26
nov

De tegenstrijdigheid van authentiek solliciteren

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4295
  • 4 reacties
  • Afdrukken

'Wees authentiek.' Het is een tip die je als werkzoekende maar al te vaak te horen krijgt. Jouw sollicitatiebrief moet opvallen in een grote stapel op het bureau van de recruiter. Tussen de vele andere kandidaten moet jij laten zien hoe bijzonder je bent. Je moet je vrolijkheid, je creativiteit, je extraversie en vooral je enthousiasme heel duidelijk tonen, maar met name moet je laten zien hoe authentiek je bent. Dus ga je heel erg hard je best doen om op te vallen – al moet je dan trucs toepassen die je van anderen leert en distantieer je je daarmee van wie je eigenlijk bent. Wat een tegenstrijdigheid.

Ik kan behoorlijk geïrriteerd raken van al die kreten over authenticiteit. Jongeren proberen met man en macht anders te zijn en daarmee aandacht te trekken. Maar dit heeft juist tot gevolg dat het individu zijn uniciteit verliest. Om maar een opvallender brief te ontwikkelen leest men artikelen en blogs vol tips en tricks over het hoe en wat van een goede sollicitatiebrief. En door zich te gedragen naar de wens om op te vallen ontstaat alsnog een eenheidsworst van schreeuwerige jongeren.

Dit fenomeen lijkt behoorlijk op de mode-industrie. De moderne jeugd wil absoluut niet opgaan in de massa, waardoor iedereen en masse iets draagt dat afwijkt van de norm. Je draagt dus een opvallende bril met grote glazen, combineert dit met een wilde veer in je haar en draagt een oude kabeltrui. Dan ben je 'hipster' – net als een hele grote groep jongeren die exact hetzelfde kunstje doen. Een nieuwe trend is ontstaan en wederom ben je hetzelfde als een heleboel anderen. Je wilt zo graag opvallen en anders zijn, met name omdat dit binnen generatie Y erg gestimuleerd wordt, waardoor je juist gaat lijken op alle anderen. De pogingen om jezelf weg te bewegen van de massa resulteren erin dat je juist weer terugdrijft naar de massa. Dit geldt dus ook voor solliciteren: jongeren willen graag anders zijn, en passen daarmee dezelfde trucs en clichés toe waardoor men alsnog op eenzelfde stapel op het bureau belanden.

Wees daarom gewoon lekker jezelf. Zonder het hard te proberen. Ben je niet zo creatief? Geen probleem, er zijn bedrijven gebaat bij jouw gestructureerde manier van werken en voorliefde voor cijfers. Ben je niet extravert? Maakt niet uit, als je maar goed bent in wat je doet. Geen charisma? Maar misschien ben je wel een genie. Het zijn de individuele vaardigheden die samen talent maken.

Waardeer dit blogbericht:

"Een resultaatgerichte, zakelijke hands-on mentaliteit gecombineerd met een passie voor de sociale kant van het zakenleven. Master in Business Administration, cum laude, Masterspecialisatie: Organization Design and Development. Een frisse blik en een scherpe pen!"

Reacties