26
aug

Recensie: Mannen en/of vrouwen, diversiteit op de werkvloer

• Hits: 2374

Marjorie van Noord las Mannen en/of vrouwen; diversiteit op de werkvloer van Bert Overbeek en ze vond het een leuk en informatief boek.

In het boek Mannen en/of Vrouwen, diversiteit op de werkvloer waagt auteur Bert Overbeek zich aan het bespreken van de verschillen tussen mannen en vrouwen. Verschillen die een rol spelen binnen een team en die de groepsdynamiek flink kunnen bepalen. De auteur geeft zelf al aan dat het boek geenszins een handleiding is. Het doel is om leidinggevenden meer bewust te maken van de processen die zich afspelen binnen hun team om uiteindelijk de prestaties te verhogen.

Waar veel boeken vooral gaan over de psychologische verschillen tussen man en vrouw, gaat het in dit boek meer over de neurologische en biologische verschillen. Het mannen- en vrouwenbrein en de hormonen komen uitgebreid aan de orde. Oerdriften blijken ons onderbewust handelen meer te beïnvloeden dan wij denken. Leidinggevenden zijn zich hier volgens de auteur nog te weinig van bewust en dat wil de auteur graag veranderen.

Het eerste gedeelte van het boek is theoretisch met een uitleg over de rollen die man en vrouw toebedeelt krijgen vanuit historisch, cultureel en maatschappelijk oogpunt, en er wordt ingegaan op de neurologische en biologische verschillen tussen man en vrouw. In het tweede gedeelte kan je aan de hand van stellingen testen of je het voorgaande kunt toepassen en er wordt meer ingegaan op de verschillende soorten samenstelling van teams.

In het boek staan veel voorbeelden en aan het einde van ieder hoofdstuk worden de belangrijkste conclusies en tips uitgelicht. Deze worden ook achter in het boek beschreven en dat maakt het tot een handig naslagwerk.

Het is een leuk, informatief boek. De auteur kiest voor een informele toon en dat leest prettig door. De verschillende voorbeelden maken de materie toegankelijk en toegepast op een eigen situatie kan het een a ha moment opleveren. Ik geef het boek een 8.

0

Marjorie van Noord heeft als personeelsadviseur bij diverse organisaties gewerkt. Zij is een betrokken professional die bij haar vele ervaring in het HR en re-integratie veld altijd vooral op zoek is naar het verhaal achter de mens. Met haar rots vaste geloof in de kracht die in een ieder schuil gaat en haar enthousiasmerende persoonlijkheid weet ze menigeen boven zichzelf uit te laten stijgen.

linkedin hover 32