07
okt

HR-professional: een ezel op pensioengebied?

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3801
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Afgelopen week mocht ik weer optreden voor een grote groep HR-professionals. Altijd leuk om te doen, zeker nu er zoveel speelt op pensioengebied. Om de zaal wakker te schudden, begin ik mijn verhaal met een vergelijking tussen een HR-medewerker en een ezel. Nu zeg ik niet dat de gemiddelde HR-medewerker een ezel is. Ik beweer dat de gemiddelde HR-medewerker op pensioengebied zo dom is als een ezel. Die nuancering wordt gelukkig vaak onderschreven door de HR-medewerkers zelf . En dat is vreemd! Want tegenwoordig kost een gemiddelde pensioenregeling zo'n twintig procent van het salaris. Het is de duurste secundaire arbeidsvoorwaarde.

Hoe is dit ontstaan?

Verbazingwekkend dat de afdeling HR hier zo weinig van afweet. Dat kan van de afdeling Financiƫn niet worden gezegd. Dit is de afdeling die meestal leidend is in het pensioendossier. Hoe is dit zo ontstaan? Het begint, denk ik, al tijdens de opleiding van de HR-professional. Afgelopen zomer mocht ik een cursus geven voor leergierige jonge HR-professionals tijdens de HR-summerschool. Deze groep offerde drie schitterende zomerdagen op om, veelal in hun vrije tijd, een summerschool te volgen. Op mijn vraag wie er tijdens de opleiding iets had geleerd over pensioenen bleef het stil. Erg stil. Een van de studenten gaf aan dat haar opleiding pensioenen zag als iets tussen het individu en de verzekeraar. De opleiding die dit beweert, is nog dommer dan een ezel en heeft er werkelijk niets van begrepen. Meer dan negentig procent van de werkende bevolking heeft namelijk een pensioenregeling. Deze pensioenregeling wordt toegezegd door de werkgever en maakt onderdeel uit van het arbeidsvoorwaardenpakket! Waarschijnlijk weet de gemiddelde docent op de HR-opleiding net zo weinig van pensioenen als de HR-medewerker en ligt het daardoor voor de hand om dit onderwerp niet op de opleidingsagenda te zetten. Liever diept men onderwerpen uit als talent management en leiderschap. Misschien zou het goed zijn als er wat meer aandacht komt voor de harde kant van arbeidsvoorwaarden.

Uitzonderingen

Okee, nu zijn er altijd uitzonderingen. Uiteraard hebben wij HR-afdelingen als klant die veel van pensioenen weten. Misschien bestaat er zelfs een verband. De waardering vanuit het management voor de HR-afdeling is hoger als men de harde arbeidsvoorwaarden beter beheerst. Misschien leuk om eens te onderzoeken?

Wijziging pensioenregelingen

Zoals u misschien weet, speelt er veel op pensioengebied. In 2014 en 2015 gaan alle pensioenregelingen in Nederland wijzigen. Hierin moet de afdeling HR meer leidend worden. Weet u wat er gaat wijzigen? Kunt u vragen beantwoorden van het management en de medewerkers? Ik roep HR-medewerkers op zich NU te verdiepen in de duurste secundaire arbeidsvoorwaarde: pensioen. Als u dit het komende jaar niet gaat doen, dan gebeurt het nooit meer want de keuzes die nu worden gemaakt zijn rigoureus. En als de HR-medewerker op pensioengebied zo dom blijft als een ezel dan is er alleen de troost dat ezels lieve en vriendelijke dieren zijn die erg oud kunnen worden. En...als je heel oud wordt, is het wel fijn als je een goed pensioen hebt.

Waardeer dit blogbericht:

Hans Kennis (1972) is sinds 1999 werkzaam bij Montae. Als partner is hij binnen Montae verantwoordelijk voor de advisering aan werkgevers en ondernemingsraden. Modernisering, pensioenanalyses en de advisering over pensioenvraagstukken behoren daarbij tot zijn bijzondere aandachtsgebieden.


Hans heeft in 1994 zijn studie voor leraar Algemene- en Bedrijfseconomie afgerond aan de Hogeschool Katholieke Leergangen in Tilburg. Vervolgens is hij als econoom (afstudeerrichting Openbare Financiƫn) in 1997 afgestudeerd aan de Universiteit van Tilburg waarna hij als beleidsmedewerker in dienst is getreden bij het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties. Binnen de directie Arbeidszaken Overheid bestonden zijn werkzaamheden onder meer uit de advisering van de werkgevers binnen de overheid.

Reacties