27
jan

5 redenen waarom transparantie in de flexmarkt noodzakelijk is

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1937
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In 2016 zullen marktleiders in allerlei sectoren meer dan ooit moeten leren omgaan met verstoring en vernieuwing van kleine start-ups. Zij kunnen van de taxiwereld en hotelsector leren hoe ze moeten dealen met deze nieuwkomers. 'Schokken die Uber en Airbnb hebben teweeggebracht zijn te verwachten in meer branches' volgens Annet Aris, universitair hoogleraar digitale strategie aan de Franse universiteit INSEAD. Gebrek aan openheid maakt het volgens haar aantrekkelijk voor nieuwe toetreders om met digitale diensten markten open te breken.

1. Zonder transparantie over kwaliteit en prijs verlies je

Online beoordelingssystemen worden steeds meer de belangrijkste beïnvloeder van een aankoopkeuze. Gebruikers krijgen op onafhankelijke platforms ruimte elkaar te laten weten hoe de kwaliteit van de dienst was. Iedereen beoordeelt restaurants of hotels met commentaren of sterren van 1 tot 5. In andere sectoren zie je dat nog niet. Hoe weet een klant van een uitzendbureau of alle aangevraagde uitzendkrachten daadwerkelijk komen opdagen? Betaalt mijn uitzendbureau de salarissen van de uitzendkrachten op tijd zodat zij gemotiveerd op mijn werkplek verschijnen? Word ik als MKB-er gedupeerd door hoge tarieven om de lage inkooptarieven – soms zelfs onder kostprijs –  voor inleners met hoge inleenvolumes mogelijk te maken? Annet Aris: 'Als er nu in een industrie gebrek is aan transparantie, kan het heel snel gaan. Als die openheid niet vanuit de sector zelf komt, wordt die waarschijnlijk gebracht door een nieuwe toetreder.'

2. Maak een einde aan overbodige capaciteit

Tarieven van uitzendbureaus zijn mede zo hoog doordat ze op dure A-locaties in het centrum van de stad zitten, hoge overheadkosten en grote commerciële buitendienstafdelingen met dure leaseauto's. Daarnaast wordt het financiële risico van in-actieve uitzendkrachten met een vast contract afgedekt door die kosten door te rekenen in de verkooptarieven. Annet Aris: 'Dat kun je veel slimmer invullen als je de communicatie goed regelt en de beschikbare capaciteit met behulp van algoritmes beter benut'. Bijvoorbeeld door een centraal inkoopportal dat uitzendbureaus voorziet van een soepele doorloop van nieuwe uitzendprojecten. Dit stelt gebruikers in staat eenvoudig in contact te komen met nieuwe opdrachtgevers zonder tijd en geld te verkwisten aan acquisitie. De verspillingen en trends worden middels trendanalyses en algoritmes in kaart gebracht en gedeeld met werkgevers en uitzenders.

3. Opdrachtgevers bepalen zelf wanneer en welke dienst ze willen afnemen

Een taxi of film oproepen wanneer de behoefte ontstaat zit inmiddels bij iedereen in het systeem. 'Klanten hebben blijkbaar behoefte aan keuzevrijheid', zegt Aris. 'Als je klanten in een keurslijf (redactie: bijvoorbeeld contracten met preferred suppliers met strikte afspraken) dwingt, of hen een verplichte bundel van producten voorschotelt, bied je concurrenten ruimte'. Internet heeft gebruikersgemak tot algemeen goed gemaakt. On-demand toegang tot producten of diensten en simpel de gehele markt bereiken is tegenwoordig normaler dan ooit door onafhankelijke platforms die vraag en aanbod samenbrengen. De klant verwacht eenvoudig uitzendkrachten te kunnen aanvragen op het moment dat die nodig zijn en wenst daarbij geen gedoe. Het is nu online mogelijk om vraag en aanbod makkelijk en snel bij elkaar te laten komen. Werkgevers kunnen in één klap alle relevante uitzendbureaus uitnodigen om tarief, voorwaarden en passende kandidaten aan te bieden.

4. Niet bezitten, maar delen

Uber is het grootste taxibedrijf ter wereld en bezit geen enkele taxi. Airbnb heeft geen eigen kamers. De kracht is hun digitale platform waar vraag en aanbod elkaar vinden en op slimme manier een grote groep gebruikers en aanbieders aan zich hebben weten te binden. Annet Aris: 'De digitale economie heeft andere wetten dan de analoge economie, waar schaarste een rol speelt'. Toegang tot diensten wordt belangrijker dan het bezit ervan. De snelle groei van disruptieve nieuwkomers is te verklaren door hun flexibiliteit en schaalbaarheid zonder grote kantoren, veel personeel of meerdere managementlagen. De online vorm maakt het ook makkelijk op te schalen en naar het buitenland uit te breiden. Hun aanpak werkt ook de deeleconomie in de hand. Zo’n proces moet gestandaardiseerd en gedirigeerd worden. In de flexmarkt zal dit onder andere betekenen dat grote uitzendprojecten via één portal ingevuld worden door meerdere uitzendbureaus.

5. Concurrentie komt niet meer uit dezelfde hoek

'Software is eating the world'; alweer 5 jaar geleden uitgesproken door een topinvesteerder uit Sillicon Valley Marc Andreesen. Toch laten marktleiders zich nog verrassen door concurrenten uit de software hoek. Bij marktleiders liggen in allerlei bureaulades innovatieve ideeën te verstoffen. Door te veel oog voor directe grote bestaande concurrenten of gebrek aan oprechte wil om de markt te vernieuwen. De uitzendmarkt wordt door een paar machthebbers gedomineerd die het liefst de status quo in stand houden. Alles bij het oude laten is vertrouwd, veilig en levert het meeste op. Maar dit beantwoordt niet aan de behoeftes van hun klanten. Die klanten verlangen keuzevrijheid en hun inleenvraag on-demand ingelost zien. Single point of contact Felixwerkt helpt werkgevers aan transparantie van de flexmarkt en een marktconform tarief tegen een adequate kwaliteit en biedt uitzonderlijke kansen voor kleine en middelgrote uitzenders die voorheen onbereikbare klanten nu wél kunnen bedienen. Zo kunnen ze met elkaar een vuist maken tegen de heersende monopolisten.
De huidige groeicijfers van 9 tot 11% in de uitzendbranche zijn een inhaalslag en strooit zand in de ogen. Wie nu nog beweert dat uitzendwerk enkel mensenwerk is waant zich in een dikke bmw met blauw nummerbord. Een colbert met gedateerde stropdas die beweert dat zijn werk over 5 jaar onveranderd zal blijven ondanks de komst van Uber en zelfrijdende auto’s van Google.

Bron: Interview Wouter van Noort met Annet Aris in NRC Weekend van zaterdag 2 januari 2016

Waardeer dit blogbericht:
0

Jurriaan heeft 6 jaar lang in de flexmarkt gewerkt en zich verbaasd over de tijdsverspilling in die uitzendsector. Zijn voornaamste vraag: Waarom wordt er zoveel tijd en budget (40%) verspild aan acquisitie, terwijl die kostbare tijd niet wordt besteed aan om- en bijscholing (nu 0,03% van het budget) van het belangrijkste kapitaal, de uitzendkrachten? Dit moet en kan slimmer! Daarom heeft Jurriaan een onafhankelijk platform opgezet dat gratis kan worden gebruik door werkgevers. Dit is FelixWerkt.


FelixWerkt is een unieke community in de uitzendwereld. Net als Uber, Airbnb en Booking.com werkt Felix aan transparantie in een van de meest onoverzichtelijke sectoren; de flexmarkt. Binnen deze portal kunnen opdrachtgevers hun uitzendvacature in één klap neerleggen bij alle relevante uitzendbureaus. Dat brengt transparantie en scheelt enorm veel gedoe, kosten en tijd!


Tijd die je als HR professional liever besteed aan je eigen werk. Kostbare tijd die een intercedent liever investeert in haar belangrijkste kapitaal, de uitzendkrachten. Kortom, Felix zorgt voor meer ruimte voor training, coaching, om- en bijscholing. Zo verkleinen we met elkaar de afstand tussen onbenut potentieel en werk.


 linkedin hover 32 twitter hover 32