15
jan

Werkgevers lopen risico nieuwe talenten niet aan te trekken

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1889
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De werkgeversmarkt van professionals in de financiële dienstverlening is de afgelopen maanden omgedraaid in een werknemersmarkt. Kandidaten die voorheen aan de zijlijn stonden hebben nu opeens meerdere opties en lijken het meer voor het zeggen te hebben dan werkgevers. Het HR-beleid van veel bedrijven blijft achter bij de veranderende arbeidsmarkt.

Dit artikel is geschreven door Edwin Cornet

De ICT-sector kende in 2014 een enorme boost, waardoor de vraag naar ICT’ers het aanbod voorbij stoof. De financiële sector gaat nu dezelfde kant op. Werkgevers realiseren zich dit echter nog niet voldoende. Tijdens de financiële crisis kende Nederland een echte werkgeversmarkt. Een papiertje op zak was niet meer genoeg en werkgevers konden zich permitteren erg kritisch te zijn. Sinds afgelopen jaar is de arbeidsmarkt met 180 graden gedraaid. De vraag naar professionals in financiële sector groeit, waardoor op termijn het aanbod schaarser wordt. Bedrijven zijn verwend door de crisis. Ze blijven daardoor achter in hun HR-beleid.

Gevaar

Bedrijven in Nederland lopen het risico met hun houding potentiële werknemers af te schrikken, is mijn stellige overtuiging. De professional in de financiële dienstverlening van vandaag komt niet meer in beweging voor het salaris, de uitdaging of de organisatie alleen. Hij of zij wil kunnen leren, ervaren hoe de cultuur van een organisatie is. Hij shopt, net als de gemiddelde consument, bij verschillende werkgevers.

Oplossing

Niet elke werkgever lijkt zich bewust van zijn (nieuwe) rol. Bedrijven in Nederland lopen daarmee het risico met hun houding potentiële werknemers af te schrikken. Dat is onnodig en zonde. Dit betekent niet dat het een verloren zaak is voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe professionals in de financiële dienstverlening. Bedrijven kunnen een voorsprong krijgen door hun houding aan te passen. Zij moeten hun organisatie weer leren verkopen. In sollicitatiegesprekken moet er niet alleen gefocust worden op wat de werknemer denkt toe te voegen, er moet ook serieus in worden gegaan op wat het bedrijf kan betekenen voor de carrière van de professionals in financiële sector. Alleen dan worden ze verleid om in te gaan op een vacature.

Verleid

Wat moet je doen als werkgever? Wees je allereerst bewust van je imago. Wat kan jouw bedrijf aan iemands carrière toevoegen? Zet alle plussen en minnen op een rij. En bedenk hoe je jouw bedrijf kan verkopen. Besef wat jouw rol in het gesprek is. Streef er naar om een bepaalde sfeer neer te zetten. Wees gastvrij. Verleid. En in het verlengde daarvan: wees empathisch en niet vijandig. Het klinkt als een open deur, maar dat is het (helaas) niet. Nog veel bedrijven beginnen een gesprek aanvallend, en stellen dat ‘de kandidaat niet moet denken dat we de functie voor hem aanpassen’. Dat kan echt niet meer. En tot slot: wees consequent. Alles is marketing, dus ook de arbeidsmarktcampagne. Die moet dus consistent zijn. Pas dan ben je je bedrijf aan het verkopen, zoals het hoort.

beeld: pexels 

Waardeer dit blogbericht:
0

HRzone geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen. Naam en functie van de gastbloggers staan na de introductie.


Interesse? Mail dan naar