15
jan

Poelier

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2629
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Mensontwikkelbedrijf; Wát een gedrocht van een woord. Het is maar één van de wanstaltige benamingen die ik soms in deze branche tegenkom. Wij zijn een mensontwikkelbedrijf.

Zie je het al voor je.

Een grote fabriek waar mensen worden ontwikkeld. Op de researchafdeling van Frank & Stein, gezeteld in een verlaten kasteel dat verstopt ligt hoog in de bergen, wordt door dokter Stein geprobeerd erachter te komen wat allemaal nodig is om te komen tot FRANK, die supermens. Aan alle kanten worden er draadjes in gestopt en in één keer komt hij tot leven. Om middernacht. Terwijl witblauwe bliksemstralen de lucht doorklieven. FRANK. De beste medewerker aller tijden! De meest krachtige sollicitant! De minst behoeftige uitkeringtrekker!

Wat een idee. Om daar een heel bedrijf omheen te bouwen.

Naast de researchafdeling heb je de productielijn. Daar worden verschillende mensmodellen geproduceerd en op de lopende band in elkaar gezet. Drijfveren, motivatie, doorzettingsvermogen, werkvermogen, competenties en ga zo maar door worden netjes op de juiste plaatsen aangebracht door kundige medewerkers.

Echt vakwerk.

Op de volgende afdeling worden alle exemplaren nagekeken op de laatste foutjes. 'Ho, daar zit nog een steekje bij los. Eruit. Hé, daar zit nog iets scheef. Kunnen we niks meer mee doen. Weg ermee. Deze moet eruit. Teveel zaagsel in zijn kop. Stop, kijk daar eens, die zegt de verkeerde tekst. Kan niet. Productiefout.'

Soms blijkt een hele lijn niet aan te slaan en wordt die tegen een lage prijs gedumpt. Tja, het is hard werken in zo'n mensontwikkelbedrijf. Ook hier moet omzet gedraaid worden.

Wat mij betreft mogen ze een dikke streep door deze wanstaltige benaming zetten en op zoek gaan naar een ander. Bijvoorbeeld facilitair bedrijf. Want is dat niet in feite waar je mee bezig bent bij mensen.

Ze faciliteren.

Faciliteren betekent mogelijk maken. Voorwaarden scheppend.
Mensen de mogelijkheid bieden óm het eens op een andere manier te bekijken. Op een andere manier te benaderen. Ander gedrag uit te proberen. Te onderzoeken. Uitnodigend, uitdagend, plagend, spiegelend, confronterend, begrijpend, provocerend en zo zijn er nog vele manieren te bedenken waarmee we iemand de gelegenheid kunnen bieden zichzelf te ontwikkelen. Zichzelf wel te verstaan.

Ik ontwikkel die ander niet. Dat doet hij zelf.

Dus mensontwikkelbedrijf, alsjeblieft zeg. Ik zeg toch ook niet dat ik poelier ben?

Het boek K-therapie bestellen

Dit is één van de columns uit het boek K-Therapie van Wilma de Haas. Een origineel boek dat je helpt met vallen en van opstaan jouw beroep te maken. Nieuwsgierig geworden? Bestel het boek dan via deze link of lees eerst het voorwoord hier.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Diversiteit Vitaliteit

Wilma de Haas (1960) is oprichter en eigenaar van Haas & Konijn ®, een niet-alledaags en merk-waardig bureau voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. Na afronding van de Artez Academie voor Theater heeft zij de omslag gemaakt naar het bedrijfsleven en ruim twintig jaar gewerkt op het gebied van mens & arbeid. Sinds 2005 is zij werkzaam vanuit haar eigen praktijk. Haar columns zijn de afgelopen jaren gepubliceerd in diverse vakbladen w.o. BG Magazine, Tijdschrift voor Coaching en PSC Magazine. Naast gedragskundige en trainer is zij ondernemer, partner van een leidinggevende en moeder van een zoon.

Reacties