14
mei

Samen maken we Lidl. Kunnen digitale middelen dit versterken?

Geplaatst door op in Arbeidsmarkt
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1287
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Sophie Geerts Jaspers, HR-directeur bij Lidl Nederland, blogt over HR-onderwerpen die spelen in de organisatie en daarbuiten. Dit is haar eerste blog die geplaatst wordt op HRzone.

Afgelopen dinsdag 1 mei hadden we iets te vieren. Ons e-learning platform Leren bij Lidl ging live. Het is een van de stappen die we in de afgelopen periode hebben gezet op het gebied van digitalisering. De vraag die daarbij voor mij centraal staat is: hoe kunnen we onze medewerkers gedurende hun tijd bij Lidl met slimme tools ondersteunen in hun behoeften rond werk en persoonlijke ontwikkeling?

Recruitment

Dat begint eigenlijk al voordat iemand bij Lidl werkt. Voor bepaalde functies hebben we al langer online assessments. Op die weg gaan we verder. We ontwikkelen bijvoorbeeld een online ‘DNA-test’. Aan de hand van stellingen kan iemand kijken of er een klik is met onze bedrijfscultuur. Ben je resultaatgericht? Een teamspeler? Voel je je lekker in een dynamische omgeving? Bij Lidl gaat de wereld snel, dat moet je wel leuk vinden. Voor een eerste selectie is zo’n online test een belangrijk hulpmiddel.

Onboarding app

En als die klik er dan is en het contract getekend heb je vaak nog een periode te overbruggen waarin iemand nog niet bij je aan het werk is, maar wel nieuwsgierig naar hoe dat straks zal zijn.

Daarvoor hebben we de onboarding app ontwikkeld. In juni gaat die live. In de app nemen we nieuwe medewerkers al mee in de wereld van Lidl. Naast veel praktische informatie staan er fun facts in, ze kunnen een quiz doen; allemaal manieren om alvast een gevoel te krijgen bij het werken bij Lidl.

Leren bij Lidl

En is iemand dan bij Lidl aan de slag, dan wil die zich natuurlijk ook verder ontwikkelen. Daar hebben we dus Leren bij Lidl voor in het leven geroepen. Het platform bevat workshops, e-learning tools, TED-talks en 800 e-books, variërend van managementboeken en boeken over persoonlijke ontwikkeling tot hele praktische boeken over bijvoorbeeld Excel of leren presenteren.

Voor het eerst kunnen onze medewerkers thuis inloggen op hun eigen leeromgeving en in hun eigen tempo werken aan persoonlijke ontwikkeling op het moment dat het hen het beste uitkomt. We hebben daarvoor de strengste beveiligingseisen neergelegd bij de bouwers. Logisch, ook met het oog op de AVG die vanaf 25 mei van kracht is.

Zelf in de lead

Mensen krijgen dus veel meer zelf de verantwoordelijkheid en de ruimte om zich te ontwikkelen. Natuurlijk is er een link met talent management en de voortgangs- en ontwikkelgesprekken. Het systeem vervangt niet het goede gesprek. Het moet elkaar aanvullen en versterken.

Wat ook aardig is: we leren afdelingen nu zelf om een e-learning omgeving te maken. Zo heeft de afdeling die zich bezighoudt met de AVG een e-learning tool gebouwd over wat de nieuwe privacywetgeving betekent voor Lidl. Meer afdelingen werken op die manier aan het delen van kennis.

En dan werken we ook nog aan een koppeling met onze inspanningen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en verzuimpreventie. Wie meer wil weten over stoppen met roken, gezonde voeding of een goede work life balance kan ook daarover straks meer vinden in de leeromgeving.

Efficiency

De e-learning omgeving is zonder meer een efficiencyslag. Voorheen leidde opleidingsbehoeften tot veel (duur) maatwerk, maar was dat wel nodig? En werd de drempel daardoor niet te hoog? Door een breed aanbod samen te brengen in de nieuwe leeromgeving is maatwerk mogelijk voor iedereen.

Ik geef toe dat we hier en daar ook wel achterliepen met digitaliseren. De loonstroken en declaraties bijvoorbeeld. Daar komt binnenkort geen papier meer aan te pas en dat wordt tijd ook. En niet alleen vanwege het gebruikersgemak. Het scheelt op jaarbasis ook 500.000 vellen papier!

Samen maken we Lidl

Als HR-directeur houdt mij de vraag hoe je in een bedrijf met 18.500 medewerkers het wij-gevoel vasthoudt natuurlijk bezig. Kun je daarvoor ook digitale hulpmiddelen inzetten? Zeker. We hebben nu bijna een jaar een medewerkers-app, eigenlijk een digitale community, die Lidl medewerkers wat dichter bij elkaar heeft gebracht.

Maar zoals ik aan het begin al zei: digitalisering moet het gesprek en de fysieke ontmoeting ondersteunen, niet vervangen. Daarom wil ik aan het slot van mijn verhaal over digitalisering nog iets kwijt over een andere community waar we trots op zijn.

We zijn bezig een Jong Lidl Club op te richten. Het bestuur is net gevormd en bestaat uit acht jonge medewerkers, uit alle lagen van het bedrijf. Ze hebben een eigen budget waarmee ze activiteiten kunnen organiseren.

Dat idee speelde al een tijdje op mijn afdeling en daar moesten we gewoon iets mee doen. Waarom? Omdat we er in geloven; communities die het saamhorigheidsgevoel versterken. Online en offline. En weet je? Ik denk zomaar dat deze jonge garde die ‘twee werelden’ al lang niet meer zo gescheiden ziet. Van die club gaan we dus vast nog een hoop leren in de toekomst.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: E-learning HRtop100

Sophie Geerts Jasper is HR Directeur bij Lidl Nederland. Na het behalen van haar Master in Strategisch Management aan de Universiteit van Tilburg begon ze haar carrière bij Lidl als management trainee. Na ruim anderhalf jaar bij Lidl in Duitsland gewerkt te hebben groeide ze snel door en bekleedde verschillende rollen binnen de supermarktketen. Sinds juli 2016 werkt Sophie als HR Directeur en maakt ze zich sterk voor een goede en gezonde werkomgeving van de ruim 18.500
medewerkers die Lidl in Nederland telt. Sophie is getrouwd en moeder van twee kinderen (Sarah 2 jaar en Matthijs 4 jaar).

Reacties