27
juli

Maak het verschil met je eendaagse training

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 525
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Als trainer wil je het verschil maken. Het liefst verzorg je daarom intensieve ontwikkeltrajecten met veel contactmomenten, om deelnemers een echte stap in hun ontwikkeling te laten zetten.

Helaas is dit niet altijd mogelijk. Soms is het maximaal haalbare slechts een eendaagse training, of dit nu komt door tijdgebrek of beperkt budget. De grote vraag is hoe je als trainer ook dán het verschil kunt maken.

Less is more

Elke opdrachtgever begrijpt dat een eendaagse training minder impact heeft dan een intensief ontwikkeltraject. Je bereikt tenslotte geen duurzame gedragsverandering met een dag trainen, hoe goed de training ook is. Aangezien je slechts een dag tot je beschikking hebt, is het erg belangrijk om een heldere doelstelling voor je training te bepalen en het programma hier volledig op af te stemmen. Alleen op deze manier kun je de verwachtingen van de opdrachtgever overtreffen. Eén ding is daarbij cruciaal: focus!

Begin with the end in mind

Je hebt één dag om het verschil te maken. Dat verschil zal moeten blijken uit het feit dat jouw deelnemers na de training zichtbaar ander gedrag vertonen. Het ontwerpen van jouw training begint dus met dit einddoel voor ogen. De vraag is dan ook: wat is precies het gewenste gedrag dat deelnemers straks meer moeten laten zien? Dit bepaalt vervolgens de focus van jouw training. Bij het bepalen van dit gedrag kun je gebruik maken van zogenaamde gedragskaarten (deze vind je in de 30-day challenge toolbox, die je GRATIS kunt downloaden). Tip: betrek de klant bij dit proces!

Maak een challenge

Jij hebt een dag om het verschil te maken, maar jouw deelnemers hebben veel langer de tijd. Zij kunnen tenslotte elke dag oefenen met het gedrag dat in de training centraal stond. Nu weten we natuurlijk allemaal dat de meeste deelnemers dat niet vanzelf gaan doen. Gelukkig kun jij ze daarbij helpen (zonder dat je er zelf bij hoeft te zijn).

Een leuke manier om je deelnemers na de training te stimuleren, is met een challenge. Hierbij laat je ze bijvoorbeeld 30 dagen oefenen met het nieuwe gedrag en structureel bijhouden hoe het is gegaan. En iedereen die het een maand volhoudt, kun je een mooi certificaat aanbieden. Het grote voordeel van een dergelijke challenge is dat deelnemers routines beginnen te ontwikkelen. Hoe vaker ze namelijk oefenen, hoe minder moeite het hen kost om het nieuwe gedrag te laten zien, totdat het uiteindelijk onbewust en automatisch gaat. Zo maak je echt het verschil als trainer!

Maak het makkelijk

Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk deelnemers hun challenge succesvol afronden. Het is daarom belangrijk om het ze zo makkelijk mogelijk te maken. Dit kan door ze dagelijks even te herinneren aan hun challenge, bijvoorbeeld met een kleine opdracht, een prikkelende reflectievraag of een handige tip. Zo blijft de challenge continu top-of-mind.

Nu denk je misschien: hoeveel tijd gaat mij dat wel niet kosten? Wees gerust, je kunt het jezelf heel makkelijk maken. Er is tegenwoordig namelijk moderne technologie beschikbaar waarmee je heel makkelijk een 30-day challenge kunt creëren. Hiermee kun je jouw trajecten op een innovatieve manier verrijken en opdrachtgevers laten zien dat je echt het verschil maakt.

Het kan dus

Natuurlijk kun je met een intensief, meerdaags traject meer bereiken dan met een eendaagse training. Maar ook als je die tijd niet hebt, kun je echt het verschil maken. En het is misschien nog wel makkelijker dan je dacht. Door deelnemers een challenge aan te bieden, zou je zomaar eens de verwachtingen van je opdrachtgever kunnen overtreffen.

Waardeer dit blogbericht:
0

Jochem is econometrist, veranderaar en innovator. Als leidinggevende heeft hij vele teams en medewerkers mogen begeleiden in verandering. Vanuit zijn passie voor verandering, persoonlijke ontwikkeling en technologie, heeft hij Perflectie opgericht. Met Perflectie geeft hij op een unieke manier invulling aan het 70-20-10 gedachtegoed, gebaseerd op de laatste inzichten uit de gedragswetenschappen. De methodiek van Perflectie, ondersteund met een innovatief, online platform, heeft al vele mensen en organisaties verder geholpen in hun verandering.

Reacties