23
juli

Vakantiewerker als waardevolle kracht voor je bedrijf

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 13579
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Nu de zomer is begonnen en je werknemers de koffers al bijna pakken voor hun vakantie, is binnen je bedrijf de tijd weer aangebroken om de eerste vakantiewerkers aan het werk te zetten. De kunst is om deze tijdelijke krachten binnen korte tijd up to speed te krijgen. Om het beste uit vakantiekrachten te halen, is het verstandig om op tijd met planning en voorbereidingen te beginnen. Waar moet je aan denken bij het inzetten van vakantiekrachten?

Vakantieplanning

Wanneer je op tijd begint met de vakantieplanning binnen je bedrijf, weet je ook waar de gaten vallen. Je kunt vooraf goed bekijken waar en waarvoor je vakantiekrachten kunt inzetten. Je kunt dan ook bekijken of er nog extra klussen zijn blijven liggen die, bijvoorbeeld als project, bij uitstek geschikt zijn voor vakantiewerkers.

Uitbesteden of niet?

Wanneer je gaat werken met vakantiekrachten overweeg dan vooraf of je ze zelf in dienst neemt of dat je ze inhuurt via een uitzendbureau. Een bureau neemt weliswaar veel werk uit handen, er zijn ook extra kosten aan verbonden. Aan de andere kant brengt het inhuren via een bureau wel minder zorgen met zich mee bijvoorbeeld wanneer een vakantiekracht ziek wordt. De kosten hiervan zijn dan voor rekening van het uitzendbureau.

Duidelijke kaders

Schep duidelijke verwachtingen en structuur. Voor jonge, onervaren werknemers is het belangrijk dat ze weten wat er van hen wordt verwacht. Vaak is het hun eerste, échte baan. Door het stellen van duidelijke kaders en richtlijnen weet je over en weer beter wat je aan elkaar hebt. Ook het tijdig informeren over rechten en plichten voorkomt misverstanden. Het is immers meestal een kortdurend dienstverband, waarbij je wilt dat alles zo vlekkeloos mogelijk verloopt.

Enthousiast en volwaardig

Vakantiekrachten zijn vaak enthousiaste werknemers, die je het best als volwaardige krachten kunt zien. Ze zullen dan sneller het gevoel krijgen dat ze gewaardeerd worden en ook meer inzet tonen. Geef ze niet alleen vervelende klusjes, maar laat ze meedenken en geef ze de ruimte om zich te ontwikkelen. Dan snijdt het mes aan twee kanten.

Frisse kijk op je bedrijf

Vakantiekrachten zijn vaak een stuk jonger dan de andere werknemers binnen je bedrijf, met soms een heel frisse kijk op zaken. Laat ze gerust meedenken over de werkzaamheden binnen je bedrijf. De nieuwe generatie kijkt met een heel andere bril naar een bepaalde aanpak, dat biedt misschien jou ook wel nieuwe inzichten. Zo voeren de enthousiaste krachten niet alleen de nodige taken uit, maar kunnen ze ook daadwerkelijk iets toevoegen aan de organisatie.

Waardeer dit blogbericht:
0


Mariëlle van Hamburg is directeur marketing & product management bij Paralax Planning Solutions 


  linkedin hover 32twitter hover 32