14
jan

Interview Casper Hoppe: Jonge ZP'ers doen een kunstje dat schaars is in de huidige markt

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2287
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Casper Hoppe, oprichter en bestuursvoorzitter van coöperatie Mercurio, vertelt tijdens de uitzending van ZP Radio waarom jonge Zelfstandig Professionals zich in een gunstige positie op de arbeidsmarkt bevinden. 'Zij doen een kunstje dat schaars is in de huidige markt'.

'Mercurio is een coöperatie die bestaat uit een groep ZP’ers die zelf onder hun eigen verantwoordelijkheid werken en ook hun eigen opdrachten aannemen. Deze coöperatie steunt deze Zelfstandig Professionals met een stukje bekendheid en een vertrouwd netwerk met andere ZP’ers waaruit je tips kunt halen.'

Waarom ben je Mercurio gestart?

'Ik heb me ooit als hobby verdiept in het arbeidsrecht. Toen viel het mij op dat ZP’ers vaak contact hebben met een tussenpersoon in plaats van direct contact met de opdrachtgever.

Ik wil deze afspraken meer tussen de opdrachtgever en Zelfstandig Professional laten verlopen. Vandaar dat wij de ZP’ers die lid zijn van Mercurio stimuleren zelf afspraken te maken met opdrachtgevers. Wij dienen dus niet als tussenpersoon.'

Naar welke groep ZP’ers is het bedrijfsleven op zoek?

'We hebben een behoorlijke economische crisis achter de rug. Daardoor is er de afgelopen jaren een soort gat gevallen wat betreft het aannemen van flexibele krachten. In deze jaren werden de jongeren niet uit de markt gevist en hebben zij voor een laag inkomen gewerkt. Dit is nu wel de groep met een stukje kennis waarnaar het bedrijfsleven op zoek is.

De groep jonge ZP’ers kun je eigenlijk in twee delen splitsen. Je hebt een groep jonge professionals die het interessant vindt om bij een groot bedrijf terecht te komen en die uiteindelijk op zoek is naar een vaste baan. Aan de andere kant is er een opvallend grote groep, vooral hbo’ers, die een tijdje geknutseld hebben met een eigen bedrijfje die echt op zoek zijn naar flexibiliteit en vrijheid.'

Waarom zijn de jonge professionals zo interessant voor bedrijven?

'De markt is op zoek naar jonge professionals uit de groep die hunkert naar vrijheid en flexibiliteit. Deze jonge ZP’ers kunnen snel inschatten wat een consument of gebruiker wil zien. Ze zijn beter bekend met de huidige techniek, waardoor ze zo een passend concept of idee in elkaar draaien. Dit is een schaars kunstje in de markt. Daarnaast liggen de tarieven van jonge ZP’ers erg laag. Omdat ze jaren voor een laag inkomen hebben gewerkt, zijn ze al blij met een fatsoenlijk tarief. De prijs/kwaliteit verhouding is erg gunstig voor het bedrijfsleven.'

Luister hier naar de aflevering van ZP Radio met Casper Hoppe. 

beeld: pixabay

Waardeer dit blogbericht:
0

Gert Jan Schellingerhout (1974) is Algemeen directeur van HeadFirst, de bemiddelaar die de bij zelfstandig professionals en leveranciers (bedrijven met professionals op de payroll) aanwezige kennis rechtstreeks verbindt aan opdrachtgevers, van het mkb tot corporates. Vanaf het jaar 2000 bekleedde hij verschillende financiële functies binnen HeadFirst tot hij in 2010 promoveerde tot Financieel directeur en daarmee toetrad tot het management van het bedrijf. Sinds 2015 is Schellingerhout actief als Algemeen directeur van deze marktleider in kennisbemiddeling.


linkedin hover 32