12
nov

Zelfstandig HR-Professional, bereid je voor op de netwerkeconomie!

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3822
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Organisaties evalueren naar Fuzzy Firms, waar het managen van externe kennis wezenlijk anders is dan in de huidige kenniseconomie. We zouden kunnen zeggen; we gaan naar een netwerkeconomie. Hoe geef je hier als zelfstandig HR-professional invulling aan?

Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat organisaties nu al nadenken over de invulling hiervan: Hoe gaan ze in de nabije toekomst zorgen dat ze effectief gebruik kunnen blijven maken van specialistische kennis die op dat moment niet (voldoende) in de eigen organisatie aanwezig is? Termen als communities en goed opdrachtgeverschap steken de kop op. Voor zzp’ers, die we bij HeadFirst graag zelfstandig professionals noemen, is het ook zaak dat ze zich voorbereiden op de veranderende arbeidsmarkt.

In de huidige economie, die we ondanks het officiële einde van de recessie nog verre van hersteld kunnen noemen, zijn de tekenen van de veranderende arbeidsmarkt nog maar moeilijk te herkennen. Kijkend naar de flexibele arbeidsmarkt, waar ik als Algemeen directeur van kennisbemiddelaar HeadFirst middenin zit, kun je zeggen dat organisaties nog aan het stuur zitten, er is op veel functies (met name de generalistische rollen) meer aanbod dan vraag, waardoor de prijs bij de inhuur van zzp’ers en medewerkers van detacheerders gedrukt wordt. Bedrijven kunnen kiezen uit het aanbod en bepalen hun palet aan voorwaarden. Maar wat als de economie (in rap tempo) aantrekt? Dan gaat de vernieuwde flexibele arbeidsmarkt zich aftekenen. Kenniswerkers zullen zelf bepalen met welke organisatie ze de meeste binding hebben en waar ze de leukste ‘klus’ kunnen doen. Daarnaast starten Young Professionals steeds eerder als ondernemer en willen niet jarenlang verbonden zijn aan dezelfde organisatie. De grens tussen vast en flex vervaagt, ofwel wordt fuzzy.

Personal branding

Als zelfstandig professional heb je hier eveneens mee te maken en waarom zou je hier niet nu al op voorbereiden? De vraag naar specialisten zal toenemen. Het is nu dan ook het moment te kiezen voor één, of bij voorkeur eigenlijk twee gebieden waar je je als zelfstandig professional op specialiseert. Zorg er ook voor dat je jezelf op een goede manier in de markt zet, brand jezelf. Via je website, via LinkedIn, schrijf blogs, laat je expertise zien waar dit kan. Blijf tevens investeren in het onderhouden van je netwerk, juist ook als je op een opdracht zit. Zorg dat je via jouw netwerk opgenomen wordt in communities van organisaties. Grote organisaties zijn zich al aan het voorbereiden op uitdagingen als; hoe creëer ik een community van specialisten? Hoe manage ik deze en hoe communiceer ik met de professionals?

Volg opdrachtgevers op de voet

Het managen van communities vraagt van organisaties een wezenlijk andere manier van communiceren met ‘hun’ externen en misschien zelfs andere communicatiemiddelen. Volg deze bedrijven, jouw potentiële opdrachtgevers, dan ook op de voet. Laat je informeren door nieuwssites, laat je inspireren door blogs. Bezoek evenementen en netwerksessies. Kortom, wees als ondernemer voorbereid op de toekomstige netwerkeconomie.

Waardeer dit blogbericht:
0

Rick Kruiswijk richtte in 1995 HeadFirst op, een onafhankelijke kennisbemiddelaar die vraag en aanbod koppelt van tijdelijk werk voor professionals bij grote en middelgrote organisaties. HeadFirst is marktleider in de Nederlandse markt, met een jaaromzet van ruim 200 miljoen euro en dagelijks ruim 2.000 professionals aan het werk. Als CEO van het bedrijf adviseert Kruiswijk diverse grote opdrachtgevers bij de overheid, het bank- en verzekeringswezen, industrie en nutsbedrijven.


Kruiswijk startte zijn carrière bij Transavia, waar hij in dertien jaar alle functies binnen de ICT heeft doorlopen, van programmeur tot projectmanager. Vervolgens werd hij leidinggevende bij een toentertijd nieuw initiatief van BSO (nu ATOS) en Nedlloyd, waarna hij bij KPN de inhuur van externen heeft opgezet.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties