12
juli

Nederlanders hebben het weer meer naar hun zin op het werk

Geplaatst door op in Arbeidsmarkt
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 865
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Goed nieuws: we hebben het weer meer naar ons zin op het werk! Dat blijkt uit het medewerkersbelevingonderzoek van onderzoeks- en adviesbureau Integron. En er is meer: want we zijn ook enthousiaster over onze werkgevers.

Hoewel de werkdruk stijgt, hebben Nederlands het weer meer naar hun op het werk. Ook is werkend Nederland enthousiaster over zijn werkgever. Flink meer medewerkers zouden hun werkgever aanbevelen. ‘We zien hier een belangrijke toename,’ zegt Arjen Maliepaard, directeur bij Integron. ‘Ook al omdat de aantrekkelijkheid van een werkgever in een groeiende economie steeds bepalender wordt’.

Meer zekerheid en meer fun

De toegenomen tevredenheid en betrokkenheid zijn in vrijwel alles branches terug te vinden. Aspecten die er vergeleken met 2017 uitschieten, zijn het enthousiasme over de samenwerking, veiligheid en de direct leidinggevende. ‘Doordat het in Nederland beter gaat met de economie lijken bedrijven weer meer lucht te krijgen. En dat voelt de medewerker. Er is meer ruimte voor fun’, aldus Maliepaard. Naast het werkplezier, is de zekerheid die wordt geboden de grootste drijfveer om te werken. Medewerkers willen graag weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast is een sterke motivator dat het werk bij hun organisatie leuker is dan ergens anders. Medewerkers geven spontaan aan dat vrijheid en ontwikkelingsmogelijkheden het verschil kunnen maken. Maar ook een goede begeleiding, fijne samenwerking en omgeving, het familiegevoel en het aanbod van passend werk zijn van invloed op de beleving.

Gestegen werkdruk

Ondanks de positieve trend in de werkbeleving, is de werkdruk voor het derde jaar op rij gestegen. 34% van de ondervraagden vindt de werkdruk te hoog en maar liefst 36% ziet het aantal burn-outs binnen haar organisatie toenemen. Maliepaard: ‘De toegenomen werkdruk is wel een zorgelijke trend. Er wordt steeds meer van medewerkers verwacht, terwijl medewerkers vaak moeite hebben om de juiste balans te vinden in werk en privé. Aantrekkelijke werkgevers, zogenoemde topperformers, hebben oog voor dergelijke aspecten.’

Integron voerde het onderzoek het tiende achtereenvolgende jaar uit via een steekproef onder 4.400 Nederlanders. Ben je benieuwd naar de uitgebreide resultaten? Je kunt hier het rapport gratis downloaden.

Waardeer dit blogbericht:

HRzone is het kennisplatform van HRcommunity. De redactie van HRzone bestaat uit een team van jonge en enthousiaste professionals met een passie voor HR. Contact opnemen met de redactie kan via .


twitter hover 32

Reacties