04
mei

Medewerkers motiveren in online training: 4 fases

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1409
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Gemotiveerde en enthousiaste trainingsdeelnemers stimuleren zowel hun eigen ontwikkeling als die van collega’s. Dat is bij online training niet anders dan bij livetraining. Acceptatie en motivatie is echter geen schakelaar die je even omzet. Leid daarom je medewerkers door de vier fases van motivatie: van actieve afwijzing tot actieve participatie!

Vaak wordt in educational design het beantwoorden van de ‘Why’ en ‘WIIFM’ (What’s In It For Me) van de medewerker gezien als de schakelaar die motivatie ‘aan’ zet, betoogt e-learningexpert Srividya Kumar. Een overtuigend argument dat gelinkt is aan het eigenbelang, moet deelnemers motiveren gedurende het traject hun aandacht erbij te houden en het geleerde toe te passen in de praktijk. In de realiteit is motivatie echter een geleidelijke opvolging van fases, waarlangs een deelnemer tijdens een trainingstraject kan bewegen. Aan ons de taak om hem tot actieve participatie te brengen!

Fase 1: Actieve afwijzing

Een medewerker in de fase van actieve afwijzing is het niet eens met het trainingsprogramma en daardoor niet gemotiveerd. Je wilt bijvoorbeeld je team trainen om elkaar vaker aan te spreken en betere feedback te geven. Deze medewerker zal zeggen: ‘Ik heb helemaal geen tijd voor een training en bovendien kan ik prima feedback geven. Zo moeilijk is het allemaal niet.’ In dit geval kan de tijd- en plaatsonafhankelijkheid van online training hem overtuigen dat hij er niet ineens een dag aan kwijt hoeft te zijn. Daarnaast helpt het om de training te presenteren als een manier om iedereen op hetzelfde vaardigheidsniveau te krijgen, waarbij meer ervaren medewerkers juist als voorbeeld kunnen dienen voor minder ervaren collega’s. Die kunnen op hun beurt ook een frisse blik inbrengen. Een alternatief is een vaardigheidsscan voorafgaand aan de training, een moment waarop een medewerker zich vaak realiseert dat hij niet zo vaardig is als hij dacht. Zo breng je afwijzende medewerkers naar fase 2.

Fase 2: Passieve acceptatie

In deze fase accepteren medewerkers het doel van de training, maar gaan ze er nog niet mee aan de slag. ‘Leuk dat online trainen, maar mijn manager geeft me er geen tijd voor en ik ga het niet in mijn eigen tijd doen’, kan een medewerker in deze fase zeggen. Hier is het zaak de praktische bezwaren weg te nemen en het belang van het eindresultaat te blijven benadrukken. In dit voorbeeld zorg je dat managers hun team de ruimte geven om tussen werkzaamheden in (of op gezette tijden) zich even terug te trekken om online te trainen. Bovendien benadruk je dat betere feedback voor een prettigere werkomgeving zorgt.

Fase 3: Actieve acceptatie

Idealiter start je online trainingsprogramma pas als alle deelnemers in fase 3 zijn. Hun houding zou in dit voorbeeld zijn: ‘Een open werkomgeving met wederzijdse feedback is inderdaad prettiger, hoe kunnen wij hier nu aan bijdragen?’ De implementatie in de praktijk is belangrijk om hen naar fase 4 te bewegen. Zorg dat getrainde vaardigheden direct in de werkomgeving kunnen worden toegepast en dat situaties in de online training overeenkomen met situaties die medewerkers meemaken en lastig vinden. Hierdoor ervaren ze direct hoe ze met hun ontwikkelde vaardigheden kunnen bijdragen aan het doel.

Fase 4: Actieve participatie

Een actief participerende medewerker erkent de waarde van de training en zoekt manieren om de ontwikkelde vaardigheid in de praktijk in te zetten. Het zal waarschijnlijk nooit lukken om iedere deelnemer even overtuigd te krijgen, maar als je trainingsprogramma goed in elkaar zit en er op de werkvloer ruimte is om het nieuwe gedrag toe te passen, zal je merken dat de meerderheid van de medewerkers deze fase bereikt. Zo creëer je een echte gedragsverandering op de werkvloer!

De uitdaging is ook om te voorkomen dat deelnemers na een gemotiveerde start terugzakken naar een vorige fase. Probeer dit te voorkomen door aandacht te besteden aan gebruiksvriendelijkheid en realistische oefening. Lees meer tips over het motiveren van trainende medewerkers in ons gratis e-book!

Beeld: Unsplash

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: hr instrumenten Motivatie

Als marketeer bij TrainTool houdt Jan-Hendrik zicht op de trends in online communicatietraining en soft skill analytics.

Reacties