06
okt

Goed opdrachtgeverschap: een HR kijk op flex?

Geplaatst door op in Wetenschap
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2489
  • 1 reactie
  • Afdrukken

ZiPconomy organiseert in samenwerking met de Tilburg University een grootschalig onderzoek naar Goed opdrachtgeverschap onder interim professionals. Wat is goed opdrachtgeverschap en waarom dit onderzoek? Hugo-Jan Ruts, oprichter van kennisplatform ZiPconomy, legt uit. 

Nederland telt 791.000 zzp'ers. Tel daar alle gedetacheerden, uitzendkrachten en payrollers bij op en een fors deel van de beroepsbevolking werkt voor een organisatie die niet hun werkgever is. Formeel staan ze niet op de loonlijst.

Machtspositie

In de huidige markt hebben die opdrachtgevers een machtspositie. Het aanbod was immers jarenlang groter dan de vraag. Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt, slaat in sommige beroepsgroepen de schaarste toe. Ook onder zelfstandigen. Het allerbeste talent komt niet zomaar naar jouw organisatie toe.

Net als goed werkgeverschap helpt om organisatiedoelstellingen te verhogen, zou dit ook moeten werken voor mensen die je tijdelijk inhuurt, goed opdrachtgeverschap dus. Maar wat is goed opdrachtgeverschap? En wanneer spreken zowel zelfstandigen als opdrachtgevers van een stimulerende werkomgeving en een efficiënte inzet van arbeid?

Om deze zaken van beide kanten goed in beeld te brengen, organiseert ZiPconomy in samenwerking met de Tilburg University een grootschalig onderzoek naar goed opdrachtgeverschap onder leiding van hoogleraar Ondernemerschap Arjan van den Born. Uniek hieraan is dat zowel zelfstandigen, inhuurders en professionals die verantwoordelijk zijn voor de inkoop van externen, wordt gevraagd hun visie te geven in een online enquête.

Hoe weet een opdrachtgever bijvoorbeeld wanneer de capaciteit van een interimmer maximaal benut wordt en wat verwacht een opdrachtnemer van een organisatie? Op deze en nog veel meer vragen hopen we binnenkort antwoord te geven.

'Professionals zijn gewikkelde wezens'

'Goed opdrachtgeverschap is minder moeilijk dan ik dacht', concludeerde één van de aanwezigen van het ZiPconomy Executive Dinner dit voorjaar. We kunnen er inderdaad heel ingewikkeld over doen, maar in essentie is een interim professional een mens, die een beetje fatsoenlijk behandeld en benaderd wil worden. Behandel een contractant zoals je zelf behandeld wilt worden, en 'goed' is al behoorlijk ingevuld. Denk aan basiszaken als tarief, betalingstermijn en contract.

Deze basiszaken zeggen echter niet zo veel over de effectiviteit van het inzetten van zelfstandig interim professionals (zip'ers). Zip'ers zijn professionals en professionals zijn – zoals we allemaal weten als we in de spiegel kijken – ingewikkelde wezens. Heb je de basiszaken goed op orde, dan gaan ze lopen. Wil je dat ze harder lopen, dan is er meer nodig. Professionals gedijen in een omgeving waarin ze erkend en gewaardeerd worden.

Vergeet ook niet dat goed opdrachtgeverschap hand in hand gaat met goed opdrachtnemerschap. Zorg zelf dat je als interimmer helder krijgt wat er van je verwacht wordt. Uiteindelijk gaat het er om – als stap naar een meer volwassen markt – elkaar te zien als partners en vooral af te stemmen wat je van elkaar verwacht.

Toch blijven de verhoudingen ingewikkeld. Over een paar maanden breken de nodige organisaties zich weer het hoofd over de vraag of interim professionals nu wel of niet een kerstpakket moeten krijgen. Dat is goed opdrachtgevershap, toch? Of moet dat nu juist andersom? Een leverancier, de interim professional, bedankt toch zijn opdrachtgever met een kerstpakket, als onderdeel van zijn goede opdrachtnemerschap?

Doe mee aan het onderzoek!

Deelnemen aan het onderzoek naar Goed Opdrachtgeverschap? Klik hier voor de online enquête. Op 13 november presenteert prof. dr. Van den Born de onderzoeksresultaten tijdens het ZiPconomy seminar 'Anders Werken, Anders Organiseren' in Den Haag. Kijk hier voor meer informatie.

Ruts goedopdrachtgeverschap

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Arbeidsmarkt Organiseren

Hugo-Jan Ruts is initiatiefnemer en 'editor-in-chief' van het platform ZiPconomy. Daarnaast adviseert hij organisaties en bemiddelingsbureaus over ontwikkelingen in de ZiP-economie en geeft hij trainingen en lezingen, over de flexibilisering van organisaties en de arbeidsmarkt, en de consequenties daarvan voor zowel organisaties als interim professionals. 


linkedin hover 32 twitter hover 32 

Reacties