30
juni

4 redenen waarom werknemers niet trainen - en hoe hiermee om te gaan

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1230
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Niet iedereen start onmiddellijk met trainen. Dat is niet erg, want beginnen op een moment dat het jouw uitkomt is juist een van de sterke punten van online training. Maar wat als men helemaal niet begint met trainen? We bespreken de 4 grootste redenen en vertellen hoe je deze drempels wegneemt!

Waarom beginnen werknemers niet met een training? Wij onderzochten dit probleem voor een van de grote organisaties waar we mee werken. 

1) Te weinig tijd

Het grootste gedeelte van de niet-starters (37%) geeft aan te weinig tijd te hebben om te trainen. Dit gevoel is begrijpelijk, mensen hebben immers andere prioriteiten en vaak ook een vrij vaste dagindeling. Ook is de werkdruk niet voor iedereen hetzelfde. Toch is het jammer om te lezen dat dit een reden is om niet te beginnen. Uit onze ervaring blijkt dat een deelnemer die eenmaal is gestart, direct merkt dat microtraining lang niet zoveel tijd inneemt als traditionele trainingen. Ze kunnen altijd en overal gedaan worden en nemen maar een aantal minuten in beslag. Tegelijkertijd is het belangrijk dat je als werkgever jouw werknemers genoeg ruimte en tijd geeft om zichzelf te ontwikkelen. Een werknemer moet zich nooit bezwaard voelen om een korte trainingssessie te doen, maar daartoe juist aangemoedigd worden! Plan desnoods een vast moment per dag of week in voor iedereen, of zorg dat men dit persoonlijk doet.

2) Training lijkt niet relevant

Als je niet inziet dat de training belangrijk voor jou is, ben je niet gemotiveerd om eraan mee te doen. Dat is logisch. De deelnemer zoekt een antwoord op de vraag: What’s in it for me? Daarom worden onze online trainingen ontworpen vanuit een design thinking-perspectief, met de medewerker als vertrekpunt. Wat moet de werknemer kunnen en wanneer? Welke vaardigheden past hij direct toe op de werkvloer? Een goed programma traint de deelnemer in skills die nodig zijn om prettig en effectief te functioneren. Zorg er ook voor dat je geregeld kritisch kijkt of de content van je trainingsprogramma nog up-to-date is. Na een tijdje dezelfde video’s gebruikt te hebben, kun je bijvoorbeeld enkele nieuwe toevoegen.

Traintool statistieken

3) De trainingsmethode ligt mij niet

Een nieuwe trainingsmethode, zoals online training, kan nog weleens weerstand oproepen. Immers, wat de boer niet kent, dat eet hij niet. 10% van de niet-starters geeft aan dat de methode de reden is om niet te trainen. Begrijpelijk dat als je niet precies weet waar je aan toe bent, je minder snel geneigd bent om ermee aan de slag te gaan. Daarom is het relevant dat nieuwe deelnemers altijd goed op de hoogte zijn van het doel en de opbouw van het programma. Een eerste videorollenspel betekent ook dat je jezelf ineens op camera ziet, maar deelnemers vertellen ons dat het binnen enkele minuten al went. Laat je medewerkers dus even kennismaken met een nieuw programma, zodat de eerste drempel ze niet van trainen afhoudt!

4) Een technisch probleem

Error 404: not found? Natuurlijk, technische problemen zijn nooit compleet te voorkomen. Maar vooral op een smartphone kan er eigenlijk niets mis gaan. Dat technische problemen toch nog een vierde plaats innemen, komt doordat de kleinste technische tegenslag (de wifi is te zwak) gebruikt kan worden als excuus wanneer eigenlijk een van de andere 3 redenen speelt. Een deelnemer met minder motivatie is veel eerder geneigd op te geven dan een eventueel probleem op te lossen. Hoe voorkom je dit, naast het constant verbeteren van de online trainingstool zelf? Zorg dat de technische helpdesk direct bereikbaar is voor de deelnemers zelf, dat alles van tevoren is getest en dat je eventueel bij het eerste gebruik aanwezig bent om iedereen een soepele start te geven.

Geïnteresseerd in meer cijfers over hoe deelnemers online trainen? Lees dan ons e-training jaaroverzicht!

Waardeer dit blogbericht:
0

Als marketeer bij TrainTool houdt Jan-Hendrik zicht op de trends in online communicatietraining en soft skill analytics.

Reacties