18
mei

Vijftigplussers op de arbeidsmarkt en boegbeeld John de Wolf

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2154
  • 0 reactie
  • Afdrukken

John de Wolf wordt ingezet als boegbeeld van de aanpak van de werkeloosheid onder vijftigplussers. Hij ziet er kek uit, praat duidelijke taal en heeft een betere conditie dan menig 'veertigminner'. Volgens minister Asscher is hij de ideale man hiervoor: iemand die een beetje streng kan zijn én een arm om de schouder kan slaan. Je kunt het een goed idee vinden of niet, één ding is zeker: iedereen ... eh, kent John de Wolf?

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Hoeveel tieners of jongvolwassenen van nu kennen John de Wolf? Weinig, durf ik te zeggen. Nu hoor ik je denken: wat heeft de jeugd te maken met het vijftigplusprobleem? Alles! Als je wat verder vooruitkijkt tenminste. Zij zijn de werkloze vijfitigplussers van de toekomst en een aantal van hen zijn de toekomstige werkgevers die deze mensen niet willen aannemen. En hun ouders zijn bovendien de vijfitgplussers van nu. Die jeugd, daar kom ik later nog op terug. Eerst even een paar andere zaken.

Numbers don't count?

Keiharde feiten laten keer op keer zien dat de vooroordelen over vijftigplussers niet kloppen, maar we doen er niks mee. In Frankrijk is uitgerekend dat 48 procent van alle uitgaven worden gedaan door vijftigplussers. Ik durf er geld op te zetten dat het in Nederland niet veel anders is. Wat denk je dat er gebeurt met onze economie als deze generatie financieel steeds zwakker wordt? Al die organisaties die liever geen vijftigplusser meer aannemen missen straks een afzetmarkt van formaat. Nog zo’n ‘feitje’ dat er niet toe doet: we worden ouder dan ooit. Hoe gaan we de oudere generatie onderhouden met ons sociaal stelsel? Denk je serieus dat we dat én de vergrijzing kunnen dragen? Ondertussen hebben we honderdduizenden vacatures openstaan.

Because we're not thinking with our heads

De mens is niet rationeel. 90 Procent van onze besluit- of meningsvorming gebeurt op basis van emoties en daaraan gekoppelde selectieve perceptie. Zelfs als de feiten de emotie tegenspreken. Achteraf rationaliseren we onze besluiten en meningen. Hier is veel wetenschappelijk bewijs voor, maar dat doet er waarschijnlijk niet toe. Het verklaart waarom feiten het afleggen tegen de volstrekt zinloze en ongefundeerde generatie X,Y en Z lijstjes. Deze lijstjes zien we gewoon liever, want ze helpen bij het rationaliseren van onze mening. Een voorbeeldje van selectieve perceptie: iedereen kent natuurlijk wel een vijftigplusser die de negatieve uitzondering is. Denk maar aan het stereotype van de vakbondsman. En dus zijn alle vijftigplussers zo, want dat klopt zo lekker met onze ongefundeerde mening. De feiten zijn echt anders, maar ja.

Change of heart comes slow

Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. De uitdagingen voor vijftigplus zijn niet uniek. Bij een lastige arbeidsmarkt ontstaan hier historisch gezien meer dan gemiddeld problemen. De oplossingen worden vrijwel altijd gezocht in een mix van subsidies, banenplannen, taskforces en boegbeelden. En nu komt het ... Geen van deze oplossingen heeft ooit gewerkt. Nee echt, nog nooit! Wat denk je, gaat het deze keer wel werken?  Ook al zijn de uitdagingen op een lastige arbeidsmarkt voor vijftigplus niet nieuw, we leven wel in een bijzonder tijdperk dat de potentie heeft om veel en fundamentele veranderingen teweeg te brengen. We zullen dus echt ons gedrag moeten veranderen. Gedragsverandering is niet eenvoudig, vraagt toewijding en discipline en je kunt het niet benaderen als een project. Echte gedragsverandering vraagt om verandering in de kern van onze opvattingen. Hoe kunnen we dit inzetten voor de vijftigplussers?

Dromen leiden tot visie

Weer even terug naar de jeugd van nu. Kunnen we daar beginnen? Natuurlijk, het is het meer lange termijn, het vraagt om een beetje visie, een flinke dosis toewijding en discipline, toch? Komt dat even goed uit, dat vraagt gedragsverandering ook! Start met echt veranderen. Start bij de jeugd van tegenwoordig. Laten we hun onbevangen kijk op de wereld koesteren en niet verpesten op school of in het werk. Laten we hun jeugdige dromen niet kapot maken door visieloze confirmatie. Maar juist gebruiken. We hebben dromers nodig, want dromen leiden tot visie! Onbevangenheid en visie leiden tot denken in kansen in plaats van bij voorbaat uitsluiten. Zet gerust John de Wolf en alle (kennis)autoriteiten op het gebied van arbeidsmarkt in. Maar laat de jeugdigen onder ons hen helpen en hou het denken in kansen in stand in de jonge genen van onze maatschappij. Dát lost op!

Afbeelding: ANP

Waardeer dit blogbericht:
0

Ruime ervaring op gebied van arbeidsmarkt, recruitment, executive search en selectie. Huidige functie is Hoofd Arbeidsmarkt bij Radboudumc in Nijmegen. Daarnaast zelfstandig ondernemer. Consultancy en training. Hierbij kun je denken aan STAR training, recruitment(strategie/organisatie/proces), advisering bij selectie senior management kandidaten en contracttering / selectie van executive search bureau's voor organisatie's. Schrijf af en toe een blog en ben voorzitter van de MR van de basisschool van onze zoon. Sterk in het verbinden van strategie en/naar executie.


linkedin hover 32 twitter hover 32