01
juni

Mobiliteitsbudget: keuzevrijheid voor iedereen

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2263
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De behoefte van werknemers verandert. Zij willen meer flexibiliteit op het gebied van werken en reizen, zodat ze werk en privé beter op elkaar af kunnen stemmen. Daarnaast willen werkgevers dat bedrijfsdoelstellingen zoals duurzaamheid, flexibilisering en kostenbesparing in het reisgedrag van werknemers worden behaald. Het mobiliteitsbudget is voor beide partijen de beste oplossing. 

Met behulp van een mobiliteitsbudget kunnen medewerkers zelf kiezen hoe zij van A naar B komen. En of zij daarvoor een leaseauto inzetten of niet. Het gebruik van het OV of een huurauto is een optie, maar ook het gebruik van shortlease of de fiets behoort tot de mogelijkheid.

De leaseauto

De leaseauto was decennialang voor veel mensen een noodzakelijke arbeidsvoorwaarde. Een eigen auto staat voor vrijheid en flexibiliteit, en is voor velen een statussymbool. De werknemer rijdt van A naar B, wanneer hij dat wil. Een leaseauto heeft grote voordelen, maar niet voor iedereen. Veel mensen wonen tegenwoordig in een stad, waardoor zij hun auto moeilijk kwijt kunnen – of een parkeervergunning te duur vinden – en de reisafstand met de auto niet korter is dan wanneer ze de trein pakken. Voor hen heeft de trein veel meer voordelen.

Het mobiliteitsbudget is een ideale oplossing voor werkgevers die hun medewerkers zelf willen laten kiezen hoe ze van A naar B komen. De werkgever stelt voor elke werknemer een financiële reisvergoeding vast, waarmee zij zelf de gunstigste manier van reizen kunnen kiezen.
De medewerker beheert zelf zijn budget en bepaalt zelf hoe hij reist. Daarvoor heeft hij een groot aantal opties: naast het openbaar vervoer, de fiets en een leaseauto behoren shortlease, een huurauto, een deelauto en de taxi ook tot de mogelijkheden. Zelfs het gebruik van het P+R-terrein en de OV-fiets vallen binnen het mobiliteitsbudget.

Verschillen oude en nieuwe situatie

Een groot verschil met veel van de huidige regelingen is dat een mobiliteitsbudget niet alleen gericht is op het vergoeden van kosten, maar ook op het stimuleren van gewenst gedrag. Het mobiliteitsbudget laat mensen bewust nadenken over hoeveel tijd en geld verschillende vervoersopties kosten. En als de flexibele omgang met mobiliteit ook nog eens gecombineerd wordt met flexibele werktijden en werkplekken, dan hebben medewerkers echt de vrijheid om hun werk zo efficiënt mogelijk in te richten. Een andere voordeel van het inzetten van mobiliteitsbudget is dat de correcties achteraf verdwijnen, zoals nu nog vaak in de leasepraktijk het geval is. Ook leidt het mobiliteitsbudget tot minder CO2-uitstoot doordat de gebruiker wordt aangezet tot efficiënter reizen.

Werkgevers kijken vaak op tegen het invoeren van een nieuw systeem. Maar behalve dat er een aantal keuzes gemaakt moeten worden, valt het erg mee. Het begint allemaal bij het in kaart brengen van de behoefte en de doelen van het mobiliteitsbudget. Wanneer dat allemaal duidelijk is, doet het bedrijf dat de lease- en mobiliteitscontracten regelt, de rest. Met behulp van het leasebedrijf gaan zowel de werkgevers als de werknemer er op voorruit bij het inzetten van mobiliteitsbudget.

Waardeer dit blogbericht:
0

Anne Brons is Director Marketing & Business Development bij Alphabet Nederland. Alphabet is één van de vijf grootste internationale aanbieders van fleetmanagement, ondersteunt duurzaam en efficiënt mobiliteitsbeheer en biedt innovatieve oplossingen en diensten op maat.
linkedin hover 32