10
mei

Zelfhulpcoaching: deel 1

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1725
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Toen ik studeerde kwam tijdens een loopbaantraject voor het eerst de ultieme coachingsvraag aan de orde: ‘wie ben ik?’. Met mijn hele loopbaan nog voor de boeg was het een belangrijke vraag. Een loopbaancoach deelde de vraag in gedurende vier avonden in twee delen 'wat kan ik? en wat wil ik?

De lijstjes die hieruit ontstonden, zetten we af tegen de vraag ‘wat doe ik nu?’. Dat gaf inspiratie om de kloof ertussen te dichten en daarmee bood deze aanpak enige richting.

Context drives meaning

Later kwam ik er achter dat de vraag ‘waar ben ik?’ zeker zoveel waarde in zich draagt. Deze vraag geeft immers iets weer over de context waarin je je bevindt. Past die context bij jou of niet? De vraag ‘Wie ben je?’ krijgt pas waarde in een context. Context drives meaning. Deze nieuwe vraag was relevant voor mij toen ik korte tijd bij een groot adviesbureau werkte. Het was een mooie club met fijne mensen en ik kreeg de kans om me inhoudelijk goed te verdiepen. Maar... ik had het gevoel dat het voor de rol van consultant toch nodig was om van beton te zijn. Als ik die metafoor doortrok, had ik het gevoel dat ik zelf juist van glas was. Glas en beton hebben allebei goede eigenschappen, maar je moet met de twee materialen wel anders omspringen. Pas dan komen beide materialen tot hun recht. Ik was met glas gaan werken alsof het beton was. Dat is vragen om moeilijkheden. De vraag ‘Waar ben ik?’ hielp om mezelf niet onderuit te halen, om niet tegen mezelf te gaan vechten of om mezelf verder trachten te bewijzen, maar gewoon simpel: om van omgeving te veranderen. Ik was niet zwak, ik bevond me eenvoudigweg niet op de juiste plek.

Van ik naar wij

De vraag ‘waar ben ik?’ voelde na verloop van tijd toch wel erg egocentrisch. ‘Waar zijn wíj?’ werd de vervolgvraag om mezelf te stellen. In wat voor wereld leven we? De onlangs overleden poolreiziger Marc Cornelissen heeft met eigen ogen gezien dat het ijs in de Poolzee veel sneller smelt dan experts voorheen dachten. Hij zag dat het voormalige arctische witte ijs nog als een spiegel functioneerde en zo het zonlicht effectief kon weerkaatsen. Maar op plaatsen zonder ijs absorbeert het donkere water het zonlicht; daardoor warmt de aarde op die plekken veel sneller op dan de rekenmodellen voorspelden. Het is nog niet lang geleden dat experts dachten dat de noordpool pas aan het eind van deze eeuw voor het eerst ijsvrij zou zijn; nu neigen de experts naar 2030.

Groeiend bewustzijn

Bevinden wij ons in een wereld met de champagne aan de lippen of met het water tot de lippen? Beiden lijken tegelijkertijd waar te zijn. Zo kwam ik van de algemene vraag ‘Waar zijn wij?’ toch weer uit op de vervolgvraag wat ík dan wilde betekenen. Wilde ik een leventje leven van ‘champagne zonder ijs’, of ‘alleen als de poolvlakte weer ijs- en ijskoud is’ pas onbezorgd verder genieten? Oprichting van het platform Duurzaam Nieuw Organiseren volgde, om de vraag ‘waartoe’ (waarom/ de bedoeling) van organisaties en van mensen te beantwoorden. De vraag ‘Wie ben ik?’ trachtte ik nu te beantwoorden vanuit de vraag ‘waarom ben ik?’.

Elke nieuwe vraag die ik me stelde, zorgde voor een groeiend bewustzijn en parallel daaraan voor een nieuwe betekenisgeving. De vragen bleken niet altijd makkelijk te beantwoorden, maar gaven stuk voor stuk een nieuwe richting bij alle sindsdien te maken keuzes.

Het gaat niet om het geven van sluitende antwoorden. Het gaat om het stellen van openende vragen. Volgende maand in deel twee van zelfhulpcoaching meer trage vragen met het leven zelf als coach.

Beeld: pixabay

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Leren Motivatie Patronen

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht.