22
jan

De Toekomst van HR deel 6 - Verschillende mensen, verschillende behoeftes

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2824
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In het verleden was het domein van HR relatief simpel. Je had vaste en tijdelijke medewerkers. Aangezien tijdelijke krachten slechts tijdelijk waren, was je binnen deze groep vooral bezig met het aannemen en het vertrek van mensen.

Vandaag de dag is dit plaatje niet meer zo simpel. We hebben (en ik weet zeker dat de lijst nog langer kan):

  • Medewerkers die voor een onbepaalde tijd op de loonlijst staan (hopen ze...)
  • Medewerkers met een tijdelijk contract
  • Tijdelijke krachten die werken via een uitzendbureau
  • Freelancers
  • Stagiaires
  • Aannemers
  • Mensen die voor een toeleverancier werken, maar die het grootste deel van hun tijd doorbrengen in jouw organisatie.
  • Interim managers
  • Medewerkers van klanten die tijdelijk bij hun leverancier zitten

Afgelopen week keek ik uit het raam van mijn kantoor (corner office natuurlijk) en zag ik zeven mensen, allemaal werkend aan een internationaal HR project, maar slechts twee hiervan stonden daadwerkelijk op de loonlijst van ARCADIS. De verschillende groepen hebben afwijkende behoeftes. Zelfs binnen de groepen zijn de behoeftes verschillend.

  • De nieuwe trainee wil snel carrière maken, met de mogelijkheid om naar Azië te verhuizen
  • De stagiaire wil een hoog cijfer voor haar project zodat ze kan solliciteren voor een Master
  • De freelancer wil een project toevoegen aan zijn curriculum, zodat hij zijn vraagprijs kan verhogen en minder kan werken (zodat hij meer tijd heeft om aan zijn app te werken)
  • De softwarespecialist wil haar talenkennis verbeteren omdat ze samen met haar nieuwe partner naar Australië wil verhuizen
  • De manager wil een groter team zodat zijn status stijgt en zijn werkdruk daalt
  • De plaatsvervanger wil de baan van de manager, aangezien hij het beter zou doen.

Wat is de doelgroep van HR? Zijn dit de talenten in het bedrijf die als doel hebben door te groeien naar de hoogste posities binnen het bedrijf? Zijn het alle mensen die, op een bepaald moment, in de organisatie aan het werk zijn?
Betrokkenheid is erg belangrijk en behoeften en verwachtingen verschillen enorm. De toolkit van HR om verschillende groepen te ondersteunen is vaak niet groot genoeg. Segmentatie is de oplossing, niet standaardisatie.

Deze Blog Post is een vertaling van de blog post 'The Future of HR, part 6: 'Different people, different needs', op 22 december 2012 gepubliceerd op de HR blog van Tom Haak.

Vertaling: Michael Voeten.

Waardeer dit blogbericht:

Tom is the founder and director of the HR Trend Institute. He is also partner at Crunchrapps.com, a SAAS solution for workforce analytics. He has more than 30 years experience in international HR. He led HR Globally in ARCADIS, until April 2014. Prior to ARCADIS he worked for multinationals as Philips Electronics, KPMG and Aon Risk Services. He is interested in HR trends and innovations, that can increase the impact of HR.


Specialties: HR architecture, recruitment, executive development, management development, talent management, International HR strategies, knowledge management, internal communication, executive compensation, performance management, HR innovations- en trends, people analytics


linkedin hover 32twitter hover 32about me-icon


 

Reacties