20
apr

Wat trainers kunnen leren van runkeeper

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1434
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Trainers hebben als geen ander passie voor hun vak en willen mensen echt verder helpen. In de meeste gevallen hebben zij echter maar 1 of 2 dagen de tijd om het verschil te maken. Hoe kun je als trainer dan toch echt impact hebben? En wat is er nodig om deelnemers te stimuleren in hun ontwikkeling?

Het antwoord komt uit verrassende hoek: de hardloop-app Runkeeper. Deze app ondersteunt mensen bij hun voornemen om meer hard te lopen. Jochem Aubel en Stefan Op de Woerd, de oprichters van Perflectie, ontdekten dat jij als trainer precies dezelfde mechanismen als Runkeeper kunt gebruiken om deelnemers te stimuleren.

Effect van trainingen is beperkt

Elke trainer herkent het: je inspireert je deelnemers en probeert ze zoveel mogelijk te laten leren en oefenen in de trainingsdagen die je hebt. Maar ja, de training zelf is zo weer voorbij. En wat gaan de deelnemers er dan mee doen? Veel minder dan jij en zij zelf hopen.

Toch is een training enorm waardevol als start van een persoonlijke verandering. Je geeft mensen een natuurlijk startpunt, reikt kennis en tools aan en vergroot hun motivatie en zelfvertrouwen. Allemaal elementen die de succeskans vergroten.

Maar zoals de meeste trainers uit ervaring weten, is dit zelden genoeg voor een duurzame verandering. Hiervoor is veelvuldig oefenen essentieel. Iets dat de meeste deelnemers in de praktijk niet doen.

Gedrag moet inslijten

Door veel te oefenen, slijt je nieuw gedrag stap-voor-stap in. De “geleerden” zijn het er inmiddels dan ook wel over eens dat de crux zit in de herhaling. Door gedrag steeds te herhalen, ontstaan er namelijk nieuwe verbindingen in onze hersenen. En als deze verbindingen stevig genoeg zijn, wordt het automatisch en onbewust gedrag.

Een leuk voorbeeld hiervan lees je in het boek Dromen, Durven, Doen van Ben Tiggelaar. Hij vertelt daar het verhaal van een buschauffeur die na een leven lang op de bus rijden met pensioen gaat. Deze beste man was zo gewend om te stoppen bij bushaltes, dat hij dit na zijn pensioen nog regelmatig deed terwijl hij met zijn eigen auto door de stad reed. Dat is nog eens automatisch en onbewust gedrag!

Een populaire opvatting is dat het inslijten van nieuw gedrag 30 tot 40 dagen duurt. De waarheid is dat dit, afhankelijk van het soort gedrag en de persoon, varieert tussen de 10 en de 1000 dagen. Maar een ding is zeker: het draait om herhalen. En herhaling vraagt om volhouden.

Veranderen vraagt om volhouden

Als je de impact van je trainingen wilt vergroten, zal je jouw deelnemers dus moeten helpen om vol te houden. En om maar meteen een misverstand uit de weg te ruimen: volhouden heeft niets te maken met motivatie. Natuurlijk is motivatie belangrijk om een verandering in gang te zetten, maar op de lange termijn neemt motivatie altijd af. Daarom heb je als mens andere mechanismen nodig om vol te houden. Net zolang totdat het nieuwe gedrag een onbewust automatisme wordt.

Wat zijn die mechanismen dan? En hoe kun jij die als trainer gebruiken om deelnemers te stimuleren om vol te houden? Laten we eens kijken hoe Runkeeper mensen helpt om vol te houden.

5 manieren waarop Runkeeper je helpt vol te houden

Runkeeper is een app die mensen ondersteunt in hun voornemen om meer hard te lopen. Met maar liefst 50 miljoen gebruikers is het een van de meest gebruikte apps in zijn soort. Blijkbaar doen ze iets goed.

In essentie maken ze gebruik van 5 mechanismen die cruciaal zijn bij gedragsverandering.

1. Doel bepalen

Runkeeper stimuleert je om een doel te stellen dat ambitieus is, richting geeft en motiverend werkt. Bijvoorbeeld om binnen 4 uur de marathon van New York te lopen op 5 november. Het begint dus allemaal met het stellen van een duidelijk doel. Ook voor jouw deelnemers werkt dat zo.

Laat deelnemers daarom altijd formuleren aan welk doel ze gaan werken, waarom dit voor hen waardevol is en wat hen dat oplevert. Je kunt ze vervolgens stimuleren om na bijvoorbeeld 3 maanden bij elkaar te komen en te presenteren welke stappen ze hebben gezet en wat hen dat heeft opgeleverd (dit kan ook zonder dat jij er bij bent). Op deze manier blijven ze continu op het einddoel gericht.

2. Haalbare stappen

Runkeeper helpt je daarnaast om je persoonlijke doel op te knippen in haalbare stappen. Niemand loopt tenslotte binnen een week een marathon. Runkeeper helpt je daarom om een trainingsschema op te stellen. Ze doen dit zodra je de app hebt gedownload. Op dat moment ben je tenslotte nog gemotiveerd en bereid om hierover na te denken. Het fijne is dat je daardoor straks niet meer na hoeft te denken over wat je precies moet doen. Je hoeft het alleen nog maar te doen. Daarmee maak je het jezelf echt een stuk makkelijker!

Hoe ziet het “trainingsschema” van jouw deelnemers eruit? Maak je bijvoorbeeld al gebruik van een actieplan tijdens de training? Dat zou heel mooi zijn!

Een actieplan haalt het denkwerk namelijk naar voren (op het moment dat de motivatie hoog is) en helpt deelnemers om hun doel op te knippen in concrete, haalbare stappen. Zo weten ze precies wat ze te doen staat als ze jouw training uitlopen.

Wij hebben een actieplan voor deelnemers ontwikkeld dat je kunt gebruiken tijdens je trainingen. In het actieplan zijn de 5 elementen verwerkt die Runkeeper gebruikt om mensen te stimuleren. Je kunt het Actieplan voor Deelnemers gratis downloaden.

3. Herinneringen ontvangen

Runkeeper weet echter als geen ander dat het hebben van een duidelijk doel en actieplan voor veel mensen niet voldoende is om ook daadwerkelijk te gaan hardlopen. In je trainingsschema heb je daarom bepaald op welke dagen en tijden jij wilt gaan hardlopen. Precies op die momenten herinnert Runkeeper je aan je eigen voornemen om in beweging te komen. De herinnering is hierbij de trigger die aanzet tot actie. 

Het triggermechanisme is enorm krachtig en werkt vaak zelfs zonder dat mensen het door hebben. Wanneer kijk je bijvoorbeeld op je telefoon? Als die geluid maakt. Wanneer sta je ‘s ochtends op? Als de wekker gaat. Wat zorgt er voor dat je op de rem trapt? Het rode stoplicht. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Je kunt jouw deelnemers dus enorm stimuleren door ze te triggeren om regelmatig stil te staan bij hun doel en actief aan de slag te gaan met hun “trainingsplan”. Als deze trigger vervolgens leidt tot een actie en een succeservaring, is de kans op het inslijten van nieuw gedrag het grootst.

4. Beloningen ontvangen

Een succeservaring is een vorm van een beloning. En Runkeeper creëert zo veel mogelijk succesmomenten. Ze doen dit door continu te benadrukken wat goed is gegaan.

Yes! De snelste tijd tot nu toe. De langste afstand tot nu toe. Het grootste hoogteverschil tot nu toe.

Het maakt niet uit wat het is, alles waaruit blijkt dat je jezelf verbetert, grijpt Runkeeper aan om je te complimenteren en te belonen. En dat werkt stimulerend! Als het effect van je gedrag positief wordt beloond, ga je het namelijk vaker doen. Tegenovergesteld geldt hetzelfde: als een trigger niet leidt tot een beloning, maar tot een teleurstelling, zorgt het voor afhaken. Een trigger verliest dan ook zijn waarde als het uitgelokte gedrag niet wordt beloond.

Als trainer wil je er dan ook voor zorgen dat deelnemers worden beloond voor het oefenen van hun nieuwe gedrag. Dat lijkt nog best een uitdaging als je er zelf niet bij bent. Er zijn echter zat mogelijkheden om dit op andere manieren te faciliteren. Bijvoorbeeld door deelnemers te vragen om hun omgeving te betrekken bij hun ontwikkeltraject.

5. Omgeving betrekken

Runkeeper maakt het je heel makkelijk om te linken met je eigen vrienden. Je ziet dan precies wat zij doen en zij zien hoe actief jij bezig bent met hardlopen en welke successen je haalt. En je wordt daarbij continu verleidt om elkaar te stimuleren. Op die manier krijg je een echt bericht van iemand die er voor jou toe doet. Dat is een enorm sterke trigger en geeft vaak een gevoel van beloning.

Het sociale aspect dat Runkeeper introduceert is een krachtig mechanisme. Enerzijds houd je elkaar namelijk scherp (sociale controle, competitie) en anderzijds ondersteun en complimenteer je elkaar. Het is niet voor niets dat contact met lotgenoten een veel gebruikte vorm van therapie is. Jij kunt deelnemers helpen om op eenzelfde manier hun omgeving te mobiliseren. Hiermee wordt de kans dat ze hun doel bereiken vele malen groter.

De grote vraag nu is natuurlijk hoe je deze 5 mechanismen op een natuurlijke manier verweeft in jouw trainingen. En hoe je deelnemers na de training in hun eigen praktijk stimuleert om nieuwe patronen in te slijten.

Technologie als personal coach

Het goede nieuws is dat je een deel van de Runkeeper mechanismen direct in je training kunt inpassen. Succesvolle verandering vraagt immers om een duidelijk doel en vooral een heel concreet actieplan. De grote uitdaging zit hem daarna in het stimuleren van deelnemers in hun eigen praktijk.

Waar 50 miljoen hardlopers in Runkeeper hun personal trainer hebben gevonden, zijn veel van jouw deelnemers waarschijnlijk nog hard op zoek naar hun “digitale coach”.

Learning Technology ontwikkelt zich echter razendsnel en er zijn al organisaties die de “Runkeeper mechanismen” digitaal toepassen om trainingen te borgen. Maak dus vooral gebruik van alle kansen die technologie jou als trainer biedt om je impact te vergroten en deelnemers ook na de training te ondersteunen.

Wil je direct beginnen? Download dan nu gratis het “Actieplan voor deelnemers” In het actieplan zitten de 5 elementen verwerkt die Runkeeper gebruikt om mensen te stimuleren. Als je jouw deelnemers dit actieplan gedurende de training laat invullen, vergroot je de kans enorm dat ze hun persoonlijke doel halen. Veel succes!

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Vitaliteit

Stefan Op de Woerd is oud-marinier, rechtsfilosoof en de oprichter van Perflectie. Hij is gefascineerd door gedragsverandering en hoe technologie mensen kan helpen bij het realiseren van hun doelen. Met Perflectie heeft hij op een unieke manier invulling gegeven aan het 70-20-10 gedachtegoed, waarbij gebruik wordt gemaakt van de laatste inzichten uit de gedragswetenschappen. En dit alles ondersteund met een innovatief, online platform.




Je kunt contact met Stefan opnemen door te bellen naar 06 24674286 of een e-mail te sturen naar: 


Reacties