09
sept

Wat we kunnen leren van de Millenniumgeneratie

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2884
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Er is veel te doen over de millennials, de jongste generatie werknemers op de arbeidsmarkt. Zijn ze narcistisch of idealistisch? En willen ze flexibiliteit of juist zekerheid? Jamie Notter, co-auteur van When Millennials Take Over, vindt dat we veel van deze generatie kunnen leren, want zij geven onze toekomst tenslotte vorm.

Voor hun boek onderzochten Notter en co-auteur Maddie Grant organisaties die gebruik maken van de ‘millennium-benadering’. Deze organisaties hebben de volgende kenmerken:

  1. Digitaal
  2. Transparant
  3. Fluïde
  4. Snel

Digitaal

Centraal staat hierbij gebruiksvriendelijkheid en niet zozeer technologie. Organisaties die dit integreren, stellen behoeften van de werknemers centraal; bijvoorbeeld door werknemers vrij te laten in hun kledingkeuze, met meer betrokkenheid bij de organisatie onder werknemers tot gevolg.

Transparant

Een transparant bedrijf heeft kwaliteit hoog in het vaandel volgens Notter. ‘Menlo Innovations, een technologiebedrijf gevestigd in Michigan, laat twee software ontwerpers tegelijkertijd samen werken aan het zelfde product achter één enkel werkstation, waarbij hun taken duidelijk opgeschreven op een muur staan. Zo kan er geen enkele verwarring ontstaan over de verwachtingen. Dat kost misschien wat meer dan bij de concurrent, maar nog steeds staan er klanten in de rij, zo goed is hun product,’ aldus Notter.

Fluïde

Hiërarchie binnen organisaties bestaat nog steeds, maar iedereen is op dezelfde manier actief betrokken bij de missie van de organisatie. Notter: 'Bij Quality Living Inc. in Omaha, een revalidatiecentrum voor mensen met schade aan de hersenen of ruggenmerg, is er een vaste regel: de hopen en dromen van patiënten moeten centraal staat bij het maken van besluiten, ongeacht de hiërarchische positie van de betrokken werknemers. Om dit te laten slagen, moet je glashelder zijn over hoe je succes definieert.'

Snel

Alle organisaties die Notter en Grant bestudeerden waren behendig en snel, gedeeltelijk omdat de werknemers het vertrouwen kregen zelf keuzes te maken. 'Bij Menlo Innovations bijvoorbeeld, beslissen ze zonder e-mail en saaie vergaderingen'. In plaats daarvan verloopt interne communicatie via 'high-speed voice technology'; in andere woorden: bij Menlo Innovations praten ze met elkaar.

Meer lezen?

NRC publiceerde onlangs een artikel over de vier grootste mythen rond millennials en Anouk Kemper, zelf een millennial, vindt dat het tijd wordt dat haar generatie ophoudt met zeuren, in reactie op een interview met hoogleraar Ton Wilthagen.

beeld: pexels

Waardeer dit blogbericht:
0

HRzone is het kennisplatform van HRcommunity. De redactie van HRzone bestaat uit een team van jonge en enthousiaste professionals met een passie voor HR. Contact opnemen met de redactie kan via .


twitter hover 32