01
feb

Zakelijke rijders betalen onterecht eigen risico

Geplaatst door op in Arbeidsvoorwaarden
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1174
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Ten onrechte staat nog steeds in het leeuwendeel van de autoregelingen tussen werkgever en werknemer een bepaling over eigen risico voor schades gereden in werktijd. Werkgevers die dit eigen risico doorbelasten, overtreden de wet. Dus hoe zit het dan precies?

Het is heel duidelijk: een werkgever mag géén eigen risico doorbelasten als de schade onder werktijd ontstaat. Dat is wettelijk vastgelegd in artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek. Werknemers zijn niet aansprakelijk voor schade die tijdens werktijd is toegebracht aan spullen van de werkgever.

In 2010 publiceerde het AD hier al een artikel over en na raadpleging van diverse juristen concludeerden zij dat VZR het bij het rechte eind had. Sinds die tijd is er echter weinig veranderd. Nog steeds staat de bepaling over eigen risico voor schades gereden in werktijd in meer dan 60% van de gevallen onjuist in autoregelingen van werkgevers. In praktijk is het vaak zo dat eigen risico onder werktijd gewoon doorbelast wordt en soms zelfs progressief oploopt tot € 750,- per gebeurtenis. Dit is echt niet juist. Als je pech hebt en in één jaar een keer meerdere schades rijdt, ben je onterecht 'gestraft'. 

En bij schade in privétijd? Bij in privétijd gereden schade mag een werkgever het eigen risico doorbelasten. Maar dat moet dan wel in verhouding staan met wat er normaal gesproken betaald zou worden als een werknemer privé verzekerd zou zijn. Het gebruikelijke eigen risico bij een particuliere autoschadeverzekering ligt tussen de € 150,- en € 300,-.

Wij bij Aurix vinden dat het eigen risico voor de berijder van een auto van de zaak nooit hoger mag zijn dan deze € 300,-. Vragen wat dit betekent voor uw leasebeleid? Bel Aurix, 073-6410790. Wij komen het graag toelichten.

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Arbeidsvoorwaarden

Hans had op het vlak van leasing al veel ervaring opgedaan bij verschillende werkgevers, waar hij verantwoordelijk was voor de inkoop van duizenden leaseauto's. In deze periode constateerde Hans dat grote bedrijven en/of multinationals veel beter en scherper konden inkopen dan MKB-bedrijven. In 2011 startte Hans daarom, samen met zijn zakenpartner Ike Gerritsen, Aurix op met als doel dezelfde condities en voorwaarden te bedingen voor MKB-bedrijven.