11
sept

ReflAction: de Next Step in coaching

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1227
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Mijn blog met de oproep om LSD in coaching te verbieden levert veel reacties op. LSD staat overigens voor de kwalijke gewoonte om mensen te leren coachen of gesprekken te voeren door ze als ‘aapjes’ te trainen om de inhoud van een verhaal te reproduceren. En dat verhaal samen te vatten en daar vervolgens een intelligente vraag aan vast te knopen. Want waarom helpt LSD-gebruik eigenlijk niet?

Ik wil nog een aantal nieuwe argumenten aandragen en je graag meenemen in mijn visie op de Next Step in coaching.

Ons brein verzint verhalen waar je bij staat

Vraag iemand naar de reden van zijn gedrag en we krijgen een antwoord. Ons brein is een meester in het verzinnen van verhalen waar we vervolgens zelf in gaan geloven. Ap Dijksterhuis heeft onderzoek gedaan naar getuigenverklaringen en de werking van ons onbewuste. Hieruit blijkt dat we feiten over het hoofd zien, ontbrekende informatie ongemerkt toevoegen of dingen ongemerkt verdraaien. Daardoor is het verhaal of probleem dat we iemand voorleggen nooit zonder bias (vooroordeel). Tel daar nog eens je eigen de bias als coach of gesprekspartner bij op en het is zondermeer tricky om alleen op de inhoud van een verhaal te focussen.

Je dwingt mensen in het hoofd te blijven

Het gesprek wordt gemakkelijk een gesprek tussen 2 hoofden. Door de opdracht te geven om LSD toe te passen, versterk je de bias zowel bij de coachee als bij de coach. Velen kennen de clip over het basketbalteam. De kijker krijgt de opdracht om op het samenspel te letten en ziet de levensgrote gorilla die dwars door het team banjert, compleet over het hoofd. Zo werken goochelaars en illusionisten. Ze kennen onze bias en weten ons voor onze neus te misleiden. Het enige verschil is dat we ons ervan bewust zijn dat we worden misleid, we weten alleen nog niet hoe.

Wat helpt wel?

  1. Ga erboven hangen.

Neem de lift naar een hogere verdieping en vraag je in alle oprechtheid af: wat doet deze persoon om het probleem in stand te houden? Daardoor kom je boven de inhoud te ‘hangen’. Het leukste boek dat ik hierover las is van Bruno-Paul de Roeck: ‘Recepten om in de puree te raken’. Hij laat mensen met een probleem een recept maken, zodat anderen dit kunnen reproduceren. Zo laat je mensen zichzelf aan hun eigen haardos uit het moeras trekken: ze kijken vanuit het standpunt van een objectieve ander naar hun eigen ‘creatie’ en vallen er daardoor dan niet meer mee samen.

  1. Let op je eigen reacties.

Welk gevoel roept het verhaal en gedrag van de ander bij je op? Wat neem je waar in je lijf of welk beeld komt bij je op? Je intuïtieve en eerste reacties bevatten belangrijke informatie. Noteer het en benoem ze: ‘Als ik je zo beluister, dan lijkt het wel alsof…’ Je kunt er vergif op innemen dat de ander deze reacties ook bij anderen oproept. En de meeste collega’s geven het na verloop van tijd op om eerlijke feedback te geven als iemand dat niet wil aannemen. Juist daardoor loopt iemand vast in zijn eigen gelijk.

De meeste collega’s geven het na verloop van tijd op om eerlijke feedback te geven als iemand dat niet wil aannemen Deel op twitter

  1. Wees nieuwsgierig naar verschillen.

Let op de wijze waarop iemand denkt, dingen ervaart of zich gedraagt in relatie tot hoe jij jezelf zou voelen en gedragen in de geschetste situatie. Zo ontdek je de wijze waarop iemand zichzelf klemzet en zijn probleem in stand houdt. En je kunt andere opties om te reageren voorleggen.

Met deze ingrediënten leg je de basis om vanuit je hoofd, hart en buik te reageren in een coachgesprek. Want juist in het hier-en-nu, in de ontmoeting zelf, ontstaat dan ruimte voor ontdekkingen en magische momenten. Door het niet-weten toe te laten en te reageren vanuit je hart neem je de ander en jezelf mee op een ontdekkingsreis die voor beiden vruchtbaar is. De Next Step in coaching noemen wij ReflAction: waarnemen en handelen in het moment. Dat is pas echt verslavend!

Beeld: Tim de Groot // Unsplash

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: hr instrumenten Leren

Ans Tros is ondernemer en medeoprichter van SchoolvoorCoaching en VistaNova, beiden gespecialiseerd in open coachopleidingen. Daarnaast is zij auteur van Dynamisch Coachen, 7e druk in 2016 en Leiderschap door (zelf)coaching 2009. Zij is werkzaam als creatief directeur binnen SchoolvoorCoaching.

Reacties