07
juni

In gesprek met Joost Brinkhuis van Asito

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 789
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Een van de grote winnaars op de Integron Beleving Awards was Asito, winnaar van de Medewerkerbeleving Award in de Professionele en Financiële dienstverlening. We spraken Joost Brinkhuis, manager Kwaliteit & Personeelsontwikkeling, over de resultaten van hun medewerkertevredenheidsonderzoek, de award en de toekomstplannen.

Hoe voelt het nu om deze award te winnen?
Het is een geweldige eer om namens Asito deze award in ontvangst te nemen. En wel in het bijzonder omdat deze award aangeeft dat de medewerkers van Asito hoog scoren op tevredenheid. En dat in een branche - schoonmaak - waar vaak over wordt gedacht of geschreven dat dit niet zo is. Uiteraard wisten wij wel dat heel veel van onze medewerkers bewust hebben gekozen voor dit vak en het werk met veel plezier uitvoeren, maar deze bevestiging is fantastisch.

Wat heeft ervoor gezorgd dat jullie deze prijs hebben gewonnen?
Door altijd vanuit onze visie 'Asito verbindt' en onze 6 kernwaarden (vakmanschap, leiderschap, discipline, maatschappelijke verbinding, kracht van kleur en meerwaarde) te opereren. Asito bestaat dit jaar 65 jaar en is nog steeds een familiebedrijf waarin deze waarden recht overeind staan. Dat betaalt zich terug in de waardering van de medewerkers voor de werkgever Asito. De oprichter van Asito heeft ooit de belangrijke uitspraak gedaan: 'Als je goed bent voor je medewerkers zijn ze ook goed voor jou.' Een uitspraak die wij nog altijd onderschrijven.

Wat betekent deze award voor jullie organisatie?
Een erkenning voor het feit dat we op de goede weg zijn. Want deze award is fantastisch maar onze ambitie ligt nog hoger. Het medewerkeronderzoek in 2016 was het eerste grote onderzoek dat wij hebben laten uitvoeren en geeft de bevestiging dat we op de goede weg zijn, maar dat we óók nog een aantal stappen willen maken.

Hoe komt het belang van de medewerkerbeleving naar voren in jullie HR beleid?
Bij Asito staat de medewerker centraal. En dat is geen loze kreet, maar wordt ook echt zo gevoeld. Het succes van Asito is namelijk volledig afhankelijk van de wijze waarop alle medewerkers hun werk kunnen doen. Dat laat zich het beste zien vanuit onze kernwaarden. Met de kracht van kleur richt Asito zich op de diversiteit in de organisatie. Een diversiteit die Asito maakt tot een krachtige en kleurrijke organisatie. Hier vind je een verdere toelichting over onze kernwaarden. 

Jullie willen het nóg beter gaan doen, hoe gaan jullie de resultaten gebruiken om in 2018 een nog hogere medewerkertevredenheidsscore te krijgen?
Door niet alles op te willen pakken, maar door keuzes te maken. Die keuzes worden bepaald door wat de medewerkers belangrijk vinden, waar we nog kunnen verbeteren en door waar we al een hoge tevredenheid hebben, vast te houden. In het delen van de resultaten hebben we zo veel mogelijk geprobeerd om deze zo dicht mogelijk bij de doelgroep te brengen door te rapporteren op vestigingsniveau en niet alleen op een hoog over-niveau. Het is belangrijk dat mensen zich herkennen in de antwoorden en daar mee aan de slag kunnen.

In de break-out sessie gaven jullie aan dat uit de meting bleek dat medewerkers graag verder wilden groeien. Waren jullie hiervan bewust vóór het onderzoek? En wat gaan jullie nu met deze uitslag doen?
Ja, dat is geen verrassing. Ook hier zijn al de nodige acties op uitgezet. Een belangrijke is dat we met alle medewerkers minimaal 1 keer per jaar een gesprek hebben over hoe het met ze gaat en waar hun ambitie ligt. Dit gaan we ook nog verder ondersteunen door (gefaseerd) talentmanagement in te voeren waarbij we meer structuur gaan aanbrengen in het ontwikkelen van de talent van de medewerkers.

Wat zijn nu jullie toekomstplannen op HR gebied?
Asito wil graag de voorkeurswerkgever in de branche zijn door aantrekkelijk te zijn en te blijven voor de medewerker. Dit willen wij doen door aandacht te blijven geven aan alle medewerkers. Dit houdt in een voortzetting van het beleid en de ogen open houden voor nieuwe ontwikkelingen.

Benieuwd naar de andere winnaars van de Integron Beleving Awards? Bekijk ze hier!

Waardeer dit blogbericht:
0

HRzone is het kennisplatform van HRcommunity. De redactie van HRzone bestaat uit een team van jonge en enthousiaste professionals met een passie voor HR. Contact opnemen met de redactie kan via .


twitter hover 32

Reacties