20
jan

De 3 ingrediënten voor een ijzersterke reputatie

Geplaatst door op in Arbeidsmarkt
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1884
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Een goede reputatie is alles. Met name op de arbeidsmarkt. Om talent en de juiste mensen aan te trekken, moet je goed in de markt staan. Dat geldt vandaag meer dan ooit. Maar waarom is ‘employer brand’ zo belangrijk? En hoe kun je deze beïnvloeden?

Uit een onderzoek uit 2012 blijkt dat maar liefst 69% van de kandidaten een baan níet neemt als de reputatie van het bedrijf slecht is, zelfs wanneer de kandidaat werkloos is. Een behoorlijk getal, wat alles zegt over hoe belangrijk een goede reputatie is. Hoe wordt jouw bedrijf gezien en hoe wil je dat jouw bedrijf wordt gezien? Als daar een discrepantie in zit, is het wellicht tijd om het een over een andere boeg te gooien.

Hoe zet je een sterk ‘employer brand’ neer?

 Er zijn 3 belangrijke ingrediënten om dit te doen:

  1. Vertel goede verhalen

  2. Deel de 'waarom'

  3. Speel in op emotie

Vertel verhalen

Storytelling is een van de belangrijkste en krachtigste middelen die we als mens tot onze beschikking hebben. Dus gebruik deze tool. Vertel het verhaal van je medewerkers en je bedrijf. Laat daarmee de waarden en normen zien. Waar staan jullie voor? Wat is de geschiedenis? Net begonnen of al tientallen jaren een belangrijke speler in de markt?

Deel de waarom

Nog een stapje verder is het laten zien waarom je medewerkers doen wat ze doen. Wat motiveert ze? Wat beweegt ze? Dat draait om meer dan alleen de producten en diensten. Mensen willen belangrijk werk doen, een sense of purpose hebben. Wat is de achterliggende gedachte, het grotere doel van je bedrijf? Het gaat er niet om wát je doet, maar wáárom je het doet.

Speel in op emotie

Het laatste, cruciale ingrediënt is het emotionele element. Nu duidelijk is wat het verhaal en het grotere doel is, speel in op de emotionele kant van het verhaal. Breng de boodschap over door de potentiële kandidaat mee te laten voelen, door sympathie op te wekken en door een band te scheppen. Dit doe je door de bovenste 2 elementen te combineren. Laat medewerkers aan het woord, klanten. Benadruk de menselijke kant.

Niet geheel onverwacht is Google ster in het combineren van deze 3 factoren. Deze video vertelt een verhaal, beantwoordt de ‘waarom’ en speelt in op de emotie. Niets voor niets staat Google nog steeds in de top 3 van bedrijven waar mensen het liefst willen werken.


Geef een boodschap mee

Laat een boodschap achter die blijft hangen. Dat gaat verder dan ‘kijk hoe leuk het is om hier te werken’. Dit moet iets zijn dat bij blijft. Wat is deze boodschap? Daar kom je achter door deze 3 elementen te combineren en na te denken over de vragen die ze oproepen. Hoe willen we gezien worden? Wat is het grotere doel van ons bedrijf? Waarom werken mensen hier graag? Beantwoord deze voor jezelf, presenteer het antwoord en draag deze vol trots uit.

Bron: theundercoverrecruiter.com 
Beeld: stocksnap.io

 

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Employer branding

HRzone is het kennisplatform van HRcommunity. De redactie van HRzone bestaat uit een team van jonge en enthousiaste professionals met een passie voor HR. Contact opnemen met de redactie kan via .


twitter hover 32