst. Zo'n talent dashboard maakt het mogelijk actuele informatie te verkrijgen over effectiviteit, potentie en bereidheid van werknemers. En dat is niet alleen handig om je dagelijks management te verbeteren. Het geeft je ook de mogelijkheid accuraat te voorspellen of je personele bezetting goed genoeg is om te reageren en aan te passen ten tijde van verandering in strategie. Daarmee samenhangend vergroot het de mogelijkheid van het behalen van resultaat en succes.

Of een organisatie zich nu focust op het bereiken van groei, operationele perfectie of innovatie, talent moet net zo gemanaged worden als alle andere assets. Om successen te behalen is er één ding zeker: je hebt de juiste talenten op de juiste plaats nodig. En deze talenten moeten bereid zijn om te presteren.

Waardeer dit blogbericht:
0

Marc Albert – Managing Director CEB


Marc Albert is Managing Director bij CEB (voorheen SHL). Daarnaast is hij lid van het managementteam van Europa, Australië en Nieuw Zeeland. Marc is sinds 2011 werkzaam bij CEB en werd aanvankelijk aangesteld als Vice President Professional Services Nederland, België en Frankrijk.


Marc was voorheen financieel directeur bij KPN (destijds Getronics) en KNP (nu Sappi). Enkele jaren geleden startte hij zijn eigen bedrijf in de Human Capital-sector.


Marc beschikt over uitgebreide ervaring in HR-consultancy en executive assessments in veel verschillende industrieën. Marc is een voormalig Davis Cup-speler en is in het bezit van een Master in Business Economics.

Reacties