20
apr
0

Wat trainers kunnen leren van runkeeper

Geplaatst door op in Artikelen

Trainers hebben als geen ander passie voor hun vak en willen mensen echt verder helpen. In de meeste gevallen hebben zij echter maar 1 of 2 dagen de tijd om het verschil te maken. Hoe kun je als trainer dan toch echt impact hebben? En wat is er nodig om deelnemers te stimuleren in hun ontwikkeling?

Doorgaan met lezen
Getagged in: Vitaliteit
Hits: 1362
21
mrt
0

Coaching als basisvaardigheid in het onderwijs

Geplaatst door op in Artikelen

‘De belangrijkste taak van een leraar is om een goede coach te zijn voor leerlingen bij hun leerproces.’ Aan het woord is Sjef Drummen, onderwijskunstenaar en medeoprichter van Niekée in Roermond, een school waar geen klaslokalen zijn en waar geen huiswerk wordt gegeven; een school waar daarentegen agile learning en leren van het leven zelf het belangrijkste zijn.  

Doorgaan met lezen
Getagged in: Cultuur Leren
Hits: 1516
14
mrt
0

Waarom organisaties geen trainingen meer willen

Geplaatst door op in Artikelen

Het einde van de klassieke training is nabij. Ze leveren vaak namelijk niet het gewenste effect op. Dit terwijl de behoefte aan aantoonbare gedragsverandering bij organisaties groter is dan ooit. Hoe speel je als trainer in op deze ontwikkeling? En wat mag je als organisatie van een trainer verwachten?

Doorgaan met lezen
Getagged in: Motivatie Organiseren
Hits: 2094
27
okt
0

Het ambitiegesprek; basis voor duurzame inzetbaarheid

Geplaatst door op in Artikelen

Hoe vaak bespreekt u met uw mensen hun ambitie? Natuurlijk het komt wel eens voorbij in een functioneringsgesprek, maar een open gesprek over wat iemand wil of wil worden, dat is niet zo gebruikelijk. Terwijl die ambitie de basis is voor duurzame inzetbaarheid, of duurzame effectiviteit zoals Esther Dijkstra, senior adviseur DI bij Lagerweij liever zegt.

Doorgaan met lezen
Hits: 3721
13
sept
0

Boksen als metafoor voor communiceren onder druk

Geplaatst door op in Artikelen

Boksen is een uitstekende metafoor voor communiceren onder druk. De werkvorm laat zien hoe snel onze instincten het overnemen zodra we onder druk komen te staan. Bovendien kunnen we door boksen aan den lijve ervaren hoe we van instinctief reageren kunnen komen tot bewust acteren.

Doorgaan met lezen
Hits: 1526
14
juni
0

Zelfhulpcoaching: deel 2

Geplaatst door op in Artikelen

In mijn vorige blog over zelfhulpcoaching passeerden al een aantal coachingsvragen de revue die op verschillende momenten in mijn loopbaan geholpen hebben om mijn vervolgkeuzes goed te maken. In deze blog vraag ik me af of het soms goed is om niets te doen.

Doorgaan met lezen
Hits: 1320
23
mei
0

Point of view aflevering 12: Porter als boei & als baken

Geplaatst door op in Artikelen

Jos van Langen onderzoekt ontwikkelingen in de wereld van HRD en organisatieveranderingen. Dit keer onderzoekt hij de succesvolle strategie van ‘toekomstbestendige organisaties’. Aan het woord is Marischka Setz, Bedrijfskundig Meester en eigenaar van DNHS, De Nieuwe Haagsche (business) School.

Doorgaan met lezen
Getagged in: HRD Leiderschap Strategie
Hits: 1166
10
mei
0

Zelfhulpcoaching: deel 1

Geplaatst door op in Artikelen

Toen ik studeerde kwam tijdens een loopbaantraject voor het eerst de ultieme coachingsvraag aan de orde: ‘wie ben ik?’. Met mijn hele loopbaan nog voor de boeg was het een belangrijke vraag. Een loopbaancoach deelde de vraag in gedurende vier avonden in twee delen 'wat kan ik? en wat wil ik?

Doorgaan met lezen
Getagged in: Leren Motivatie Patronen
Hits: 1236
21
apr
0

Point of view aflevering 11: Hoe haal je het maximale uit je stageteam?

Geplaatst door op in Artikelen

Jos van Langen onderzoekt ontwikkelingen in de wereld van HRD en organisatieveranderingen. Dit keer onderzoekt hij de succesvolle attitude van toekomstbestendige en lerende organisaties. Hij gaat daarvoor in gesprek met Tosca Gort, organisatiepsycholoog en oprichter van GORTcoaching, het grootste coachbureau van Nederland

Doorgaan met lezen
Hits: 708
03
apr
0

Paradox in teamwork: het bouwen van vertrouwen

Geplaatst door op in Artikelen

Een tijdje geleden begeleidde ik een team dat de expliciete wens had om naar een high trust team te groeien. Vanuit de behoefte van het team om een nulmeting te hebben, ging iedereen elkaar scoren op de effectiviteit van hun communicatie. Ieder teamlid werd geacht om ieder ander teamlid een score te geven van 1, 2 of 3. Een 1 stond voor hoge effectiviteit, een 3 voor lage effectiviteit en een 2 voor een gemiddelde effectiviteit.

Doorgaan met lezen
Hits: 1983