Jacco van den Berg

Jacco van den Berg

Jacco van den Berg, bedrijfseconoom, is al bijna twintig jaar van mening dat het succes van organisaties wordt bepaald door de persoonlijke en professionele ontwikkeling van haar medewerkers. De synergie die ontstaat wanneer persoonlijke én organisatiedoelen worden bereikt, staan volgens hem garant voor het succes van een organisatie. Met zijn bureau, Van den Berg Training & Advies, traint en adviseert hij leidinggevenden en HR-professionals op leiderschapsontwikkeling en selectie-, beoordelings-, functionerings-, (loopbaan)coachgesprekken en verzuimgesprekken. Met de VdB Blended Learning Academie heeft hij over deze onderwerpen e-learningsmodules ontwikkeld.


Jacco is auteur van meer dan dertig boeken waaronder Het GROTE gesprekkenboek,  Het handboek Werving en selectieHet CoachingsalfabetOverspoeld door schaarste,  POP in Nederland en Ondernemersboegbeelden. Wekelijks levert hij een bijdrage aan de rubriek ‘Verdien ik wel genoeg? van Intermediair en de Volkskrant en hij schrijft hij blogs voor HRbase.


linkedin hover 32 twitter hover 32

01
feb
0

Het nieuwe beoordelen

Geplaatst door op in Opinie

In steeds meer organisaties ligt het beoordelingsgesprek onder vuur. Eens per jaar een eindejaarevaluatie vindt menig medewerker te weinig, het accent zou te veel liggen op het verleden en wat er allemaal fout is gegaan. Naast het sturen en beoordelen van de prestaties is het noodzakelijk dat medewerkers zich blijven ontwikkelen op de wijze waarop zij tot deze prestaties kunnen komen. De idee hierachter is dat als medewerkers zich ontwikkelen, de prestaties ook beter worden. Prestatiemanagement in een notendop. Mooi gezegd maar niet te realiseren met één gesprek. Hoe nu vorm en inhoud te geven aan Het Nieuwe Beoordelen waarin competenties hun waarde blijven bewijzen?

Doorgaan met lezen
Hits: 7607
14
sept
0

Heb meer faalplezier!

Geplaatst door op in Opinie

‘Sorry seems to be the hardest word’, een klassieker van Elton John. Sorry is een moeilijk woord om uit te spreken. Toegeven dat je een fout hebt gemaakt, is voor een medewerker niet makkelijk, laat staan tegenover een leidinggevende. Angst voor diens zuchtende reactie is voor een medewerker vaak aanleiding om bijvoorbeeld een fout onder het tapijt te moffelen. Immers, wat niet weet wat niet deert. Een gemiste kans: weer niets geleerd en dat weet de medewerker drommels goed.

Doorgaan met lezen
Getagged in: Leiderschap Leren
Hits: 3153
22
jan
0

De oorlog op de arbeidsmarkt winnen met een divers personeelsbestand

Geplaatst door op in Artikelen

Het boek Overspoeld door schaarste beschrijft vijftien personeelsgerelateerde acties die organisaties nu al in gang moeten zetten om in 2020 over voldoende competente medewerkers te beschikken. Een van die acties is een divers personeelsbestand. Diversiteit is meer dan de verschillende generaties (X, Y, Einstein, Protest en wat dies meer) op de werkvloer en volgens de Van Dale betekent het:

'verscheidenheid' en hierbij gaat het om het verschil, het anders zijn, anders dan de gebruikelijke norm in de directe omgeving en dat is heel breed. Divers in geslacht (m/v), ras (allochtoon/autochtoon), leeftijd (jong/oud), geloofsovertuiging, seksuele voorkeur, ouder met kind(eren)/volwassene zonder kinderen et cetera.

Doorgaan met lezen
Hits: 2986
12
juni
0

Ziekteverlof in plaats van ziekteverzuim

Geplaatst door op in Artikelen

Volgens arbodienst 365 hebben medewerkers in het eerste kwartaal van dit jaar vaker verzuimd dan in diezelfde periode in 2012. Hoewel de winter streng en lang was, is het opvallend dat medewerkers zich in die periode gemiddeld drie keer ziek meldden. Dit is het moment voor hr om aan te tonen dat met het terugdringen van verzuim kosten te besparen zijn (lees: geld te verdienen is) en om de positie als businesspartner van de lijn te verstevigen.

Doorgaan met lezen
Hits: 8157