05
juli

Coachen als manager: 3 checkvragen

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1640
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Van elke manager wordt tegenwoordig coachende kwaliteiten verwacht. Maar voordat je als manager begint te coachen, zou je jezelf eerst de volgende 3 vragen kunnen stellen.

Vraag 1: Is coaching handig?

In de Leergang Coachend Leiderschap die ik heb verzorgd kwam steevast het model situationeel leidinggeven van Hersey en Blanchard langs. Vraag je vervolgens aan managers om hun stijl te typeren, dan blijken de meesten een voorkeur te hebben voor coachend leidinggeven: met een hamer in de hand ga je alles als een spijker behandelen. Maar nieuwe medewerkers willen helemaal niet gecoacht worden. Die willen vooral instructies krijgen. Medewerkers die wel weten hoe het moet maar het nut er niet zo van in zien, hebben argumenten en aanmoediging nodig of simpelweg correctie. En bij medewerkers die capabel en gemotiveerd zijn, is delegeren en kaders geven echt genoeg. Coaching komt pas echt goed tot zijn recht als mensen wel de capaciteit hebben en ook het nut ervan inzien, maar op de één of andere manier nog een belemmering ervaren. Dan ga je samen op zoek naar wat die belemmering is en hoe iemand zich daarin kan ontwikkelen.

Vraag 2: Is coaching voor mij handig?

Als je iemand wilt gaan coachen, kijk dan eerst even in de spiegel. Misschien roept de ander wel iets in je op: een allergie, zorgzaamheid of bewondering. Wie professioneel wil coachen moet dat van zichzelf weten, en ook hoe dit de interactie, het type vragen dat je stelt en de feedback die je geeft beïnvloedt. Een manager die allergisch is voor slachtoffergedrag vindt het lastig om echt open vragen te blijven stellen. Daarmee staat het gesprek niet meer ten dienste van het ontwikkelproces van de ander, maar ten dienste van het oplossen van de irritatie van de manager over het gedrag. Er zullen heus wel effecten optreden, maar het is de vraag of de beweging van de ander echt vanuit hemzelf gemaakt wordt. En voel je je eigenlijk wel comfortabel met emoties en verwarring? Als dat niet zo is, maar je start toch een proces dat hier over gaat, is het de vraag of je het effectief kunt afmaken. Een professionele coach zal binnen zijn eigen comfortzone blijven werken, en doorverwijzen als het daar buiten gaat.

Vraag 3: Is coaching door mij als leidinggevende handig?

Irritaties in organisaties zijn natuurlijk niet alleen persoonlijk; ze komen ook voort uit functioneren dat afwijkt van de norm. Er is een meetlat, een resultaat dat behaald moet worden. Als dat onvoldoende het geval is, dan kun je daar als manager maar beter duidelijk over zijn. Niets is zo erg voor het onderlinge vertrouwen als de ‘hang yourself’-methode: je vindt dat de ander een verbeterpunt heeft, maar vraagt eerst zogenaamd coachend: ‘hoe vind je zelf dat het gaat?’ Als het slecht gaat, sneller of vriendelijker moet, zeg het dan gewoon! Zeg ook wat de consequenties zijn als het niet verbetert. Dan is het een stuk minder bezwaarlijk dat de coach ook de manager is. Een medewerker voelt zich immers minder kwetsbaar als een onderdeel van zijn werk weliswaar beter kan maar zijn functioneren over het algemeen prima is. Ook het feit dat jij als leidinggevende zo transparant bent, schept vertrouwen. Vraag jezelf dus altijd af; is er ruimte voor ontwikkeling en onderzoek? Als iemand echt niet kan of wil ontwikkelen, hoe is dat dan voor mij om dat te horen met mijn managerspet op?

Bron: SvC Magazine
Geschreven door Manu Busschots, freelance opleider bij SchoolvoorCoaching

Beeld: Unsplash

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Leiderschap

Sinds 1997 heeft SchoolvoorCoaching duizenden professionals opgeleid tot coach. Zo leveren we een belangrijke bijdrage aan het fundament voor vakmanschap in coaching. Het systeemdenken, de psychologie van Jung en je fysieke ik zijn daarvoor het uitgangspunt. Bij SchoolvoorCoaching geef je jouw rol als coach echt diepgang. Dat vraagt veel van je, maar levert ook blijvend resultaat op in je gesprekken: je versterkt je repertoire om met lastige gesprekssituaties om te gaan, reageert directer en kunt de gevolgen van je aanpak beter voorspellen. Persoonlijke groei en stressbestendigheid zijn het resultaat. Wij noemen dit ReflAction. Nieuwsgierig? Maak kennis tijdens een gratis Next Step Workshop.

Reacties