22
juni

Data-strategie 2.0: Analytics binnen organisaties

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2488
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Een goede strategie met betrekking tot organisatie en gebruik van IT kan leiden tot een concurrentievoordeel voor een bedrijf. De inzet van talent op het gebied van data-analyse is steeds vaker een belangrijke component van deze strategie.

Bedrijven met een formele datastrategie hebben vaker een data-analist in dienst en ze hechten meer waarde aan dataprojecten. Dit blijkt uit een onderzoek onder meer dan 2500 business professionals door MIT Sloan Management Review en SAS. Uit het onderzoek blijkt verder dat het essentieel is voor succes in data-analyse ('analytics') om talent in huis te halen en goed te belonen.

Bedrijven die het beste presteren in analytics blijken verschillende methoden in te zetten om analytics-capaciteiten op te bouwen. Eén daarvan is het integreren van nieuwe analytics-medewerkers in bestaande teams. Bedrijven die als 'analytical innovators' bestempeld worden, zijn drie keer beter in staat dan andere organisaties om pas aangetrokken talent te integreren binnen teams met 'traditionele' datamedewerkers. Deze bedrijven beschikken over een solide HR-strategie op dit specifieke gebied, terwijl bedrijven die niet succesvol zijn met analytics vaak geen duidelijk plan hebben. Het doorontwikkelen van een goede HR-strategie lijkt zodoende van doorslaggevend belang te worden in de concurrentiestrijd.

Talent werven en behouden

Uit het onderzoek blijkt ook dat bedrijven die uitstralen dat analytics belangrijk voor ze is, een grote aantrekkingskracht uitoefenen op analytics-talent. Een mogelijke verklaring is dat getalenteerde data-analisten niet terecht willen komen in een bedrijf waar zij weinig steun ervaren en daarom kiezen zij voor organisaties die prioriteit geven aan analytics. Voor bedrijven is het aantrekken van de juiste mensen cruciaal. Pamela Prentice, chief research officer bij SAS, zegt hierover: 'Talent is duidelijk een belangrijke driver om tot innovatie te kunnen komen en concurrentievoordeel te behalen met analytics.'

Hoe het talent te werven en behouden

Het boeien en binden van getalenteerde werknemers bepaalt voor een belangrijk deel het succes van een bedrijf. Maar hoe kunnen bedrijven dit bewerkstelligen voor analytics-talent? Wij bespreken drie factoren:

  1. Kijk binnen de organisatie of er analytics-talent aanwezig is. Een pluspunt van het ontwikkelen van analytics-talent onder uw huidige medewerkers is dat zij de organisatie al kennen.
  2. Besteed voldoende aandacht aan integratie van talent. Het stroomlijnen van de inzet van analytics-talent is een belangrijke factor, hoewel het niet makkelijk is.
  3. Zet een buddy-systeem op. Het is van groot belang om teams met complementaire capaciteiten te bouwen, omdat maar weinig medewerkers over alle capaciteiten beschikken.

IT-strategie inbedden in de organisatie

Naast het werven en behouden van analytics-talent, is een goede aansturing van deze medewerkers cruciaal om maximaal gebruik te kunnen maken van hun kennis en vaardigheden. Het hebben van een goede datastrategie, of IT-strategie als je het breder trekt, speelt hierin een grote rol. Om een IT-strategie succesvol te laten zijn, is het belangrijk dat iedereen de strategie begrijpt, het doel ervan inziet en ermee kan werken. Een goed ingebedde IT-strategie creëert enorm veel voordelen voor organisaties in de concurrentiestrijd. Denk hierbij aan slagkracht, innovativiteit, time-to-market, draagvlak, efficiency, onderscheidend vermogen, etcetera. Een IT-opleiding of (HR) analytics-opleiding zou hier uiteraard goed bij kunnen helpen.

Waardeer dit blogbericht:
0

Michiel Noij (1978) werkt als content marketeer bij Inbound Media. Inbound Media is een netwerkbureau op het gebied van contentmarketing en online lead generatie. Wij helpen onze klanten bij de realisatie van hun marketingdoelstellingen door inboundconcepten te creëren die daadwerkelijk effect sorteren. Denk hierbij aan de organisatie van webinars, content curatie, inrichting van social media tot aan de bouw van contentplatformen volledig geïntegreerd met de (online) marketingstrategie.