02
jan

De man die zijn sleutels zocht

Geplaatst door op in Arbeidsmarkt
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 944
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Een nieuw jaar, een nieuw begin. En laten we dit jaar eens gaan nadenken over hoe wij van waarde kunnen zijn voor anderen, aldus Maarten de Winter. En dat begint bij de juiste vraag aan jezelf stellen.

Een man zoekt in het maanlicht naar zijn sleutels. Als zijn buurman langskomt vraagt deze: ‘Wat doe je zo laat nog buiten?’ ‘Ik ben op zoek naar de autosleutels die ik binnen ben verloren,’ zegt de man. Het geeft de buurman te denken. Hij kent de man als een aardige en creatieve kerel, maar dit gedrag is toch opmerkelijk. ‘Waarom zoek je dan niet binnen?’ vraagt de buurman. ‘Daar is het veel te donker en je struikelt over de rotzooi.’ Nu schieten er drie opties door zijn hoofd:

  1. Doorlopen. Iedereen heeft per slot recht op zijn eigen uitdaging.
  2. De man koffie aanbieden. Je vindt de sleutels niet, maar legt wel verbinding.
  3. Een zaklamp halen en meezoeken. Vervolgens kijken of ie toch naar binnen wil.

Wat zou je doen als je in de schoenen van de buurman stond?

Een collega is ’s avonds nog aan het werk. Je ziet het licht branden op de gang of de e-mails langskomen. Wat doe je zo laat nog aan het werk?, vraag je. ‘Ik weet niet waar ik anders de tijd vandaan moet halen om het werk af te maken’, verzucht je collega die de tijd buiten zichzelf zoekt. Hoe ben je dan van waarde?

Zaklamp nodig?

Vijf jaar geleden startte ik als zelfstandig adviseur met de Taaktuner. De Taaktuner is een 'zaklamp' (voor binnen of buiten). Ik dacht waardevol te zijn door zichtbaar en bespreekbaar te maken hoe individuen en teams met tijd omgaan. Van tijd tot tijd was dat ook zo en was die reflectie voor iedereen fijn. (Hier kun je zo’n klantverhaal lezen.) Maar vaker gebeurde het volgende (metaforisch gezien):

  • Zal ik even meezoeken? ‘Nee, ik vind ze wel hoor.’
  • Zullen we binnen zoeken? ‘Waarom, heel veel mensen zoeken toch buiten?’
  • Ik heb hier een goeie zaklamp! ‘En als ik de sleutels heb gevonden, moet ik de rotzooi zeker opruimen?!’

Ik zag een oplossing, maar niet de echte vraag. Het afgelopen jaar heb ik me daar in verdiept. Het leverde andere vragen op aan de buurman, zoals:

  • ‘Welke hulpvraag zou je jezelf kunnen stellen?"’

Nu kan ik ook de vraag stellen, die ik mezelf graag jaren eerder had gesteld. En die deel ik graag met je.

Stel, ik heb al mijn doelen voor 2018 bereikt en kijk daarop terug. Hoe wil ik dan dat anderen de tijd met mij hebben beleefd?

Heb jij hier al een antwoord op? Of nog niet? We horen graag je gedachtes hierover! Laat een bericht achter hieronder in de comments.

Beeld: Jeremy Bishop // Unsplash

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Leren Motivatie

Maarten de Winter is econoom en oprichter van Waardecreatie netwerk Archimedes. Dit multidisciplinaire netwerk van veranderkundigen gebruikt TIME, de methode waarmee de waarde van tijd in organisaties meetbaar wordt vergroot. Maarten schreef twee boeken over tijd in management.

Reacties